/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
Manglende forbindelse
Fra : nilsen
Vist : 922 gange
200 point
Dato : 18-10-10 07:01

gm
Undervejs til Spania opholdt vi os på 4 hoteller som tilbød gratis internetopkobling
Det fungerte kun på 2 av stedene.
Forbindelsen var iorden, signalene gode, men ved forsøg på at få kontakt med nettets sider, stoppet processen efter noen sekunder.
På disse steder var koblingen uden adgangskode og brugernavn.
Jeg forsøgte at deaktivere firewall (windows) uden hell, det må være et eller andet som sperrer i min pc. Men hva??
mvh
Nilsen

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-10-10 09:34

Ikke let at vide hvad der sker i spania

Kommentar
Fra : akle

Dato : 18-10-10 09:41

Teil!
Ikke håne - Spania bruges af Nordmænd, så mon ikke vi har én af slagsen her?!
Selve spørgsmålet kan jeg dog ikke hjælpe med, men dét kunne du måske?
MVH Akle
(Nordmand)

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-10-10 10:13

Problemer i spania kan jeg ikke løse her
og er ikke en skid interesseret

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-10-10 10:16

Ligeledes er internetforbindelser i Australien ikke noget
der interesserer.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 18-10-10 11:06

Det er umuligt at sige noget om nu, men jeg hælder alene til at det har været de to hotellers netværk der har været noget galt med, idet dit netværk jo har virket på andre hoteller.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 18-10-10 11:26

Citat
Forbindelsen var iorden, signalene gode, men ved forsøg på at få kontakt med nettets sider, stoppet processen efter noen sekunder.
På disse steder var koblingen uden adgangskode og brugernavn.

1. har du evt sat DNS til f.eks google-dns eller opendns
Det er nemlig meget normalt at den slags steder har en captive portal du skal igennem

2. der er andre måder at spærre for adgang på end brugernavn/adgangskode
Kan f.eks gøres med vlan. Hvis ikke du har accepteret betingelser på captive portal lader de dig ligge på et gæste-vlan uden adgang til internettet
Når du har accepteret betingelser flyttes du automatisk over på et vlan med internetadgang

Mange steder bruger man captive portal til at indtaste en kode for at få adgang til internet
Man køber en billet, på billetten er en kode som skal indtastes på captive portal. du har nu adgang i en periode. f.eks 10 timers internet forbrug eller adgang i en uge fra ibrugtagning

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-10-10 12:08

Nordmænd er lidt molboagtige.
Bananer kalder de for - gule bøj.

Kommentar
Fra : grow

Dato : 18-10-10 13:37

Ja Teil og højhuse hedder "hytte på hytte på hytte osv. Du har overhovedet ikke hjulpet spørgeren, blot blandet dig.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-10-10 14:23

det har du heller ikke grow

Kommentar
Fra : grow

Dato : 18-10-10 15:02

Det har du helt ret i !

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-10-10 15:17

Tror ikke nogen kan svare, men vi kan sende et hold til de to hoteller
med pc-er for at teste.

Kommentar
Fra : grow

Dato : 18-10-10 15:25

Det er jeg med på. Det må gå under forskning! Er der statstilskud eller er det modtageren som betaler?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-10-10 16:55

Der må findes eu midler til den slags undersøgelser.
Vi må regne med mindst 14 dage på hvert hotel.

Kommentar
Fra : grow

Dato : 18-10-10 17:17

Ja og uden garanti for en hurtig løsning i den kort tid. Det kan jo være svært at koncentrere sig under de vanskelige forhold!

Kommentar
Fra : nilsen

Dato : 18-10-10 19:41

gdi
Det var på rejse til Spanien (Franktig og Tyskland)
Det var på steder med fri adgang til nettet - der hvor jeg måtte bruge brugernavn og pasord fungerte det udmerket.
Har du "exterminator" andre forslag - ??
mvh
Nilsen
ps
Teil og grow har jeg blacklistet, begrundelsen findes i jeres kommentarer
ds

Kommentar
Fra : Otnob

Dato : 18-10-10 20:00

Hej Nilsen!

Jeg følger tråden med interesse, idet jeg skal til Spanien og lejligheden har Wifi, hvilket ikke siger mig så meget da jeg ikke har erfaring med trådløs adgang til nettet.

Rart du fik hægtet de 2 tåber fra.

