/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Blå/sort blodåre
Fra : Dext
Vist : 6241 gange
100 point
Dato : 19-10-10 20:12

Godaften

Har "opdaget" at jeg har en lang blå blodåre, nærmest sort på mit ene lår.

Hvad kan det skyldes, og er det farligt?

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 19-10-10 20:21

Det KAN jo være blodforgiftning hvis du nu har så eller andet på benet... og det skal behandles, hvis det er det...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-10-10 20:40

Ja det lyder som en blodforgiftning...............................hen på skadestuen - nu.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-10-10 20:46

sikkert livsfarligt

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 19-10-10 21:37

Citat
sikkert livsfarligt

Måske bare en åreknude.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-10-10 21:38

Når den er blå er det ikke en åre, men retur blod, altså en vene og det er normalt,
men er den nærmest sort er det ikke så godt, og du må skynde dig til lægen...

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-10-10 22:47

venerne er nu også årer. Blåsort betyder at iltindholdet er lavt. Det er det normalt i vener.

Du bemærker det kun fordi åren åbenbart ligger ydeligt undr huden.
Så tag det roligt.
En opsvulmet yderlig vene tyder måske på åreknuder, som du skal have undersøgt, og måske have gjort noget ved.

Kommentar
Fra : CharlotS

Dato : 19-10-10 23:12

Hvis det er opstået lige nu og her = akut, så er der fare på færde, ellers tror jeg som Transor at der kan være tale om en åreknude-lignende-åre som du pludselig har fået øje på, og de kan saktens have været /siddes der i årevis. Hvis det er det sidste, kan du få lægen til at kigge på det men det er ikke nødvendigt med akut.

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 20-10-10 00:09

Det er en stor misforståelse at blodforgiftning kan ses på en rød/blå åre. Jeg taler af erfaring. Det er sket for mig flere gange. Den ene gang var det en kat der bed mig i hånden. Næste morgen havde jeg to tykke røde striber op ad armen. Jeg tog til lægen, og sagde at jeg havde fået en blodforgiftning, fordi jeg var blevet bidt af en kat. "Se selv her" sagde jeg og viste lægen min arm.

Lægen forklarede at det var min lymfe der var trådt i kraft, og var i gang med at nedbryde bakterie. Han forklarede også at en blodforgiftning kan man ikke se, for den rammer de indre vitale organer.
Hvis man f.eks har en tandbyld, kan betændelsen gå i blodbanerne, og give blodforgiftning. Men de røde striber man får af at træde på et rusten søm, eller blive bidt af en kat, er ikke til at spøge med, for hvis lymfen ikke får bugt med bakterien, så kan det ende med en blodforgiftning.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-10-10 07:49

Blåt blod i årenen, du er nok greve

Kommentar
Fra : Dext

Dato : 20-10-10 19:35

Okay, takker for svarene, må nok hellere give lægen et kald imorgen for en sikkerheds slyld..

Teil... Sjovt du siger det, er i familie med Gorm Den Gamle, så helt galt på den er du ikke ;)