/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Litteratur / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Litteratur
#NavnPoint
ans 1383
svendgive.. 1130
Nordsted1 986
frieda 920
modersvil.. 910
granner01 665
pifo 651
jqb 640
katekismus 600
10  dova 560
Hvad er der galt
Fra : EA_HS
Vist : 561 gange
200 point
Dato : 24-09-10 16:24

Hvis man siger en klinik, flere klinikker, er det ok iflg. ordbogen
det samme med, en butik, flere butikker
men en forretning, flere forretningger, den dur ikke,...
heller ikke et hospital, flere hospitaller,
men et hotel, flere hoteller, er ok

en bus, flere busser, er også ok iflg. ordbogen
men
en bil, flere biller, den dur ikke,
og
en cykel, flere cykeller lyder helt forkert,

men hvorfor, ?

og hvorfor siger man normalt ET tv,.. og EN fladskærm
og ET hus, EN villa
ET slot EN borg
EN busk ET træ EN blomst,
EN båd ET skib,…. osv.

og hvor stor skal en æske være, før den hedder en kasse, ?





 
 
Kommentar
Fra : fun2


Dato : 24-09-10 16:25

Det eneste der er galt, er at du tror der skal være logik i det danske sprog, det er der ikke.

Kommentar
Fra : fun2


Dato : 24-09-10 16:27

Dyret hedder en ko, men hvis der er flere, hedder det køer. Der kan være mange bil køer på motorvejen, men er der kun én er det ikke en ko, men en kø.

Kommentar
Fra : granner01


Dato : 24-09-10 16:48



Ingen logik i det danske sprog, det er derfor det er så svært at lære.

Og i det danske sprog er der regler og en masse undtagelser.

Men det er der også på andre sprog.

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 210 point
Dato : 24-09-10 16:55

Jo, der er en form for logik...

Hvis vokalen er lang, må man ikke bruge (ikke brugge) dobbelt konsonanter efter.

Eksempelvis er a i hospital en lang vokal...





Kommentar
Fra : fun2


Dato : 24-09-10 16:58

Svend, det er omvendt, vokalen bliver lang fordi der ikke er dobbelt konsonant.
Det er stadig ikke logik, blot en regel der kan hjælpe dig til at stave lidt mindre forkert.

Kommentar
Fra : svendgiversen


Dato : 24-09-10 17:06

Den køber jeg ikke,

lang vokal efterfølges af enkelt konsonant, kort vokal efterfølges af dobbelt konsonant,
det er logisk sædvane på alle vest europæiske sprog...

Selvfølgelig er der undtagelser, men der er ikke noget der er omvendt.





Kommentar
Fra : svendgiversen


Dato : 24-09-10 17:08

Den købber jeg ikke,

kan du så se forskellen?



Kommentar
Fra : fun2


Dato : 24-09-10 17:31

Jeg kender godt reglen med dobbelt konsonant og lang eller kort vokal, men der er ingen logik i om der er lang eller kort vokal.

Kommentar
Fra : svendgiversen


Dato : 24-09-10 17:47

Nej, selvfølgelig er der ikke det, det er jo charmen ved det danske sprog...

Men spørgsmålet går vel primært på flertalsformer, eksempelvis:

>en bus, flere busser, er også ok iflg. ordbogen
>men en bil, flere biller, den dur ikke,

u er en kort vokal i bus,
i er en lang vokal i bil

altså to ss i busser
og kun et i i biler

Og undtagelser: i flere lande, især i sydeuropa, skiftes lyde helt når de dobles,
eksempelvis vanille = vanilje på dansk...



Kommentar
Fra : pifo


Dato : 24-09-10 17:59

Hvorfor er BH i ental og trusser i flertal?

Kommentar
Fra : svendgiversen


Dato : 24-09-10 18:11

Fordi BH er en forkortelse for buste holder, omfatter begge bryster,
og fordi trusser engang var todelte, jævnfør Hosen på tysk, altså en til hvert lår ligesom sokker...


Kommentar
Fra : fun2


Dato : 24-09-10 18:31

Svend, korrekt, det er dog mere nærliggende at tro at trusser kommer af det engelske ord "Trousers", som også er i flertal.

Kommentar
Fra : svendgiversen


Dato : 24-09-10 18:41

Du har sikkert ret fun2, Hosen betyder jo bukser, og jeg ved at de var todelte i gamle dage...

Inden under har man så noget, der også kommer i flertal, nok "Trousers",
men jeg ved ikke hvorfra den engelske flertalsform kommer?




Kommentar
Fra : Olesen-50


Dato : 24-09-10 19:55



Dette er der logik i


og hvorfor siger man normalt ET tv,.. og EN fladskærm = tv'ET/fladskærmEN
og ET hus, EN villa = husET/villaEN
ET slot EN borg =slottET/borgEN
EN busk ET træ EN blomst, =buskEN/træET
EN båd ET skib,…. osv. =bådEN/skibET



Kommentar
Fra : svendgiversen


Dato : 24-09-10 21:34

Ja, for de fleste danskere med to kasus, fælles og intet køn,
andre lande har jo tre kasus, han, hun og intet køn,

men ligesom englænderne, har de fleste vestjyder kun en kasus, fælles køn,
en hus eller æ hus, også i bestemt form...


Godkendelse af svar
Fra : EA_HS


Dato : 26-09-10 11:15

Tak for svaret svendgiversen.

Kommentar
Fra : svendgiversen


Dato : 26-09-10 11:28

Selv tak,
ikke noget galt i dag, det er Søndag

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177415
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6407849
Brugere : 218876

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste