/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Spørgsmål
10  3773 570
Statistik eksamensopgave
Fra : trinek18
Vist : 1470 gange
20 point
Dato : 11-12-10 13:42

Spørgsmålet omhandler hvorvidt golfspiller i Danmark tillægger banens kvalitet og størrelsen på kontigentet lige stor betydning?

Vi har 63 golfspillere der har svaret på 2 spg: (sat kryds)

Banens kvalitet: Uden betydning, lille betydning, nogen betydning, stor betydning eller afgørende betydning

Størrelsen på kontigentet: Uden betydning, lille betydning, nogen betydning, stor betydning eller afgørende betydning.

Vi har fået oplyst af vores lære at vi skal betragte svaret som værende ratioskaleret, for at kunne løse opgaven. Men jeg er fuldstændig blank på hvilken test jeg skal bruge- umiddelbart vil jeg tro at det er en test på 2 middelværdier, men da der kun er en population dur det vel ikke?

Håber meget at der er en der kan hjælpe?

Hilsen Susanne

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-12-10 14:37

lav selv dine opgaver

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 11-12-10 14:41

- taler vi om Københavns Golfklub på Eremitagen eller Lars Fiskers græsplæne i Harboøre?

Kommentar
Fra : trinek18

Dato : 11-12-10 14:56

Det var da yderste brugbare svar. Har jeg misforstået konceptet bag denne site, eller hvad skyldes jeres svar?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 11-12-10 15:49

Har lige googlet lidt og fundet dette

Citat
Ved ratioskalaen er der et naturligt nulpunkt, hvorfor man kan tale om forhold - f.eks. at en respondent, der tjener 400.000 kr. tjener dobbelt så meget, som en der tjener 200.000. Derimod kan en variabel for varmegrader i Celsius kan ikke betegnes som en ratioskaleret variabel, men ’kun’ intervalskaleret. 20 grader er f.eks. ikke dobbelt så varmt som 10 grader, fordi nulpunktet på denne skala ikke er noget naturgivent eller naturligt.
Normalt betragtes intervalskalaen og ratioskalaen under ét, da man kan foretage samme typer af analyser med begge. Derimod er skelnen mellem de tre hovedgrupper uhyre vigtig. I spørgeskemakonstruktionen skal der således allerede gøres overvejelser om, hvilke analysemetoder, der ønskes benyttet.

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 10 point
Dato : 11-12-10 15:53

Er taget ud fra dette hovr du kan se lidt om betyning af tre metoder

http://www.samf.aau.dk/~lolle/metodeundervisning/Plan%20&%20Miljoe/Lektion_1.ppt

Læs lidt nede i powerpointet

Godkendelse af svar
Fra : trinek18

Dato : 11-12-10 15:57

Tak for svaret Fijala.