/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Regler for fotografering af fremmede hus
Fra : mikk0077
Vist : 4602 gange
40 point
Dato : 11-10-10 08:56

Hej,

Er det lovligt/ulovligt at tage et termografisk billede af et fremmed hus og derefter smide det i adressens postkasse?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-10-10 09:11

Sålænge der IKKE er genkendelige personer på billedet er der ingen problemer - gå du bare igang....

Husk lige at respektere evt. "Ingen reklamer"

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-10-10 09:21

Hvis du kan tage billedet mens du opholder dig på et frit tilgængeligt sted, må du tage alle de billeder af huse du vil, undtagelsen er, at der må ikke befinde sig personer på billeder taget ind på privat grund

http://www.update.dk/cfje/Lovbasen.nsf/ID/LB02425365?OpenDocument

Kommentar
Fra : kj

Dato : 11-10-10 09:42

Så længe du ikke trænger ind på grunden, kan jeg ikke se at der er fare på færde, men husk ingen personer uden tilladelse.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-10-10 14:53
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-10-10 14:56

Du må ikke fotografere direkte en villa eller person uden tilladelse.
Termografisk er en anden sag, i reklameøjemed kan du miste kunder
hvis du fotograferer og smider resultatet i postkassen, uden husejers
tilladelse.
Jeg ville blive sur.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-10-10 14:57

Citat
Ubesvarede 2
- Besvarede 16
- Annullerede 23
- Slettede 0
Ialt 41

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-10-10 14:58

Citat
Du må ikke fotografere direkte en villa

Vel må man da så.
Man må bare ikke gøre det på privat grund.
Men hvis man f.eks. står på en vej, et fortov o.s.v. må man gerne tage billeder ind på privat grund af huse og andet, blot ikke af personer.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-10-10 14:59

Citat
Man må bare ikke gøre det på privat grund.

Kan måske misforståes:

Man må bare ikke gøre det mens man befinder sig på privat grund

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-10-10 15:00

Vi havde her på egnen nogle fyre der fotograferede husene enkeltvis på
en villavej. De forsvandt hurtigt da en husejer spurgte om formålet.
Politiet havde en mistanke om ev. indbrudstyve der rekognoserede.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-10-10 15:02

Ja dova der er en gråzone i hvad man må, men det er let at blive uvenner
med husejerne.

Kommentar
Fra : mikk0077

Dato : 11-10-10 15:25

Hej igen,
Tak for de mange svar. Jeg kunne se at "Teil" ville blive sur over at få sådan et billede smit i postkassen. Hvad siger i andre? Ville I blive sure eller ville det være rart med et gratis termografisk billede af jeres hus?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 11-10-10 16:01

ALT hvad der er GRATIS har en bagtanke

Hvis jeg ville have et sådant billede af mit hus, ville jeg UNDER ALLE OMSTÆNDIGHEDER ikke stole på et "postkort" i postkassen....

Så det ville ryge DIREKTE i papiraffald.....

Spar du de penge - sådan får du ikke kunder - men du kunne jo spørge INDEN du tog billedet....

Kommentar
Fra : peters73

Dato : 11-10-10 17:34

Synes det ville være fint at få et termisk billede af mit hus, fortsæt du bare med dit projekt.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-10-10 17:35

Hvad vil du tilbyde med det fotografi.???

Kommentar
Fra : piratfizken86

Dato : 12-10-10 13:55

Hvis jeg var dig ville jeg gribe sagen anderledes an. Evt. smide et postkort i postkassen hvor du tilbyder gratis og uforpligtende termografering af huset.

På denne måde tror jeg du ville få flere kunder i butikken.

Jeg ville føle mig stødt og overvåget hvis der pludselig lå et termografi billede af mit hus i postkassen. Og jeg ville slet ikke have tillid til at der ikke var fiflet med det..

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 13-10-10 11:34

.....Jeg gætter på du arbejder med noget isolering af en slags. Som du vil tilbyde husejere med dårlig isolering.
Du kunne istedet lave 3 test billeder.
1) et hus med god isolering
2) et medium
3) dårlig isoleret
Sende dem ud som reklame.
Derefter kan du jo beskrive hvorledes i Kan hjælpe ejeren. Og herunder tilbyde et gratis tjek af boligen ved hjælp af termisk billede.

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 13-10-10 11:35

..og rolig ejere med nej tak, skal nok høre fra de andre "på vejen" hvis besparelsen er i hus

Kommentar
Fra : Troldepige

Dato : 16-10-10 14:59

Det er ikke ulovligt at fotografere andre mennesker (uden tilladelse), så længe det foregår på et frit tilgængeligt sted.

Straffelovens §264:
§ 264 a. Den, som uberettiget fotograferer personer, der befinder sig på et ikke frit tilgængeligt sted, straffes med bøde eller fængsel indtil 6 måneder. Det samme gælder den, der ved hjælp af kikkert eller andet apparat uberettiget iagttager sådanne personer.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 16-10-10 16:07

Citat
Det er ikke ulovligt at fotografere andre mennesker (uden tilladelse), så længe det foregår på et frit tilgængeligt sted.

Så ligetil er det ikke.