/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
Matematikhjælp på nettet?
Fra : cristian2
Vist : 1700 gange
40 point
Dato : 19-09-10 16:09

Min datter har svært ved matematik. Findes der et let tilgængeligt sted på nettet hvor man kan se hvordan man fx beregner gennemsnittet af noget?

Jeg har været inde på "studieportalen" og "duda" som virker rimelig uoverskuelige.

Tak for hjælpen!

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-09-10 16:11

Hvorfor hjælper du ikke ?

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 19-09-10 16:30
Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 19-09-10 16:36

Gennemsnittet er nu nemt.
1. Du lægger bare alle tallene sammen (=sum).
2. Du tæller hvor mange tal, du har lagt sammen (=antal).
3. Du deler sum med antal, altså sum/antal = gennemsnit.

Men dit hovedproblem er nok, at matematik er volapyk, hvis ingen har givet sig tid til, at vise dig, hvorfor det hænger sammen, som det gør.

Du er velkommen til at kontakte mig på hjkofoed@hotmail.com

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 19-09-10 16:38

Det meste af det ungerne kommer ud for er beskrevet i deres bøger - det skal bare læses...

En god måde at have og bevare dialogen med ungerne på, er at give dem lov til at fortælle hvad de lære i skolen og vise interesse....

vh Ben

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 19-09-10 16:55

Bøgerne er da fint nok, men de kan ikke "høre" om det læste er forstået, og som du selv er inde på

Citat
En god måde at have og bevare dialogen med ungerne på, er at give dem lov til at fortælle hvad de lærer i skolen og vise interesse....

Så er der mere "bid" i det ungerne selv fortæller.

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 19-09-10 17:12

Dejligt at du tager fat i problemet, og er villig til at gøre noget ved det. Hvis matematik heller ikke er din stærke side, så søg hjælp ved venner og bekendte - det er ingen skam, tværtimod stærkt at turde indrømme det. Det er rigtig godt, at du interesserer dig for din datters lektier og at i sammen sørger for, at de bliver lavet.
"Ansæt" evt. en ældre elev til at hjælpe hende. Min søn har haft en sådan "rolle", og har elsket det.
Han var et af de stille børn,- så på en eller anden måde, hjalp det også ham.
Jeg vil bede dig læse dette link, som omhandler matematik i folkeskolen og forskellige måder vi hver især lærer på http://www.hestehaveskolen.dk/infoweb/indhold/nyheder/aktuelt/velkommentilsamarbejde_matematik.pdf

Kommentar
Fra : cristian2

Dato : 19-09-10 17:15

Mange tak ind til videre!

Citat
Hvorfor hjælper du ikke ?

Det gør jeg også. Men min datter går i 8. klasse og det handler om at hun efterhånden er blevet for afhængig af andres hjælp. Hun skal til at lære at finde hjælpen ved egen hjælp.

Citat
Matematikbogen
http://www.matematikbogen.dk/

Matematikhjælpen
http://www.rasmus.is/dk/Index.htm
?

Jeg har set de to sites. Problemet er at de også er vanskelige at finde rundt i. Hun skal først finde ud af om der er tale om "potensberegning", "reduktionsopgaver" eller "ligninger" - og her er hun desværre allerede stået af. Hvis der fandtes et site hvor man bare kunne søge på fx "gennemsnit" og så var man derinde, ville det være at foretrække.

Jeg ved at dette er svært at forstå for matematik-ørner. Men der skal desværre ikke så meget til at forvirre børn der i forvejen har svært ved det.

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 19-09-10 18:05
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 19-09-10 20:41

Citat
Hun skal til at lære at finde hjælpen ved egen hjælp

Hvorfor blander du dig så ?

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 19-09-10 20:41

Du har ret, en besværlig alder, og de unge irriteres let og er så kloge og ved så meget, og det er tit svært at trænge igennem.
Hvis det i forvejen er svært, bliver det endnu sværere for hende, at surfe rundt efter viden på nettet. Det tror jeg ikke, du skal forvente hun er klar til. Det sker ikke, før et lys er gået op for hende. Det er alt for uoverskueligt, for hvad søger hun efter. Det vil hun sikkert umuligt kunne gennemskue, - og så endnu en kamp.
Så hvordan bliver matematik, lige spændende ??
Fandt lige noget her http://www.dk.pitropolis.com/?gclid=COGDve6TlKQCFRAqDgodmHpxIg

Kommentar
Fra : katekismus

Dato : 19-09-10 20:53
Accepteret svar
Fra : Daxxa

Modtaget 40 point
Dato : 19-09-10 21:57
Godkendelse af svar
Fra : cristian2

Dato : 20-09-10 08:28

Tak for svaret Daxxa.

Kommentar
Fra : Daxxa

Dato : 20-09-10 15:13

Var så lidt

Kommentar
Fra : borisboris

Dato : 01-12-11 16:19

Hej, prøv emat.dk. Det er ikke nødvendigt at oprette sig som bruger. Der er træningsopgaver i stort set alle genre indenfor matematik og man kan vælge sværhedsgrad/klassetrin.

mvh
borisboris