/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Knæet slår knæk!
Fra : horseman
Vist : 3246 gange
100 point
Dato : 22-12-10 14:15

Der sidder garanteret mange knæ-eksperter derude. Jeg er 68 og fik for ca 13 år siden konstateret slidgigt i begge knæ. Måtte stoppe al motion, bl.a. tennis i ca 8 år. Men spiste glucosaminsulfat og MMS, og genoptog tennis for 5 år siden. Og spiller næsten mere end før. Det er gået godt, knæene kan naturligvis være lidt ømme bagefter. Nu har jeg fået det sådan med venstre knæ, at når jeg har siddet med det bøjet, gør det ondt at rette det ud. Det giver også et lydeligt knæk. Så jeg prøver så vidt muligt at ligge og sidde med det strakt. Men det er svært. Jeg spiller uden gener 2 timers tennis flere gange om ugen og her mærker jeg intet. Hvad er der galt?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-12-10 14:23

Citat
Hvad er der galt?

At du ikke går til læge....

Kommentar
Fra : nomore

Dato : 22-12-10 14:34

Som du selv skriver, gigt
Nye knæ?

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 22-12-10 14:52

De rigtige eksperter finder du bl.a. her http://knogler.alerisph.dk/kontakt.asp desuden di læge og offentlige sygehuse....

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-12-10 15:15

Sikkert meget alvorligt, knæet skal nok amputeres.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-12-10 15:16

Citat
Ubesvarede 2
- Besvarede 5
- Annullerede 7
- Slettede 0
Ialt 14

Accepteret svar
Fra : stilkene

Modtaget 100 point
Dato : 22-12-10 15:26

Citat
Fænomenet med knæk og knasen fra knæet skyldes at brusken bliver høvlet uregelmæssig. Derfor ser man også, når man kigger ind i knæet, at brusken på indersiden af knæskallen findes uregelmæssig, hvilket gør at når man bøjer og strækker knæet, får fremkaldt klik-fornemmelse

Citatet er udtaget fra denne side:
http://www.roskildeprivathospital.dk/ortopaedkirurgi/chondromalasi.html

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-12-10 15:28

Som du ser af det mit spørgsmål er vi næsten i samme båd:
http://www.kandu.dk/Spg150914.aspx

Bortset fra at jeg ikke mere spiller tennis, men nu kun golf,
jeg spiser også hestemedicin: glucosaminsulfat,
men hvad er MMS, måske skulle jeg prøve det?

Kunstige knæ holder kun 10-15 år, så regner du med at blive 90, vent nogle år...

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 22-12-10 17:40

Tak for vittige svar. Ja, jeg undgår jo nok ikke lægen. Men for et par måneder siden var der andre problemer med samme knæ: det knækkede sammen(svigtede) mig, så jeg kun kunne gå med en Netto-vogn som rollator! Men det gik over med 3 dages hvile! Det nye her er mere hårdnakket.
@svendgiversen Ja, jeg troede aldrig mere jeg skulle dyrke sport, og der gik da også 8 år hvor jeg blev tyk og spiste hestemedicin(den gang skulle det købes i udlandet og det er jeg fortsat med).
Undskyld, det hedder MSM og er et svovlprodukt, som også gives til heste.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 22-12-10 17:42

Dette er lige netop det bøvl, jeg har haft med mit knæ! Tak for det indlæg. Dér blev jeg lidt klogere.

Jeg siger hele tiden til mig selv, at jeg skal gå normalt, selvom det gør ondt. Det hjælper faktisk og undgår belastning andre steder.

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 22-12-10 17:43

....fortsat(den røg pludselig afsted) MSM skulle virke godt sammen med Glucosaminsulfat. Og jeg er da et levende eksempel på at det har virket! Det nye problem tror jeg ikke har noget med slidgigt at gøre. Jeg køber et årsforbrug af G og M hos Urtemedicin, som jeg kan stærkt anbefale. Tjek dem ud på nettet( engelsk firma men dansktalende og skrivende og du betaler først efter modtagelse).

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 22-12-10 17:46

@camillasmoster: Det gør ikke ondt når jeg går, men når jeg skal op fra stolen og har siddet med bøjede ben!

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 22-12-10 17:50

Netop - og ind-ud af en bil au au au...

Gå er godt, men stå er PINEfuldt

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-12-10 17:53

>Det gør ikke ondt når jeg går, men når jeg,

har sovet nogle timer uden at bevæge mit knæ,
så måske alligevel ikke samme lidelse, og jeg er også et år yngre...

Og hvad er så MSM?

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 22-12-10 18:07

@stilkene, Det var spændende at læse det indlæg om brusk. Måske er det? Blot falder jeg jo ikke ind under de unge mennesker, det gerne rammer?
Men ellers lyder det rigtigt. Også at man skal fortsætte med at dyrke sport. Men meget generende at man ikke kan sidde normalt, uden det har en pris!

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 22-12-10 18:11

@svendgiversen: et år betyder vel ikke så meget? Hvis jeg har ligget med bøjet ben i sengen, giver det naturligvis problemer. Meget anstrengende at prøve at sove med strakt ben!
Som sagt jeg kan sagtens gå og stå. Jeg beskrev da ellers at MSM var et svovlprodukt. Har du læst mit to-delte indlæg?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-12-10 18:36

>Jeg beskrev da ellers at MSM var et svovlprodukt.

Ja og svovl er et grundstof: S for svovl, men der hundredevis af svovlprodukter...
Eksempelvis H2SO4, nok ikke det jeg skal blande med glucosaminsulfat.

Blandt de råd om naturmedicin jeg fik er ingefær, som jeg ikke kan lide,
og hvidløg som mine omgivelser ikke kan lide...

Kommentar
Fra : horseman

Dato : 22-12-10 19:12

@svendgiversen:
Methyl Sulfonyl Methane(OptiMSM), men se mere på Urtemedicin.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 23-12-10 09:39

Jeg har samme problem - slidgigt i h. knæ. Det gør ondt, når jeg har siddet (bøjet ben) og rejser mig op, og retter det ud.

Hvis du ikke har smerterom morgenen når du står op ..... så er det nok fordi du er død!

Godkendelse af svar
Fra : horseman

Dato : 23-12-10 10:34

Tak for svaret stilkene.
Det bliver nok det nærmeste vi kommer. Og ellers må jeg til lægen!

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 23-12-10 12:08

En godlæge er ikke at foragte.