/ Forside/ Interesser / Helbred / Handicap / Spørgsmål
10  valde. 300
ledager til studietur til london
Fra : LoneS
Vist : 1334 gange
100 point
Dato : 15-10-10 12:51

Hej til alle

Min barn skal på studietur til London i uge 10 med hende skole (Teknisk Skole ) hvor hun tager 10 klasse.
jeg har så søgt kommunen om ledsager i den uge hvor skal der over til London. Kommunen har afslået at hjælpe med at betale en ledsager til hende. Da de siger at det skal skole betale. Så har jeg snakke med skolen og de har ikke penge til at betale en ledsager at få med.
Ved i hvor man så skal søge om sådan noget henne så hun kan få en ledsager med til London uge 10.
mit barn er uden 18 år

Hilsen Lone S

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-10-10 13:01

Er der en speciel årsag til at din datter har behov for en ledsager??

Nu har du sat spørgsmålet under handicap, så hvis det er årsagen, så synes jeg du skal kontakte handicapforbundet... de har sikkert hørt sådan et spørgsmål før, og ved hvordan du skal bærer dig ad

http://danskhandicapforbund.dk/

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 15-10-10 13:07

Hvad er begrundelsen for en ledsager?
Er hun handicappet, ikke socialt velfungerende eller hvorfor mener du, hun har krav på en ledsager?
Er nødt til at vide noget mere, for at henvise til eventuelle muligheder!

Kommentar
Fra : LoneS

Dato : 15-10-10 13:16

min datter er lam fra liv og ned og sidder i kørestol og derfor skal hun hade ledsager med til London

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-10-10 13:19

Har din datter ikke en støtteperson i skoletiden?

Det vil da være oplagt at denne eventuelle person tog med, som kender hende, og vel også får løn for de dage studieturen varer

Ring til handicapudvalget, de må vide besked

Ønsker din datter en rigtig god tur

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-10-10 13:25

Citat
Ressourcer

Haderslev kommune får økonomisk kompensation fra servicestyrelsen for udgifter til aflønning af ledsagere samt til ledsagerens befordring og aktiviteter ifm. med ledsageordningen.

Sådan står der i dette link http://www.godsocialpraksis.dk/ShowExample.aspx?ExampleID=535

Det er godt nok kun nogle timer om ugen, men det ser da ud til at det ER kommunen der skal betale??

Kommentar
Fra : LoneS

Dato : 15-10-10 13:51

Har din datter ikke en støtteperson i skoletiden? Nej det har hun ikke. Hun sig mor smiler

Ledsager til london tur er fundet det har jeg selv gjort men de vil ikke betale for sådan en hverken kommunen eller skolen. Kommunen siger at skolen skal betale for en ledsager og skolen siger at kommunen skal betale for sådan en ledsager og nu skal jeg hade fundet ud af hvem af dem der har ret og hvor jeg kan finde det henne. har skreven til kommunen og få afgørelse på skrift så vi kan anke det

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-10-10 14:00

Selvfølgelig vil begge instanser nægte - sparetider - men prøv som tidligere skrevet, at ringe til handicapforbundet - de kender reglerne -

Sådan en ankesag kan tage lang tid, håber du er ude i god tid

Hvor kan jeg blive øv på dine vegne, det er i forvejen ikke nemt med et handicappet barn

Kommentar
Fra : LoneS

Dato : 15-10-10 14:05

Hej Nordsted1

ja jeg har næsten ikke overskud til også dette her. Men heldis har jeg rigtig god søster som støtte mig dette her.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 15-10-10 14:15

Selvfølgelig skal hun da have ledsager Ellers kan hun jo ikke deltage!
Nogen må da være interesseret i at hjælpe jer!
Det lyder urimeligt, at du skal til at anke....
Forhører mig lige rundt omkring....

