/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Boligstøtte Loven? PLZZ HJÆLP MIG..
Fra : Gigli-Chico
Vist : 4781 gange
59 point
Dato : 26-11-10 14:16

Hej.

Jeg ved ikke om det her spørgsmål ligger i den rigtige kategori, men håber det går.

Jeg har nogle spørgsmål til jer, ellertil en som har lidt mere forstand på boligstøtte loven end jeg har. Jeg prøver at få boligstøtte men jeg har haft problemer med det fordi jeg ikke ved hvilke ting der skal skrives ind på ansøgningen.

Jeg har fået 2 afslag fra boligstøtte, men jeg kan ikke forstå hvorfor jeg får nej så nu har jeg indsendt en klage. Jeg har fået afslag pga. § 15. Min Husleje overstiger halvdelen af min indkomst og så kan jeg ikke få boligstøtte.

Det er sådan de ser det. Men... Jeg skrev forkert de første gange og jeg har skrevet nogle ting med ind i ansøgningen som jeg er ret sikker på ikke skulle med, det er så det jeg vil spørge jer om.

Min indkomst er udbetalt: 5.252 kr. Min husleje er 3000 kr. og det er incl 500 kr til vand, som jeg jo også betaler til min udlejer Jeg har udgifter på 1500 kr. hvilket går til: forbrug for el, vand, tv-signal, internet og fællesvaskeri. Alt det skal jeg betale til min udlejer. . Men da de ser det som at fordi jeg betaler begge dele til min udlejer lægger de det sammen og ser ud efter det og giver mig et afslag.

Men de 1500 kr. skal da ikke være med i beregningen.. Skal de? for det står der ikke i loven efter hvad jeg kan læse mig til. De lægger det så sammen til at min brutto boligudgift er 4.500 kr.

Jeg har ventet i snart over 3 måneder på at kunne få boligstøtte,. Jeg har virkelig brug for lidt hjælp her, fordi når jeg prøver at snakke med boligstøtte kontoret gør de det til en diskussion, og mener at jeg prøver at snyde dem og at jeg er dum fordi jeg ikke kan forstå det.

Kommentar
Fra : Gigli-Chico

Dato : 26-11-10 14:23

Min mor har søgt om boligstøtte og hun har da ikke skulle skrive hvad eller hvem hun betaler i internet, tv og sådan til.. Så hvorfor de lægger det sammen i min ansøgning kan jeg ikke forstå..

Jeg har desuden lige fået et brev idag hvor der står: Klagen, samt kommunens udtalelser er idag fremsendt til Det Sociale Nævn.

Hvad betyder det? :S

Kommentar
Fra : Gigli-Chico

Dato : 26-11-10 14:26

Undskyld jeg skrev lidt forkert jeg mente at min husleje er 3000 kr og det er incl 500 kr til varme.. Jeg kom til at skrive til vand.. Jeg mente varme...

Kommentar
Fra : clou

Dato : 26-11-10 15:05

Du kan IKKE få boligstøtte til varmen - altså kan støtten "kun" beregnes af de 2500,- kr.- så kommer det næste ind i billedet, hvor mange kvm har du? Du er kun berettiget til støtte til max 65 kvm.

Prøv at gå ind på kommunens hjemmeside og udfyld skemaet til beregningen af boligstøtten, det kan man selv gøre - uden at sende det.

Clou

Kommentar
Fra : Gigli-Chico

Dato : 26-11-10 15:55

Jeg ved godt det med varmen, jeg skrev det bare med fordi det var mere information.

Jeg har en 1 værelses som er på 37 kvm.

Man kan ikke regne med deres hjemmeside. Man kan skrive sindsyge tal og så få et højt boligstøtte beløb og der står ikke noget om nogle regler der står bare man skal sende en ansøgning ind fordi hjemmesiden ikke altid regner rigtigt. Men jeg har jo sendt ansøgninger ind. de første 2 ansøgninger var jo forkert udfyldt.

Og nu har de jo sendt klagen videre til Det Sociale Nævn.. Så nu er det jo lidt op til dem efter hvad jeg kan læse? :S

Men hvad er reglerne? Hvilke ting skal de regne med i beløbet? Fordi jeg har læst mig til at de ikke skal regne tv, internet osv. med i beløbet men det er jo det de har gjort så jeg føler lidt det er mig der bliver snydt fordi jeg er "ung" og ikke kender helt så meget til systemet.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 26-11-10 16:15

Når din bolig ikke er størrer, opfylder den så kravet om køkken??

Citat
Boligen

§ 9. Boligstøtte kan kun ydes, når boligen er forsynet med køkken med indlagt vand og forsvarligt afløb for spildevand (lejlighed), jf. dog stk. 2 og 3.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=121255#Kap1

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 26-11-10 17:00

Citat
Min husleje er 3000 kr.

Og så fratrækker de :

Citat
Jeg har udgifter på 1500 kr. hvilket går til: forbrug for el, vand, tv-signal, internet og fællesvaskeri.