Kommentar
Fra : nilsen

Dato : 18-10-10 20:34

gdi
Otnob
Har lejligheden (eller komplekset wifi), får du ingen problemer
Her i Spanien fungerer alt som i Danmark.
mvh
Nilsen

Accepteret svar
Fra : EXTERMINATOR

Modtaget 200 point
Dato : 18-10-10 21:16

Citat
Det var på steder med fri adgang til nettet

vi må lige have noget på det rene.

du forbandt uden problemer til det trådløse kan jeg forstå MEN...
hvad med ip opsætningen, kontrollerede du den?
tænker her på to ting, Gateway og DNS

Som allerede nævnt, så er det meget normalt med en captive portal sådanne steder så du går på det trådløse (eller kablede for den sags skyld) uden problemer men den første side du får smidt i hovedet er en eller anden side der lige vil informere dig om at du befinder dig på hotel xxxx og at baren er åben og at du naturligvis skal overholde loven
Nogen steder er det lavet sådan at der skal bruges et brugernavn og en kode for at komme videre fra captive portal.

Hvis du så har indstillet din computer til at bruge en bestemt DNS server så er det at problemet opstår, firewallen vil ikke lade dig komme igennem før captive portal siger ok men du får aldrig den side da du ikke laver dns opslag på ruteren men prøver at bypasse den

Det er måske ikke forklaret ret godt så jeg laver lige et eksempel.

Du logger på det trådløse net, computeren henter selv ip opsætning.
computerens ip: 192.168.0.50
Gateway : 192.168.0.1
DNS: 192.168.0.1

Du åbner din browser og har dr.dk som startside
browseren starter med at kontrollere om den har ip liggende, det har den ikke da du jo lige har tændt maskinen. så kigger den i din hosts fil og derefter spørger den dnsserveren.

dns svarer så tilbage ar dr.dk findes på 192.168.0.1 (det er jo ikke rigtig men sådan får den browseren til at vise captive portal siden)

Hvis du nu har sat en fast dns ind så sker der følgende:

Du åbner din browser og har dr.dk som startside
browseren starter med at kontrollere om den har ip liggende, det har den ikke da du jo lige har tændt maskinen. så kigger den i din hosts fil og derefter spørger den dnsserveren.

Firewallen tillader ikke adgang til internettet da du jo ikke har været igennem captive portal, derfor kan du ikke kontakte din dnsserver og få at vide at dr.dk findes på 195.137.194.128
Du ender derfor med en timeout

Prøv evt at kontrollere hvad din dns er sat til
Om den er sat til at hente automatisk eller den er indstillet til en fast

Kommentar
Fra : nilsen

Dato : 19-10-10 00:10

gdi
dns er satt til at hente automatisk.
Men jeg har jo også en fast startside (hvis det er her problemet ligger)?
Nilsen

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 19-10-10 11:13

Det var en udemærket forklaring EXT. Det er nok noget med skiftet fra det ene vlan til det andet.
Bøvlede med det samme på 4 hoteller i Irland her i ferien. Det ser ud til at normalt skal man have et password, og betale for en tid. Men så er det blevet almindeligt at give folk gratis Internet, men det er bare lavet oven på den existerende platform. Som hotellet har købt færdig. Tænker også på om der indgår en proxiserver. Jeg mener ihvertfald det ser ud til at din DNS opsætning ikke virker med det som hotellet har sat op. jeg vil gå så vidt at sige det hotellet har sat op måske slet ikke virker, i hvertfald ikke i gratis udgaven hej hej. Vi prøver at skrive et par serveres IP op hjemmefra næste år.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : alan57

Dato : 19-10-10 13:20

Lad os dog kalde det en forskningstur og så kan vi jo trække det hele fra i skat, det gør erhvervsfolk og politiker, så det kan vi da også gøre ikke sandt?.
Jeg syntes at fru jensen og alle andre skal hjælpe med at betale vores tur, for vi lære måske noget der kan komme bla: fru jensen til hjælp, men jeg kræver at der skal være en golfbane indenfor ca 10min gang fra vores hotel, ellers kan jeg ikke tage med, for hvis de ting ikke er iorden kommer min podagra i udbrud.
MVH: Alan.

Godkendelse af svar
Fra : nilsen

Dato : 12-11-10 18:09

Tak for svaret EXTERMINATOR.
Det er umuligt at tjekke dette før jeg skal nordover igen.
Men da du var den eneste som gav et fornuftigt svar er poengene dine
mvh
Nilsen

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 15-11-10 00:02

Citat
et fornuftigt svar

Den kommer jeg lige til at maile til min Boss, han siger altid at: Min mund bevæger sig men det er uforståeligt volapyk blandet med kaudervælsk der kommer ud

Det bliver tit efterfulgt af disse tre spørgsmål:
1. Er det i stykker?
Ja!

2. Kan du fixe det?
Ja!

3. Hvorfor virker det så ikke
Enten TTT (Ting Tager Tid) eller IMK (Ikke Mere Kaffe)