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 15-10-10 14:24

Det må da være i skolens interesse, at der kommer hjælper med. Hvis du vælger at sende hende med uden, hvordan vil skolen så tackle det. Sætter de ekstra lærer med, eller siger de, hun ikke kan deltage?
Man skulle da mene, at skolen er indforstået og interesseret i en medhjælper - og i sammen kunne finde en måde at få løst problemet på.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-10-10 14:26

Her er noget tungt lovstof, som du selv kan få fornøjelsen af at læse, men jeg mener det er noget du kan bruge - under serviceloven -

http://www.socialjura.dk/index.php?id=9249&sub=all&cat=5&new=1&showpage=1&cHash=7422e7de71

Kommentar
Fra : LoneS

Dato : 15-10-10 14:36

selvfølgelig skal hun da have ledsager [Glad] Ellers kan hun jo ikke deltage!
DEJLIGT du har fatte det griner. kunne du ikke lige være maja sagbehandler griner

jeg må have skrive til danskhandicap forbund er nu ikke så god til at sætte et brev op på den måde men jeg må så bruge weekend til det.

jeg vil kigge på det lovgraffer her i weekenden syndes ikke lige jeg har hjerne til det lige nu.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-10-10 14:42

I første omgang, ville jeg bare ringe til handicapforbundet, det er da langt hurtigere, og hvis de så oveni købet kan fortælle hvilken paragraf du kan bruge,når du skal slå kommunen oveni hovedet, så slipper du for at falde i søvn over lovstoffet

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 15-10-10 14:55
Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 15-10-10 15:11

Godt nok fra 2007 - må kunne findes fra 2010. http://www.sm.dk/data/Lists/Publikationer/Attachments/53/forældre%20til%20et%20barn%20med%20handicap.pdf
Ledsagelse
Som alle andre unge har hjemmeboende unge med handicap brug for at deltage i
selvvalgte aktiviteter uden for hjemmet – uden at forældrene kommer med.
Unge med handicap (16-18 år) har ret til at få 15 timers ledsagelse om måneden fra
kommunen - hvis de opfylder betingelserne for ordningen. Den unge kan selv udpege
ledsageren, ellers stiller kommunen en person til rådighed. Ledsageren skal efter behov
bl.a. hjælpe med overtøj, hjælpemidler og kørestol. Som udgangspunkt skal den unge
betale for ledsagerens transport, entré, cafébesøg mv., men man kan få udgifter dækket
op til et vist årligt beløb.
Det er den unge selv, der bestemmer, hvilke aktiviteter han eller hun skal have
ledsagelse til. Det kan være alt fra biografture og vennebesøg til deltagelse i
klubaktiviteter og møder. At komme ud med en ledsager kan styrke den unges
selvstændiggørelse, og det giver mulighed for at etablere og vedligeholde sociale
kontakter og venskaber.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-10-10 15:59

Fra mit link kl. 13.25, som ser ud til at være fra 2010... men stadig kun 15 timer ugentligt

Formål og baggrund
Ledsageordningen kan i dag kun bruges af personer mellem 16 og 18 år, men der er gode erfaringer med ordningen. Derfor har Servicestyrelsen besluttet at afprøve ordningen på unge mellem 12 og 15 årige for at finde ud af om det er relevant at udvide ledsageordninges aldergruppe. Formålet med ordningen for de unge, er at give dem mulighed for, at leve et mere selvstændigt liv uden at være afhængig af forældrenes hjælp.

Målgruppe
Målgruppen for projekt ledsager er unge mellem 12 og 15 år. Ordningen kan tilbydes unge som ikke kan færdes alene pga. betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. I projektet er det også muligt for unge mellem 12 og 15 år, der er anbragt, at være med i projektet.

Der kan gives 15 timer mdl. til den unge.

