/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Vandrensning
Fra : Harring
Vist : 1189 gange
90 point
Dato : 20-12-10 22:48

Vi er en fjerdedel af gårde som deles om en privat vandboring. Det indebærer desværre at vandet er fyldt med okker og lugter af metal og andre spændende ting. Vi drikker det derfor ikke.

Nå men vi skal jo ha gjort noget så hvem har et kvalificeret bud på hvilken vandrensning/iltnings-løsning der er den bedste? det skal siges at der er en stor gennemstrømning i sommermånederne da vores nabo har en stor blomster/træ og tingel-tangel butik som bruger meget vand.

Hvad gør vi og hvad koster sådan noget?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 20-12-10 22:59

Hej og ØV.

Vores gamle naboer havde samme problem.
Det eneste de kunne få gjort var at få lavet en ny vandboring.

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 21-12-10 08:42

hvad siger kommunen til det , er der ikke stillet krav om ny boring evtl. tilslutning til offentlig vandværk

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 21-12-10 08:56

Okker er ikke farligt, men det kan komme i klumper og ødelægge vasketøjet.

Jeg boede et sted for 20 år siden hvor der blev opsat et sandfilter i en boring der forsynede 8 husstande, det krævede ikke megen vedligeholdelse, men kravene er nok anderledes i dag.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 21-12-10 09:28

Hvis I ikke har nedsivende overfladevand, burde iltning plus et sandfilter ordne det meste, men nærmeste apotek kan vel skaffe et sæt prøveflasker og formidle kontakt til et laboratorium, som kan fortælle helt præcist hvad der er i vandet og eventuelt give forslag til udbedringer. Sådan er det i det mindste i landzone i Sverige hvor jeg selv har brønd. I min barnsdoms egn var iltning plus sandfilter alt, der blev gjort ved det kommunale vand.
vh
pbp

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 90 point
Dato : 21-12-10 09:34

det er en træls situation i er kommet i. kommunen giver sansynligvis ikke tilladelse til en ny boring, som nok er den eneste fornuftige løsning. hvis i ligger i nærheden af et vandværk, og det vil sige op til ca. 5 kilometer fra, vil kommunen forlange at i bliver koblet på der. det med at rense for så mange urenheder er en meget kostbar affære. jeg sidder selv i bestyrelsen for et vandværk med problemer i den retning, og vi er blevet tvunget til at lave en forsyningsledning til nabovandværket. det kostede 120000 kr og samtidig stiger vores m3 pris fra 1,5 kr til 10 kr. og med de tiltag kommunerne er ude i for at slippe af med private boringer, er der nok ikke så store muligheder.
men hvis i vælger at rense, så skal i regne med en udgift der er væsentligt højere end en ny boring og dertil kommer vedligeholdelse med filtre og kemikalier. og det er dyrt.
det bedste i kan gøre nu er, at tage kontakt til en brøndborer. der kan i få råd og vejleding og få mere præcise priser oplyst.
eller i kan ringe til et lille firma som rådgiver vandværker om den slags. jeg kan anbefale jørgen krogh andersen som kan findes på tlf.98666666

Godkendelse af svar
Fra : Harring

Dato : 03-01-11 20:34

Tak for svaret trimare46.