Det vil så sige at din reelle husleje er på 1500 kr.
Du kan ikke få boligstøtte til de sidst nævnte ting.
Så reelt set overstiger din husleje IKKE halvdelen af din indtægt.
De beregner jo din huslejeudgift minus de udgifter du har til el vand vaskeri og strøm og tv.
Så det er altså en lille husleje du har.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 26-11-10 17:10

Den kommune jeg bor i giver ikke støtte til 1V, kun til pensionister.
Jeg kender så en pensionist i nærheden der får 300 kr ud af den "rå" husleje på 1925 kr for en 1V, det er også en slags penge.

Man skulle måske mene at det var retfærdigt hvis kommunerne støttede op til et øvre loft, f.eks hvis vi udgik fra mit eksempel og sagde 300 kr for de første 2000 kr, hvis så folk betaler mere er det deres eget problem som kan ende med at finde noget billigere.

Der hvor jeg boede før pressede kommunen på for at få monteret vandmålere, deri ligger så at de kan se bort fra vand når der skal beregnes støtte for den enkelte.

Da jeg for et halvt år siden underskrev en lejekontrakt havde boligselskabet vedlagt en ansøgning med de exacte udgifter, den var beregnet til at bruge som bilag til kommunen.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 26-11-10 17:12

Jeg siger som PiaSkov, kun den reelle husleje kan der gives tilskud til. Alt andet gives der ikke tilskud til.

Derfor er det en fordel hvis f.eks. varme er medregnet i huslejen, men i dag skal varmen specificeres så man ikke længere kan få tilskud til den.
Så i dag er varmen ikke medregnet i huslejen.

Og det betyder at din reelle husleje er 2500. Og med en indkomst på 5.252 så ser det rimeligt ud. At du har andre udgifter kommer i princippet ikke kommunen ved. Og det er helt sikkert ikke noget man kan få boligstøtte for.

Kommentar
Fra : Gigli-Chico

Dato : 26-11-10 19:12

Jeg tror der er nogen der har misforstået beløbet lidt. så skriver det lige.

Den indeholder alt. 1 værelse. køkken. og badeværelse. selve værelset er 37 kvm. der er køkken og badeværelse jo ikke med i kvm..

Jeg betaler 3000 kr som er huslejen. ud af de 3000 kr. er 500 kr af den til varme. så huslejen er 2500 kr.. Jeg har så de andre ting som jeg betaler 1500 kr for.

Jeg prøver ikke at få boligstøtte for de 1500 kr. men kommunen regner dem med i beløbet og det er det jeg ikke forstå, for det burde de jo ikke.. Som en granner01 også skriver det kommer ikke dem ved. Jeg er ligeglad om jeg får 100 kr eller 700 kr i boligstøtte, det støtte jeg kan få er jeg glad for, men lige pt. får jeg ingen støtte.

Citat
Piaskov skriver: De beregner jo din huslejeudgift minus de udgifter du har til el vand vaskeri og strøm og tv
De har netop IKKE minus'et de udgifter, de lægger det hele sammen så i deres øjne ser de det som at min samlet husleje er 4500 kr... og jeg har prøvet at forklare dem at det er ikke beløbet.. Men som jeg skrev før så er deres svar: at jeg prøver at snyde dem.

Er der nogen der kender et sted hvor der er en lov om at kommunen IKKE skal beregne tv, internet og diverse ting med i beløbet når man søger om boligstøtte, for det er det problemet er. Nu ved jeg ikke om det er forskelligt fra kommune til kommune men jeg bor i Køge Kommune.

Accepteret svar
Fra : piaskov

Modtaget 59 point
Dato : 26-11-10 19:22

Citat
Er der nogen der kender et sted hvor der er en lov om at kommunen IKKE skal beregne tv, internet og diverse ting med i beløbet når man søger om boligstøtte,

Det er der INGEN kommuner der skal.
I må været gået helt galt af hinanden. Du må på den igen.
Det næste jeg falder over er at det lyder som om du har/bor på et kollegieværelse???
Hvis det er tilfældet så giver kommunerne ikke tilskud medmindre det er lavet om som hernede.
Her hedder det ikke kollegieværelser mere men ungdomsboliger. Netop fordi man så kan få boligsikring.

Kommentar
Fra : Gigli-Chico

Dato : 26-11-10 19:42

Det er nemt at sige at de ikke skal men jeg havde nu mere håbet på at kunne vise en lov til dem hehe. Men ja jeg må vel bare vente og se hvad der så sker og forklare dem det igen og igen ind til de forstår det.

Nej det gør jeg ikke. Jeg bor faktisk et ret fint sted.

Jeg bor i et meget flot lukket villa kvarter. Jeg lejer noget af et stort hus. Det er lukket helt af. Min udlejer bor så i den anden ende af huset. Og jeg er ret sikker på det ikke har noget med det at gøre.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 26-11-10 19:57

Kender du ikke et menneske som kan hjælpe dig, for som jeg ser det så er det en stor misforståelse du er havnet i. Du trænger til en bisidder som kan gå med til et møde med kommunen. Og du trænger til at få tingene på det rene. Så der ingen misforståelser er mere.

Kommentar
Fra : Gigli-Chico

Dato : 26-11-10 20:07

Det har jeg allerede.

Godkendelse af svar
Fra : Gigli-Chico

Dato : 26-11-10 20:18

Tak for svaret piaskov.