Fremgangsmåde
Sagsbehandlingen ligger hos den unges egen socialrådgiver.I hvert tilfælde har det været sådan at den socialrådgiver der er på den enkelte unge, har stået for at finde ledsager, lave bevilling samt holde møde med ledsager, den unge og forældrene. Det er også den enkelte socialrådgiver der løbende har kontakten med ledsager og familien.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 15-10-10 16:32

Du får da vist ikke megen opbakning af kommunen, - de har da vist været forvente med, at i klarer alt selv.
Det er helt urimeligt, at du selv skal finde ud af disse ting. Har i ikke en ergoterapeut tilknyttet, som i evt. kunne få hjælp af?
Har du ikke en sagsbehandler, du snakker med?
Har du talt med rektor på skolen? Det er jo ikke for at drille skolen, at du vil have hjælper med, så mon ikke du kan få hjælp der

Undskyld mine spørgsmål, men vil bare så gerne hjælpe, da jeg synes du er sat på en urimelig opgave.

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 100 point
Dato : 15-10-10 16:37

Lige et link, så jeg ikke glemmer siden. Ved ikke om du kender den
http://www.dukh.dk/om-dukh/formaal

Det kunne være interessant at vide, hvad der står under din kommune
https://www.borger.dk/Emner/familie-og-boern/boern/boern-med-saerlige-behov/Sider/boern-med-handicap.aspx?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-10-10 17:21

Når hverken kommune eller skole vil betale for en ledsager til din datter,
er der nok en grund til det, ud over det økonomiske?

Måske egner den pågældende tur sig slet ikke for en svært handikappet?
Eksempelvis, lange industri besøg, uden trapper/toiletter for kørestole?

Jeg nægter at tro, at de ansvarlige i din kommune ikke vil tilbyde en påkrævet ledsager,
hvis det er muligt for hende at gennemføre den, trods hendes handikap...

Kommentar
Fra : LoneS

Dato : 16-10-10 13:04

hej alle
skal prøve at svare på alle spørgsmål.

det med en en ledsager er vi i gang med at få i gang har selv fundet en ung pige på 20 år som kan tage med M til bio eller cafe eller hvad nu det må være

15 timer om måndet. Når M har været på sommerlejr så ved jeg at ledsager har fået 16 timer i døgnet for at passe hende.

jeg vil prøve på at finde ud af hvem der skal måske betale hvis der er nogle der skal. så jeg ikke står bage der og af finder mig med at hun ikke kan komme med til London sammen med sine skole venner. i uge 10
syndes det pisse træls at hun måske ikke kan komme med når hun har glædet sig så meget til det

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 16-10-10 15:51

Når man er førtidspensionis og har ledsagerordning(det har jeg selv) får man 15 timer om måneden og man kan spare timerne op til 90 timer. og hvis man er smart lægger man ferien så den går fra slutningen af en måned til begyndelsen af en anden måned, så får man 15 timer mere, altså 105 timer.
den ordning for unge nordsted nævner ligner det samme.

Kommentar
Fra : stjerneboern

Dato : 18-10-10 13:33

Nu får ikke at lyde for sort, for selvfølgelig syntes jeg din datter skal med til London.
Men ved du hvor mange trapper der er, og det er meget langt fra at der er elevator til undergrunden. Hvorfor forstår jeg ikke. Vi var afsted med klapvogn første gang for 5 år siden og det var hårdt :) og det er såmænd ikke blevet bedre.
Og i busserne ved jeg ikke om de ikke har hørt om handicappet mennesker. Det lyder hårdt at skulle til London. USA er langt bedre til at håntere handicappet ser slet ikke det som en umulighed. Der er mange elevatoer.
men jeg håber da hun kommer afsted og det bliver en god tur for hende.

Godkendelse af svar
Fra : LoneS

Dato : 28-10-10 15:24

Tak for svaret katekismus.

For svar på mandag fra dem

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 29-10-10 01:21

Selv tak!
Det naturligste er da, at hun følger sin klasse, og forbliver en del af flokken/kammeratskabet, og en studietur er en oplagt chance for at lære hinanden endnu bedre at kende.
Det må skolen og kommunen da vide

Har de mon tænkt sig, at hun så skal gå i skole, medens de andre er på tur - det skal der da også afsættes resurser til