/ Forside/ Interesser / Helbred / Ernæring / Spørgsmål
10  erling_l 304
hjemmebagt rugbrød
Fra : karin42
Vist : 1129 gange
100 point
Dato : 19-12-10 09:32

Hvem kan hjælpe en temlig trænet husmor jeg har taget rugbrødsbageriet op igen efter en meget lang pause, men hverken Camilla Plum's opskrift eller andre kloge hoveder kan overbevise mig om den gode ide udi det hjemmegjorte

hvem har en overkommelig opskrift med surdej ( som jeg har )

Kommentar
Fra : Jø_rn

Dato : 19-12-10 10:03

Hej Karin !

Denne opskrift har jeg lige kopieret fra min flittige vivs opskriftsbog:

Rug*Brød

Ingredienser:
2 dl Grahamsmel
3 dl Sigtemel
1 dl Havregryn
1½ dl Hvedeklid (kan erstattes af havregryn)
1 2/3 dl Groft Rugmel
1½ dl Knækkede Rugkerner
1 dl Sesamfrø
1½ dl Hørfrø
5 dl Hvedemel
2 tsk. Salt
5 tsk. Natron
1 dl Lys Sirup
1 L Kærnemælk

Fremgangsmåde:

Bland alle de tørre dele i en stor skål eller gryde.

Rør kærnemælken og siruppen i, og rør, eller pisk dejen godt sammen. Kom den i 2 godt smurte forme (forme af 1½ L). Drys evt. overfladen med lidt frø eller bløde kerner. Bag brødene på næstnederste rille i en 175 c varm ovn. Bagetiden er ca. 1 time og 45 min. Læg evt. lidt folie over til sidst, hvis de bliver for mørke.

Lad brødene køle af på en bagerist.

Jørn

Accepteret svar
Fra : ElseR

Modtaget 110 point
Dato : 19-12-10 10:14

Her er opskriften som jeg går ud fra:

Surdej røres ud i 5 dl lunken vand. Der i røres 600 g. knækkede/skårne rugkærner. Står ca 20-30 minutter.

150 g rugmel, 750 gram hvedemel, 1 liter vand, 1/5 dl salt røres i. Står 12-24 timer.

1/5 liter vand, 900 g rugmel røres i.

Kommes i forme og står ca. 2-6 timer. Husk at tage surdej fra.

Pensles med smeltet margarine.
Bages v. 200 grade ca. 1 1/4 - 2 timer. Sluk ovene de sidste 10 minutter.

Der bliver ca. 3 rugbrød ud af den portion, så normalt laver en mindre portion, så jeg har til 7 - 10 dage. Hvis du laver fuld portion, skal der bruges en stor skål - jeg bruger suppegryden, når jeg gør det. Jeg bruger bare en ske til at røre med - det kræver nok lidt kræfter men går.

Eftersom rugbrødet skal startes dagen før, kræver det lidt planlægning. Jeg starter som regel om eftermiddagen. Det sidste røres i, og fyldes i formen den efterfølgende dag om morgenen - hvis det er tidlig er der nybagt rugbrød til frokost. Formen skal fyldes ca. 2/3 op, og når det er hævet så det fylder hele formen er det klar til bagning. Hævetiden afhænger bl.a. af hvor varmt det er. Nomalt står det bare på køkkenbordet men hvis det skal gå hurtig sætter jeg det varmt, hvis det skal gå langsomt køligt.

Rugbrødet skal kun køle lidt inden jeg spiser af det, for nybagt rugbrød med ost smager godt - også selvom det er lidt svært at skære, og skiverne bliver lidt tykke.

Jeg ændre også tit på opskriften. Bruger f.eks. andre kerner, måske lidt andre meltyper. Men mængden på mel er ca. den samme. Vandmængden kan variere lidt afhængig af meltype, men du lærer hurtig hvor blød dejen skal være.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 19-12-10 10:23

Jeg har selv haft stor glæde af denne opskrift:

http://www.kvalimad.dk/opskrifter/simpelt-rugbroed/?searchterm=rugbrød

I det hele taget er der rigtig mange gode råd og idéer at hente her. Det var også på kvalimad, at jeg fandt opskriften til min nuværende surdej.
Held og lykke med bagningen.

Kommentar
Fra : karin42

Dato : 19-12-10 10:32

Tak for alle jeres svar , men jeg tilføjer lige her at jeg bager i siliconeforme , det' måske slet ikke så godt endda - eller ?

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 19-12-10 10:42

Jeg tror ikke det betyder noget hvilken type form du bager i - bare den kan holde dejen på plads når det hæver.

Godkendelse af svar
Fra : karin42

Dato : 19-12-10 10:48

Tak for svaret ElseR.
tak for det else - jeg prøver din opskrift, som både ser lækker og overkommelig ud.

rigtig god jul til dig venlig hilsen karin.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 19-12-10 10:48

Jeg bager selv i silikoneform - det er ikke noget problem.

Kommentar
Fra : karin42

Dato : 19-12-10 11:47

Til pifo ! jamen så håber jeg på de ikke er for bløde , siliconeformene alså ! jeg er åbenbart startet helt på bar bund igen
hilsen karin.

Kommentar
Fra : karin42

Dato : 19-12-10 17:44

det' nok 15 år siden jeg sidst har bagt rugbrød såe....... go jul til alle