/ Forside/ Teknologi / Udvikling / Java Scripts / Spørgsmål
10  konsulent.. 626
Køre Script.
Fra : k_m_s
Vist : 1510 gange
200 point
Dato : 08-12-10 17:49

Hej.

Hvis jeg på en hjemmeside kalder et Java Script med:
<script type="text/javascript" src="http://***.dk/***/***.js">
kører den jo scriptet hvis den kan og må.

Men hvis den ikke kan eller må, hvad sker der så? Går siden i stå/ned eller viser den bare siden uden scriptet. (Det er det klassiske script med snevejr på siden)

Hilsen
Kim

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 08-12-10 17:56

Hvis den ikke kan kommer der en gul trekant i nederste venstre hjørne af browseren,
dobbeltklik på det og du kan se fejlmeldingen

Accepteret svar
Fra : natmaden

Modtaget 200 point
Dato : 09-12-10 07:20

se under afsnit 18.3 om brug af <NOSCRIPT> .. </NOSCRIPT>
http://www.w3.org/TR/REC-html40/interact/scripts.html#edef-SCRIPT

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-12-10 19:26

Måske uden for 'topic'
...men et javascript bør kaldes rod-relativt og ikke absolut-adresseret.
(..ej heller biblioteks-relativt ...for den sags skyld )
Dvs. bør kaldes med:
Kode
<script type="text/javascript" src="/bibliotek/underbibliotek/mitscript.js" />

..hvis altså scriptet; 'mitscript.js' filen ligger i et bibliotek under roden /

..i ovestående: ..i et bibliotek, som heddder; 'underbibliotek' ...som igen er et underbibliotek til biblioteket; 'bibliotek' ..som ligger under roden /

Dermed kan scriptet kaldes fra al (X-)HTML kildekode uden yderligere sti-angivelse
..UANSET hvor denne likgger i bibliotekshierakiet.

..og så slipper serveren ..og ikke mindt ISP'en for, at foretage et DNS opslag.

Det vart bar' dét, jeg ville si' ...HAI
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 09-12-10 20:01

Ps. Hvis du vil tjekke om klienten overhovedet kan præsenteres for scriptet?

Så kan man tjekke for dette i f.eks. PHP:

http://www.novell.com/communities/node/8897/how-check-if-javascript-enabled-client-side-using-php

Kode
<?php

// Check if Javascript is enabel from hidden value in <noscript></noscript>
$browser_check = 0;
if(isset($_POST['js_enabled']))
   $browser_check = $_POST['js_enabled'];

if ($browser_check == 1) {
   echo ' Javascript is disabled on your system';
}

?>

Derefter kan man ..eller vælge at lade være? ... injicere js scriptet i <body> .. <body> objectet med f.eks. et kald til innerHTML DOM elementet eller med et PHP XMLHttpRequest kald sammesteds.

</KLOGE ÅGE>

Godkendelse af svar
Fra : k_m_s

Dato : 16-12-10 19:46

Tak for svaret natmaden.
Rigtig godt.

Kim