/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
NemID skal måske koste penge
Fra : Maksimus
Vist : 908 gange
45 point
Dato : 10-12-10 10:27

Som om det ikke er nok at NemID er noget lort, nu vil de måske kræve penge hvis folk vil af med det belastende papkort.
Det er virkelig tumpet. De indser at papkortet er en unødvendig og idiotisk ide, når man ligeså godt kunne lave det elektronisk.
For ligesom at dække over den pinlige fejl, starter de ud med at lade som om at de vil kræve penge for 2 yderligere fantastiske digitale løsninger til dem der ikke vil rende rundt med et skide papkort, som ligner en ide fra 80erne.
Begge digitale løsninger bliver ikke til noget. Det bliver kun den ene der bliver til noget og det ender med at det bliver gratis. Der kommer lidt politisk debat om det og de lader som om de "giver sig" og laver det gratis for folk at bruge.
På den måde vil de have os til at tro at det hele var gennemtænkt, så de ligeså langsomt kan lade papkortet sive i glemmebogen, på trods af at det sikkert har koster et 3 cifret millionbeløb af skatteydernes penge.

Men det tegner jo godt for SkodID og det ligner en falliterklæring fra deres side, med denne udmeldning.

Nogen der er enige i min fornemmelse her?

/Amanda

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-12-10 10:37

Tja....

Du må jo kunne bevise dine påstande

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 10-12-10 10:41

Du fik vist ikke læst artiklen færdig

Men vælger man papkortet fra til fordel for en af de nye løsninger, kommer det til at koste. Priser og prismodeller er dog ikke på plads.

»Det kan også godt være, at vi ender med at gøre det gratis. Men det koster at have tre forskellige løsninger - med drift og vedligehold - i stedet for én, så det skal med i business casen,« siger Jette Knudsen.

http://politiken.dk/tjek/digitalt/internet/ECE1137758/ny-nemid-skal-koste-penge/?track=eblistermest

Kommentar
Fra : Maksimus

Dato : 10-12-10 10:53

Jo jeg fik læst det hele. Men som jeg skriver i mit start indlæg, så er det bare en gang vås, for at komme deres fiasko til livs, uden at det ender i en skandale ala Amanda og Digital Signatur og andre uigennemtænkte fiaskoer.

Jeg behøver ikke at bevise noget. Bare følg med i nyhederne, så kommer det helt af sig selv.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-12-10 11:02

Citat
Bare følg med i nyhederne, så kommer det helt af sig selv

Ja - bortset fra at du bygger dine påstande på "dele" af udtalelser....

Citat
For ligesom at dække over den pinlige fejl

Hvilken fejl - NemID fejler IKKE noget

Kommentar
Fra : Maksimus

Dato : 10-12-10 11:06

Nordsted1: Tak for linket iøvrigt, det fik jeg ikke med.

Refi: Ja det bygger på dele af påstande. Det jeg skriver er det jeg har fået ud af de dele.

Om NemID fejler noget eller ej er der vist delte meninger om.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 10-12-10 11:21

Historien gentager sig.

Man indførte i sin tid dankortet for at gøre betalinger nemmere og hurtigere og for at bankerne ville spare, det kostede flere tusinde bankansatte jobbet.
Flere år efter har bankerne "glemt" den besparelse og synes at de skal tjene penge på det, og indfører så et gebyr for betalinger på netindkøb...........heldigvis blev det stoppet at vi skulle betale for brugen i butikker.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 10-12-10 11:33

Jeg er fuldstændig ening med Maksimus - og mere til! Hvad jeg har haft af problemer og brugt timer på det skide nemmeid - sammen med deres support, er simpelt hen urimeligt!

P.t. har jeg 12 nøgler tilbage på mit pap, og når jeg logger ind, står der, at jeg skal bruge mit nye kort! MEN jeg har ikke fået noget nyt kort - og når/hvis jeg får det uden at rykke for det, så er jeg spændt på at se, om jeg overhovedet kan logge ind!

Kommentar
Fra : No1Here

Dato : 10-12-10 11:38

Enig med Maksimus og alka. NemID er noget hø.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-12-10 12:04

Ja - vi bor jo ikke i NordVietnam - så uenighed er tilladt

ALT nyt er et problem, særlig hvis "folk" ikke lige kan se deres EGEN fordel.

Og selvfølgelig skal brugerne betale - det er jo ganske frivilligt om man vil deltage

Kommentar
Fra : dos-man

Dato : 10-12-10 19:43

hej
nu blander jeg mig lige i noget som jeg ellers ikke er inde i men i pc verden okey.
min egen personlige mening er som følgende nem id okey men pap / papir / alt hvad man skal have på sig for at komme på nem id = noget møj

men ellers er det okey bare så længe jeg ikke skal have noget på mig

men dem der er utilfredse som jeg kan jo bare lade være med at bruge det for jeg er stadig en af de folk som enda ikke ejer et dankort eller andre betalings kort dvs kontanter eller (webbank/overførsel ____ endnu) og det er er enda til undring for nogle af mine venner +firmaet

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-12-10 22:07

Langt de fleste stedet i den offentlige forvaltning klarer man sin fint uden NEM-ID-ioti
..også på nettet.
Man opgiver blot sit CPR.NR. som brugernavn og et selvvalgt password ..ændret/bekræftet på behørig vis, via en validérbar e-mail adresse.

