/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Litteratur / Spørgsmål
10  dova 560
Peter hvad har jeg gjort
Fra : svendgiversen
Vist : 539 gange
55 point
Dato : 24-09-10 13:03

Kan man iøvrigt sige: "Peter hvad har jeg gjort dig"?

Er "Peter hvad har jeg gjort mod dig" bedre??

Eller er "Peter hvad har jeg gjort imod dig" det rigtige???

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 24-09-10 13:09

Jeg ville sige dit første forslag, Peter, hvad har jeg gjort dig.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-09-10 13:17

Jeg ville GLEMME det

Hele blacklistningsprincippet er helt ude i skoven når vi taler "åbne" fora

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 24-09-10 13:33

Hejsa Svend.
Syntes også du skal ha' en forklaring..
God week-end.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-09-10 13:38

Når jeg kom i tvivl,

os fra den strå tægte, det hedder jo "vi fra den stråtægte skole", lærte ikke så meget gramatik,
men det måtte vi senere udbygge, da vi skulle lære andre sprog,

og mange gange er det en god ide at prøve at udtrykke tvivls sætninger
på de store nabo sprog som vi er beslægtet med...

"Peter hvad har jeg gjort dig" er jo en typisk tysk dativ: "Peter was habe ich dir getan",
men på engelsk er man vel nødt til at ændre til en præpation: "What have I done to you"
og altså ikke "against you" or "towards you", jævnfør mine to alternativer ovenfor...

Og iøvrigt hvorfor er: "Peter hvad har jeg gjort dig" underforstået negativ,
det kunne jo også være ""Peter hvad har jeg gjort for dig"?

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 24-09-10 14:18

Jeg er blacket af adskillige brugere og er fuldkommen ligeglad det dem der må undvære mine fantastiske kommentarer

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-09-10 14:28

Det er jo nu et nyt sprogligt spørgsmål.
Den kloge dobbelte Peter må også undvære mine fantastiske kommentarer...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-09-10 14:57

svendgiversen

Hvorfor sender du ikke et privat indlæg til Peter ?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-09-10 15:01

Det drejer sig ikke om Peter men "hvad har jeg gjort dig"?

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 24-09-10 15:10

Citat
Hele blacklistningsprincippet er helt ude i skoven når vi taler "åbne" fora

Helt enig. Jeg har dog selv,set mig nødsaget til at blackliste visse personer,der var lidt for perfide??
(perfid) i deres virkemåde.Som simpelthen saboterede min tråd.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 24-09-10 15:50

Jeg ville skrive

"Hvad har jeg gjort dig Peter" ?

Men det kommer jo an på om det er Peter eller Svend, der spørger

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-09-10 16:04

Der er vist ingen væsentlig forskel på:
>"Hvad har jeg gjort dig Peter" ? eller "Peter hvad har jeg gjort dig" ?
"dig" er vel dativ i begge tilfælde...

"What have I done to you" or "What have I done for you"
her er "you" vel en præposion??

Og kan vi udelade: "Hvad har jeg gjort imod dig" ? på engelsk: "What have I done against you"
og: Hvad har jeg gjort mod dig" ? Det kan jeg slet ikke oversætte???

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 24-09-10 18:02

@ans: jeg tror ikke, man kan skrive direkte til en bruger, der har blacklistet én?

Jeg ville sige:

Hvad har jeg gjort dig, Peter?

(med komma)

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 55 point
Dato : 24-09-10 18:32

Hvis Peter er ked af det:
"Peter - hvad har jeg gjort imod dig"

Hvis Peter er glad:
"Peter - hvad har jeg gjort for dig"

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-09-10 18:45

Tak for svaret Eyvind.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-09-10 18:51

Nu kan du sige:
"Eyvind - hvad har jeg gjort for dig"

Og jeg vil sige:
"Svendgiversen - du har gjort min dag god"