/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
Sommergræs, får, hvorlænge ?
Fra : smuller54
Vist : 953 gange
100 point
Dato : 28-11-10 17:35

Hej

Jeg kommer forbi et område hver dag, som bliver afgræsset af får om sommeren.
Nu er den første sne faldet og jeg synes ikke der er meget mad tilbage til dem.

Men før jeg går i selvsving - og bliver mere forarget, vil jeg lige forsøge mig her, om nogen har forstand på får, der går på friland. Er det forsvarligt, at de stadig kun er på "græs" ?

Jeg kan ikke se, at der er meget mad tilbage, men de tygger da.

mvh Smuller54

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-11-10 17:42

De får måske foder bragt ud. Det samme med vand.
Men der skal være mulighed for læskur til dem.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 28-11-10 17:44

Citat
De får måske foder bragt ud. Det samme med vand.
Men der skal være mulighed for læskur til dem.

Der er ikke bragt foder ud, det er et afgrænset område som jeg kan holde øje med

Og vandtruget er frosset til ( de har sådan een de kan trykke på ) og jeg kunne ikke få den igang.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 28-11-10 17:45

Der er kun træer og alm. buske - ikke noget læskur.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 28-11-10 18:16

Får skal have et halvtag, så de kan gå i læ, - og så ellers fodres med hø.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 28-11-10 18:20

Politiet næste.

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 110 point
Dato : 28-11-10 18:29

.3.2 Vinterperioden fra den 1. december til den 1. marts, samt vinterlignende vejr
Når får og geder har adgang til græsarealer i græsningssæsonen, og hvis du har dem opstaldet i løsdrift om vinteren, kan du se bort fra kravet om adgang til udearealer i vinterperioden.

Hvis du har får, geder eller hjorte, der går ude i vinterperioden samt i vinterlignende vejr, skal de enten have fri adgang til stald hele døgnet eller adgang til læskur for beskyttelse mod vejr og vind. Det betyder, at i perioder med koldt og vådt vejr skal dyrene have mulighed for at holde sig tørre.

Et læskur kan yde tilstrækkelig beskyttelse, når:

Det har overdækning og 3 tætte sider.
Det er stort nok til, at alle dyr kan ligge ned samtidig.
Lejearealet i skuret er trækfrit, tørt og velstrøet.
Når du har dyr, der skal gå ude i vinterperioden eller under vinterlignende vejr, skal de være forberedt på det. Det betyder, at:

Dyrene skal have udviklet et kraftigt og tæt hårlag.
Dyrene skal være i godt huld.
Du skal tildele supplerende foder, så dyrene opretholder det gode huld.
De græsarealer, som dyrene går på, skal være så store, at der altid er græsdækkede arealer, som der ikke er trådt op. Dyrene skal have adgang til frisk, frostfrit drikkevand.

I visse tilfælde kan du fravige kravet om læskur for får.

For at du kan fravige kravet om læskur til får, skal følgende forhold endvidere være opfyldt:

Der skal være en beplantning på arealet, som dyrene kan gå ind i, og som yder en høj grad af beskyttelse og læ mod regn og blæst.
¦Dyrene skal have adgang til lejeareal med særlig veldrænet bund, f.eks. et tykt lag grannåle.¦

http://www.netpublikationer.dk/FVM/978-87-7083-584-8/kap19.htm

Godkendelse af svar
Fra : smuller54

Dato : 28-11-10 19:04

Tak for svaret katekismus.

Det var lige det jeg ikke selv kunne finde. Nu vil jeg bruge det til ejeren, og /eller kommunen, som ejer arealet.

Så ser jeg om de er hentet "hjem" imorgen tidlig og hvis ikke- så går jeg igang :)

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 28-11-10 19:49

Det er kravene til Økologisk fårehold linket henviser til og har altså intet med lovkrav at gøre.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 28-11-10 19:54

Jeg kan ikke se om får er økologiske???
Men her må vi så lige læse, hvad fåreavlere mener:
http://faareavl.forumotion.net/arets-gang-i-fareflokken-f1/tager-i-farene-pa-stald-t12.htm

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 28-11-10 19:58
Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 28-11-10 20:11

Jeg har læst nok- disse får - har ikke noget tilskudsfoder- de har ikke læskur- deres trug er frosset til.
Der er ikke meget græs eller andet grønt tilbage og det sner til nu.

Jeg er ikke i tvivl om at de enten skal have tilskud af foder og evt. sikres læskure hvis de fortsat skal være på friland.
Jeg har skrevet til dem og cc til kommunen.

tak for svar.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 28-11-10 20:39

Ja, selvfølgelig skal fårene ha`det godt, fuldstændig enig.
Der er skidekoldt ..........og de skal da ha både mad og varme..
- dejligt at du tænker på dyrs ve og vel.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 28-11-10 22:51

Hej igen

Jeg har fået et meget hurtigt svar fra ejer her til aften. De fortæller at der er flyttet nogle får hver dag- ja jeg har jo ikke tal på dem. De fortæller at de får foder- se det har jeg ikke kunne se- og jeg kommer der både morgen og eftermiddag.
Deres undskyldning var, at kommunen ikke havde ryddet vejen, så de komme og hente dem -
Vi har 3 cm sne her, så det var nok en dårlig undskyldning. Og dvs. de har kunne hente nogle ??

Men det hjælper måske på hastigheden, nu jeg har sendt dem dit link katekismus og fortalt at deres vand er frosset osv. Så tak for hjælpen endnu en gang.