/ Forside/ Interesser / Helbred / Allergi / Spørgsmål
10  metteto 200
Triple hvepsestik
Fra : svendgiversen
Vist : 4052 gange
125 point
Dato : 20-09-10 09:41

Da jeg begyndre at grave i vor lerskrænt, blev jeg stukket på kinden af en lille arrig hveps,
den og dens fætre forfulgte mig ned ad trappen, og jeg blev også stukket i nakken.
Flere minutter senere, efter behandling med sprit inde i huset, gik jeg ud igen,
men blev nu stukket på næsen.

Opfatter de små bakke hvepse mig stadig som fjende og kan de lugte det er mig?

Med hele tre stik blev jeg dårlig og måtte have hovedet nedad, men det gik over,
derimod sved det længe alle tre steder, og nu det værste:
Selv dagen efter klør det på kinden, hvor jeg måske har overdrevet behandlingen
med sprit, sol olie, nevea creme og sogar hormon salve...

Kan hvepsestik have så langvarige eftervirkninger??
Hvad behandler jeg dem med???

Accepteret svar
Fra : Stouenberg

Modtaget 135 point
Dato : 20-09-10 09:42
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-09-10 10:03

Foreløbig tak Stouenberg...

Dette var i hvert fald svar på mit første delspørgsmål:
"
En unik ting ved hvepse og hvepsestik er, at giften der indsprøjtes ved et hvepsestik, indeholder et bestemt feromon, der alarmerer andre hvepse i området, og signalerer, at de skal deltage i angrebet. De andre hvepse stimuleres altså til at angribe offeret for hvepsestikket.
"

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-09-10 10:05

Du skal tage en snak med lægen, du kunne have en intollerance over for bistik. Det er ikke allergi.
Og lægen kan give dig en salve du kan smøre på. Og husk at fortælle at du blev utilpas af det tredie bistik.
Og pas så på dig selv.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-09-10 10:20

Nu er tre hvepsestik på en gang, jo temmelig voldsomt, men når du har allergi i forvejen, er
det nærliggende at du også kan have allergi overfor hvepsestik

Og jo det kan sagtens være en allergisk reaktion

Hvis du skulle være så uheldig at blive utilpas af hvepsestik en anden gang, så tag en af dine allergipiller--- kan også sagtens bruges af folk uden allergi som bliver dårlige/utilpasse

Og tal så med din læge om det næste gang du alligevel er forbi, måske du skal have en EpiPen på dig i hvepsesæsonen

http://www.peanutallergi.dk/epipen.htm

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-09-10 10:46

Jeg har ikke tidligere haft problemer med hvepse/bistik,
men min mor havde, og jeg bliver jo også ældre.

Jeg har det bedre nu, over et døgn efter jeg blev stukket,
og vil næppe gå til lægen denne gang, men tak for de gode råd.

Jeg ved at jeg har en sart hud og må bl. a. bruge våd barbering,
så egentligt tror jeg jeg har overdrevet behandlingen af min kind med forkerte midler,
nu ved jeg hvor der er hjælp at få...

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 20-09-10 11:43

Hejsa Svend.
Citat
Jeg har det bedre nu, over et døgn efter jeg blev stukket,
og vil næppe gå til lægen denne gang,

Tænk det syntes jeg så absolut du skal...om ikke andet så tag en snak med ham.
Det er muligt han vil anbefale dig at få noget antihistamin som du skal ha' på dig når de arrige kræ er så sure som de er netop lige nu.
Man kan faktisk dø af at ha' fået 3 stik. Så det er ikke for sjov jeg skriver det.
Min gamle kollegas datter døede af 2 stik fro 4 år siden og hun har ALDRIG været overfølsom for stik før

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-09-10 11:51

PiaSkov... Svendgiversen, har allerede antihistamin i hjemmet går jeg ud fra, når han er plaget af birkepollen allergi

Prøv også at læse mit link om EpiPennen

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-09-10 12:03

SvensGiversen

Jeg ville ringe til lægen, jeg ville ikke selv turde andet. Du blev dårlig og det har ikke noget at gøre med hvordan du behandlede din kind.
Kan du ikke mærke at vi er urolige på dine vegne?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-09-10 12:12

Ehm, jeg er nu ikke urolig for de stik fra igår, men for fremtidige stik

[CITATSelv dagen efter klør det på kinden][/CITAT]

Det var også meget du udsatte huden for igår.. hvis det klør så snup du bare en allergipille eller brug noget kløestillende creme... har du ingen af delene i huset, så er begge dele håndkøbsmedicin

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 20-09-10 13:15

Ikke fordi at jeg vil regne Dig for at være sart (skvat) men tre stik som jo også gør ret ondt i det øjeblik de stikker er en voldsom oplevelse.

