/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Andet familie & relationer / Spørgsmål
10  clou 540
HVEM KAN ARVE?
Fra : AG112
Vist : 928 gange
200 point
Dato : 20-10-10 18:18

EN BEKENDT ER DØD, HAVDE INGEN KONE ELLER BØRN.

EN FORENING SKAL ARVE EFTER HAM, DER ER SKREVET TESTAMENTE.

KAN DENNE FORENING ARVE DET HELE, ELLER SKAL HANS SØSKENDE OGSÅ ARVE EFTER HAM.

DER ER VIST NOGET OM, AT DET KUN ER ENS ÆGTEFÆLLE, ELLER DEM MAN HAR
GIVET LIV TIL, DER AUTOMATISK FÅR TVANGSARV, ELLER HVORDAN ER
REGLERNE I SÅDANNE ET TILFÆLDE.

PÅ FORHÅND TAK FOR HJÆLPEN.

MVH AG112

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 210 point
Dato : 20-10-10 18:22

Hvis han ikke har kone og børn kan han testamentere til andre, som han vil/ville...

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 20-10-10 18:40

Efterlader han ingen tvangsarvinger, kan han frit testamentere over hele sin formue til hvem som helst. Dette gælder altså alle, der ikke er gift og ikke har nogen børn, adoptivbørn eller børnebørn.
Søskende er ikke tvangsarvinger!

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 20-10-10 18:51

Ingen som konsekvent skriver med store bogstaver, på trods af 2000 tilrettevisninger og påmindelser kan arve noget som helst. De er simpelthen for stupide til at arve IDIOT

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-10-10 18:58

DET VAR JO LIGE DET JEG SKREV, HAN KAN FRIT DISPONERE...

Caps Lock off, hav en fortsat god dag

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 20-10-10 19:03

Citat
Caps Lock off
Det fatter den ko ikke en brik af

Nå, du er altid så høflig og pæn Svend

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-10-10 19:28

Kapitel 1: Slægtninges arveret
§ 1. En arveladers nærmeste slægtsarvinger er hans børn. Børnene arver lige.
Stk. 2. Er et barn død, træder dets børn i dets sted og arver indbyrdes lige. På tilsvarende måde arver fjernere livsarvinger.

§ 2. Har arveladeren ikke efterladt sig børn eller andre livsarvinger, arver hans forældre. Forældrene arver lige.
Stk. 2. Er en af forældrene død, træder hans livsarvinger i hans sted på samme måde som bestemt i § 1, stk. 2. Er der ingen livsarvinger efter ham, arver den anden af forældrene eller dennes livsarvinger alene.

§ 3. Er der ingen arvinger efter § 1 eller § 2, arver afdødes bedsteforældre. Halvdelen af arven tilfalder bedsteforældrene på fædrene og halvdelen bedsteforældrene på mødrene side.
Stk. 2. Er en af bedsteforældrene død, træder hans børn, men ikke fjernere livsarvinger, i hans sted.
Stk. 3. Mellem fædrene eller mødrene arvinger indbyrdes deles arven som fastsat i § 2. Er der kun arvinger på fædrene eller mødrene side, arver disse alene.

§ 4. Adoption begrunder samme arveretlige stilling som virkeligt slægtskab, medmindre andet følger af reglerne i adoptionslovgivningen.

§ 5. Arveret tilkommer den, som lever ved arveladerens død, eller som er avlet forinden og senere bliver levende født.
Stk. 2. Er to, som havde arveret efter hinanden, døde, uden at det vides, hvem der er død først, anses den ene ikke for at have overlevet den anden.

http://www.familieadvokaten.dk/

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-10-10 19:30

§ 3. Er der ingen arvinger efter § 1 eller § 2, arver afdødes bedsteforældre. Halvdelen af arven tilfalder bedsteforældrene på fædrene og halvdelen bedsteforældrene på mødrene side.
Stk. 2. Er en af bedsteforældrene død, træder hans børn, men ikke fjernere livsarvinger, i hans sted.Stk. 3. Mellem fædrene eller mødrene arvinger indbyrdes deles arven som fastsat i § 2. Er der kun arvinger på fædrene eller mødrene side, arver disse alene.

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 20-10-10 22:40

HEJ NORDSTED1

I DETTE TILFÆLDE ER AFDØDE 78 ÅR, HAR ALDRIG HAFT KONE ELLER BØRN.

FORÆLDRENE ER DØDE, MEN DER ER ET PAR SØSKENDE/BRØDRE LEVENDE.

ER DER TVANGSARV TIL DEM, NÅR HAN HAR TESTAMENTERET DET HELE
TIL EN FORENING?
KAN HAN TESTAMENTERE DET HELE TIL FORENINGEN ELLER KUN EN DEL,
OG ER HANS SØSTRE/BRØDRE ARVEBERETTIGET ?

KAN DE VÆRE TVANGS ARVINGE, NÅR DER ER SKREVET TESTAMENTE, TIL
FORDEL FOR FORENINGEN?

MVH AG112

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-10-10 22:46

Iflg. Familieadvokaten, hvor der står flg

Citat
Ved udtrykket livsarvinger forstås dine børn, børnebørn, oldebørn, osv. Udtrykket tvangsarvinger omfatter de arvinger, som har krav på tvangsarv, dvs. dine livsarvinger og din ægtefælle. Alle andre arvinger ifølge loven, fx. dine forældre, søskende, nevøer og niecer er med andre ord ikke tvangsarvinger.

Jeg synes du skal prøve at spørge her -- det er gratis

http://www.friproces.dk/ngr/

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-10-10 23:03

Citat
HAR ALDRIG HAFT KONE ELLER BØRN.

FORÆLDRENE ER DØDE, MEN DER ER ET PAR SØSKENDE/BRØDRE LEVENDE.

ER DER TVANGSARV TIL DEM,NÅR HAN HAR TESTAMENTERET DET HELE
TIL EN FORENING?

Nej, tvangsarv er der ikke, uanset testamente eller ej.

Søskende er ikke livsarvinger efter hinanden.

Så ikke noget med tvangsarv i det tilfælde, afdøde har frit kunnet testamentere hele sin formue til hvem han ville.

Hvis der ikke var noget testamente derimod, havde søskende arvet efter ham.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-10-10 23:15

Dova.... det er jo ligesom det der står i mit indlæg fra familieadvokaten

Godkendelse af svar
Fra : AG112

Dato : 20-10-10 23:34

Tak for svaret svendgiversen.

OG TAK TIL ALLE I ANDRE, DET VAR FLOTTE SVAR.

NU KAN JEG BEROLIGE DEN FAMILIE MED, AT DET ER HELT EFTER REGLERNE,
AT DEN FORENING HAN HAR ØNSKET, ARVER DET HELE EFTER HAM.

ENDNU ENGANG TAK.

MVH AG112

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-10-10 10:49

Tak for det,
er selv i samme situation...