/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
afstand mellem kanaler
Fra : ferik
Vist : 1285 gange
500 point
Dato : 01-11-10 13:53

http://download.cnet.com/inSSIDer/3000-2085_4-10848357.html
jeg er begyndt at køre med inssider, det viser mange ting om det trådløse,
bl. a. at jeg kører på kanal 2
2 naboer kører på kanal 1
? hvor stor afstand skal der helst være mellem kanaler
jeg har Fullrate internet/trådløs
jeg bliver flere gange om dagen smidt af
Erik

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 01-11-10 17:37

Du kører 802.11g, det er en vigtig detalje.
en kanal fylder kanalen + 2 sidekanaler til hver side
det vil sige at det reelt kun er muligt at køre på tre separate kanaler uden overlap 1,6 og 11 (eller 12 eller 13)

Check selv på denne liste
http://documentation.netgear.com/reference/fra/wireless/WirelessNetworkingBasics-3-05.html#wp49701

Helt galt går det så hvis naboerne benytter 802.11n
Der benytter man både 2.4 GHz og 5 Ghz bådet og de bruger 40Mhz båndbredde på 2.4 Ghz båndet
Dvs. at to naboer kan nedlægge dit netværk totalt.

Mange N routere har dog en mulighed for at indstille den til kun at køre 20 MHz båndbredde på 2.4 GHz båndet for at være lidt mere "nabovenlig"

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 500 point
Dato : 01-11-10 17:43

Sad lige og ledte efter lidt grafik
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_WLAN_channels

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 02-11-10 11:03

en af de nærmeste dage får jeg besøg af en computermand,
så skal vi have alvorlig fat i Fullrate
efter at have læst dit gode svar, har jeg fået mere forståelse for sagen
jeg kan i "inSSIDer" se 7 trådløse net
mit eget fra Fullrate kanal 2+ et mere fra Fullrate kanal 6, og et AccessPoint kanal 11
der alle kører G teknologi
4 andre der kører N teknologi, kanal 1-7-7-1
den første er tættest på med et ret kratig signal
jeg har taget skærmbilled af kanaler, men kan ikke finde ud af, at lægge det ind her
Erik

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 03-11-10 18:52

Fullrate har idag lovet mig en router, med N teknologi
de var åbenbart godt klar over problemet

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 03-11-10 20:03

Citat
jeg har taget skærmbilled af kanaler, men kan ikke finde ud af, at lægge det ind her

Billeder kan ikke lægges direkte her, vi oploader billederne til f.eks http://peecee.dk og lægger linket herind
Der er også nogen der benytter http://billedeupload.dk og atter andre bruger et webalbum hos f.eks picasa

Det er tit et problem i boligkomplekser, folk er jo ikke så gode til at snakke sammen og få det sat op så det giver mindst mulig crosstalk.

[Fullrate har idag lovet mig en router, med N teknologi ]
Fint nok men du skal jo stadig ramme et ledigt sæt kanaler og hvis alle sammen opgraderer til 802.11N så har du problemet igen

Da du jo nok ikke har brug for de fulde 600 Mb/s (din internet forbindelse er hvad, 10 -20 Mb/s) så vil det ikke være noget problem at den ikke kan køre fuld hastighed f.eks pga crosstalk på 2.4 Ghz båndet

Da du alligevel ikke skal bruge mere end de 10-20 Mb/s kan du sagtens sætte den til "nabovenlig" 20 MHz båndbredde
Hvis alle gør det så kan hver eneste tilladte kanal bruges på 5 GHz båndet, ellers er det kun hver anden af de tilladte kanaler der kan bruges

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 03-11-10 20:15

min internet forbindelse er,
1/10 MB

Kommentar
Fra : niss45

Dato : 04-11-10 14:40

Hej følger med her på tråden.
Jeg har samme problem , dog gennem yousee, og de siger at de ikke kan sikre sig mod udefra kommen e trådløse netværks problemer.
Jeg har flere gange og så sent som i dag da jeg læste denne tråd, kopieret og sendt det på mail til YOUSEE.

Svaret til mig var at de godt kendte til problemet, men som han tidligere havde foreslået kunne jeg forsøge med den medfølgende usb netkort og se om det løste problemet og lykkedes det ville han uden beregning sende en ekstra. Hvem gider have flere usb dimser m.m. siddende i en bærbar pc ? ikke mig. Han tilbød dog at få salgsafd. til at sende mig den nye N-router til 500 kr. som jeg selvfølgelig selv skulle betale.
Jeg havde tidligere selv foreslået at vi kunne slå have skade, men problemet er åbentbart ikke noget Yousee vil tage på sig og forsøge at løse.

Derfor vil jeg følge med og håbe at der kommer nyt og om problemet er løst med den nye router fra Fullrate.

Held og lykke.

Niss

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 04-11-10 14:51

niss45
jeg lukker ikke de første dage, jeg håber at jeg får den nye router imorgen fredag
har prøvet at installere
inSIDDer

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 04-11-10 20:38

Hvis i bor i større boligkomplekser er den bedste løsning at få lavet en plan over hvilke kanaler de forskellige lejligheder skal bruge.
Mange routere har mulighed for at dæmpe signalet og med lidt planlægning i bebyggelsen kan det sagtens lade sig gøre at få plads til alle.

Citat
Jeg havde tidligere selv foreslået at vi kunne slå have skade, men problemet er åbentbart ikke noget Yousee vil tage på sig og forsøge at løse.

Tjae, det kan vel dårligt være udbyders problem, de leverer jo udstyr der virker.
Bilanalogier er populære så sådan en skal i da også have.
I køber alle sammen en bil og nu er der lige pludselig ikke parkeringspladser nok til alle jeres biler.
Ford solgte jer bilerne men det er vel ikke deres problem at i ikke har parkeringspladser nok hjemme hos jer selv.

Hvis i lige kaster et blik på http://en.wikipedia.org/wiki/File:2.4_GHz_Wi-Fi_channels_(802.11b,g_WLAN).svg

Så er det normalt ikke noget problem at køre kanal 1,5,9,13 i forskellige lejligheder.
Grunden er at selve overlappet normalt er dæmpet så meget af vægene at der ikke er noget problem.

Kommentar
Fra : niss45

Dato : 04-11-10 21:51

For mit vedkommende bor jeg i hus i midtbyen, og der er flere N-router i nabolaget.

Problemet for mig er, at enten bliver jeg smidt af elller også sker det at den pludselig kobler sig på en N-router som ikke er krypteret.
Min egen router er sat til pr. auto at vælge min egen. men skifter alligevel eller smide mig at nettet.

Niss

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 04-11-10 22:05

@ niss45:
Citat
Problemet for mig er, at enten bliver jeg smidt af elller også sker det at den pludselig kobler sig på en N-router som ikke er krypteret.

Da du bor i hus så er de fysiske afstande jo af naturlige årsager større men et par uheldigt placerede N routere kan blokere totalt for G nettet.
Dette er nemt at teste med inSSIDer http://www.metageek.net/products/inssider
Husk kun at kigge på 2.4 GHz båndet. så kan du hurtigt se om du kan finde en ledig plads eller alt er optaget

Med en N router er der en del flere kanaler at vælge imellem så det er nok din løsning

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 07-11-10 12:07

jeg fik i fredags den nye Netgear Router fra Fullrate (gratis)
med N teknologi
den ser ud til at køre fint
den vælger automatisk, hvilken kanal der bedst

Godkendelse af svar
Fra : ferik

Dato : 08-11-10 10:27

Tak for svaret EXTERMINATOR.