Jeg er ikke sart når det gælder mit eget blod, men det hænder da at jeg lige bliver lidt dårlig når jeg får en skade.
Bi/ hvepsestik påvirker mig ikke meget, jeg fik engang et par stik på tungen, der blev kun et par små knopper, til gengæld slår jeg ud voldsomt ud af myg også selv om jeg holder nallerne væk fra kløen.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-09-10 16:25

I stedet for at gå til lægen har jeg nu spillet golf i regnvejr og har det meget bedre,
men jeg har stadig en bule i nakken, min næsetip er rød og det klør på kinden...

Det var hovedårsagen til mit spørgsmål, kan de små stik vare så længe på en ikke pylret person?

Som sagt har jeg ikke tidligere haft problemer med stik, men det var før jeg fik birke allergi.
Er der virkelig en sammenhæng mellem overfølsomhed over for pollen og hvepsestik??

Ud over de kloge lægefaglige svar, var der også et par husgeråd i jeres svar,
men jeg fik et af min golfmakker, som ikke er nævnt her:
Kom rå løg på, er der nogen kan bekræfte at/hvorfor det hjælper???

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 20-09-10 16:32

http://www.sundhedslex.dk/hvepsestik.htm#behandling-af-hvepsestik

Se her engang Svend.
Citat
Kom rå løg på, er der nogen kan bekræfte at/hvorfor det hjælper???

Min gamle farmor sagde at det var eddike der hjalp

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-09-10 17:14

Ja som mor til en kraftig allergisk dreng så kan jeg bekrægte at det sure i løg hjælper, ligesom eddike gør det. Det hjælper på bistik. Og min erfaring er at bistik varer mindst lige så længe som kløende mygstik, i flere dage.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-09-10 17:20

Citat
Med hele tre stik blev jeg dårlig og måtte have hovedet nedad

Dette er en allergisk reaktion, som du skal tage yderst alvorligt.... evt. have noget akutmedicin på dig, da det også kan risikerer at lukke dine luftveje

Og både et løg eller en sukkerknald kan hjælpe til at få trukket giften ud igen

http://mange-gode-raad.dk/raad/sundhed-og-helbred/gode-raad-om-andet-helbred/loeg-lindrer-hvepsestik.html

Men løg eller sukkerknald er kun "udvortes" og hjælper ikke hvis du er allergisk

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 20-09-10 17:34

Jeg vil - som de fleste andre har gjort her, anbefale dig, at du taler med din læge om det, snarest muligt. Ikke fordi de stik du har fået nu, skader dig yderligt. Men næste gang du får et bi/hvepsestik kan din allergiske reaktion blive meget kraftig.

Jeg kender en, som har fået bistik flere gange, og det gjorde selvfølgeligt ondt og hævede lidt, som hos de fleste. Men så kom dagen hvor kroppen pludselig ikke kunne klare flere bistik. Heldigvis så hans kone at han blev stukket, for han faldt om på stedet, så der blev ringet 112. Det var lige på et hængende hår at han redet livet, så nu går han med en pen med modgift på sig ALTID, og det skal han resten af livet - hvis der ikke bliver fundet en anden behandlingsform.

Så du må nok indstille dig på at bier/hvepse & dig ikke har nogen god kemi

Jeg ved godt at det her ikke var svar på dit spørgsmål, men jeg kunne ikke lade være med at skrive om den "næsten dødelige" oplevelse, min gode ven har haft - og som piaskov fortæller - kan være dødelig.

Så få en aftale med lægen hurtigst mulig, så der ikke sker dig noget, for når først kroppen reagerer kraftig på hvepsestik, så bliver det som ofte kun værre næste gang.

Mange hilsener malmin

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 20-09-10 18:38

I Børnehaven havde vi en sprøjte til at suge giften ud med- ligeså hurtigt efter som vi kunne komme til det. Det aftog virkelig mærkbart.

Jeg kan ikke finde den på nettet- men den ligner en alm. sprøjte hvor man har skåret spidsen af.
Den satte vi over stikket og der var også en skraber på til at skrabe evt. brod væk med.

Og man kan faktisk godt lave den selv. Skær spidsen af en stor engangssprøjte.

Desuden kan man blive vacc. mod hvepsestik.

http://www.hvepseeksperten.dk/hvepseboguide/seek/hveps.shtml

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 20-09-10 18:51
Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-09-10 09:06

Tak for svaret Stouenberg.

Du kom først med et godt link, men også tak til alle andre for gode råd og anti hvepse udstyr.

Nu ved jeg bedre hvis jeg bliver stukket igen, men det bliver ikke mig der graver skrænten ud.

Svend der nu har det bedre...

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 21-09-10 10:25

- velbekommen Svend.

Mvh Steen