Sværere behøver det ik' at være.
Selv benytter jeg f.eks. min læge's og SKAT's hjemmeside således
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-12-10 22:12

Ps. Efter min bedste overbevisning er Nem-ID et overvågningsværktøj
...ikke en sikkerhedsmæssig faktor
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-12-10 22:17

Følsomme oplysninger kan sendes over nettet via en krypteret SSL 3.0 forbindelse ...såfremt UDBYDEREN af servicen betaler derfor.
Brugernavn og Password er ALT der behøves.
Klienten koster dette ikke en bas-ører
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : alka

Dato : 11-12-10 11:18

Det er ikke "helt frivilligt" med det nemmeid, hvis man nødvendigvis må have netbanker. Jeg har tre forskellige netbanker. En på Sjælland og to i Jylland. Jeg er stort set der inde dagligt!

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-12-10 12:25

Det er jo fløjtende ligegyldigt om det er gratis eller ej....

Selvom bankerne osv. ville betale for det er der jo KUN EET sted at hente pengene

For 20 år siden stod vi alle i kø på posthuset - er det der man vil hen.....

"Folk" glemte at klage da det blev gratis at betale på netbank

Selv tidligere tiders "porto betalt" er jo betalt af forbrugeren - så hvorfor det piveri....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-12-10 12:28

Citat
Jeg har tre forskellige netbanker

Det kan du da IKKE laste hverken stat eller andre for...

Det er da noget DU SELV har valgt - EEN kunne udføre det samme

Accepteret svar
Fra : JegErHer

Modtaget 22 point
Dato : 11-12-10 14:42

Refi: du bør huske at tage billerne på, sådan som du pt. udtaler dig om NEM-ID lyder som om du også tror 100% på alt det der står i Se & Hør.

1. Netbank betalinger er pt gratis, fordi Banken igen vil ha færre ansatte til at tag i mod indbetalinger (ligesom med Checks/Dankort). Når 99% så gør det og de har fjernet personalet kommer betalingen tilbage på netbank også, bare se til den tid vil betaling i Banken koster en formue.

2. NEM-ID er bygget over 80'er Design & Sikkerhed, og er et stort Nedbrud vedrørende stabilitet.

3. De folk som har flere banker (fordi de tænker sig om og ikke satser alt på en hest), har tit kæmpe problemer med at få NEM-ID til at virke til alle på samme tid !!

4. Der går evigheder før man får et nyt PAPKORT og mange af dem kommer aldrig frem ("nye" må sendes)

5. Bankerne gør det billigere for vores skyld, de øger bare deres fortjeneste ved at lade det se ud som om de gør ting billigere. EKS. største delen af udgifterne til NEM-ID betales nu af Staten altså os, også supporten af NEM-ID er lagt ud til Staten/Kommunerne (igen spare Banken penge)

6. Og det er ikke frivalg om man vil bruge NEM-ID, man skal ha NEM-ID for at beholde netbank. Har man ikke netbank koster det en formue at betale regninger, og hvis man bor på landet skal man køre langt da de fleste små filialer er nedlagt / eller nedlægges.

7. Med NEM-ID har man lukket sig ud af mange ting på engang når EN nøgle ikke virker, og der kan/vil gå langtid før man igen kan komme ind (hvor er reserve nøglen ?? ). Hvorfor skal det være samme nøgle over alt !!!!

Total set ser jeg ingen fordele med NEM-ID overhoved.

Eneste vi er enig om vedr. emnet NEM-ID er at 'uenighed er tilladt'

Godkendelse af svar
Fra : Maksimus

Dato : 11-12-10 17:43

Tak for svaret JegErHer.

Kommentar
Fra : Maksimus

Dato : 11-12-10 17:45

Hovsa.. Jeg skulle have givet 5 stjerner og ikke en. Det er første gang jeg logger på kandu fra min IPhone
Sorry

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 11-12-10 19:29

Du er velkommen Maksimus for enige er vi.

PS. Point/Stjerner er ligegyldig, specielt her hvor det handler om meninger.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-12-10 15:22

Netbank ??? Betalings-/Borger-service ??? Hva' i alverden er dét for no'en størrelser ???
Hvor kommer liiiige: Sikkerhed, transparens og Privatlivets fred ...ind i billedet med Nem-ID?
Jeg har endog MEGET svært på at få øje på fordelene.
Er det ikke et privat firma: ORACLE som opkørte OpenSource licensen JAVA af SUN.COM ???
Selv Apache har forladt 'samarbejdet' i JCP
https://blogs.apache.org/foundation/entry/the_asf_resigns_from_the

..på Dansk: http://newz.dk/apache-erklaerer-oracle-krig

Nu sidder et 'privat' firma på såvel specifikation, som implementation af selve JAVA fortolker-kernen.

Det er ét stort BLÅLYS !!!
</MOLOKYLE>