/ Forside/ Teknologi / Hardware / Server / Spørgsmål
10  Uffe29 470
Adgang til FTP server
Fra : Markmuss
Vist : 1775 gange
482 point
Dato : 08-09-10 22:25

Hej alle

Jeg har en D -Link DNS-313 server som kører perfekt på familiens interne netværk. Jeg har sat serveren op til at skulle kunne få tilgang til den udefra men det er ikke lykkedes mig. _ Hvad skal jeg skrive i browseren for at få adgang. ? Jeg har lavet port forward i routeren og har oprettet brugernavn og adgangskode. Jeg har ikke en fast IP - men har sørget for at jeg har en fast intern oprettet i TCP/IP Indstillinger

/Jan

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 08-09-10 22:51

Citat
Jeg har ikke en fast IP

problem.

for at få fat i den udefra skriver du din routers WAN ip + porten, altså den ip din udbyder har tildelt din router
ip og portnummer adskilles af et kolon

så det kan se sådan her ud:

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 08-09-10 22:57

for øvrigt findes der tjenester der kan hjælpe dig nu du har dynamisk ip
f.eks
http://www.dyndns.com/

de fleste routere har sådan en funktion indbygget, kig efter DDNS

det fungerer på den måde at du får et domænenavn f.eks Markmuss.dyndns.org og din router sørger hele tiden for at fortælle dyndns hvad ip den har.

På den måde er du fri for at skulle huske at checke hvilken ip det nu lige er din router har.
Istedet kalder du så din server på denne måde:
Markmuss.dyndns.org:7654

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 09-09-10 10:09

Ud over det er rigtigt hvad EXTERMINATOR siger angående IP, så kan der jo også være fejl i opsætningen af din FTP-server. Kan du fx. få forbindelse internt?

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 09-09-10 11:53

Hej Exterminator. undskyld jeg lige blander mig ind i det her spørgsmål. Men hvis jeg forstår dit svar korrekt, så er det ikke nødvendigt at få fast IP, hvis routeren har DDNS. Ved du tilfældigvis om den router man for udleveret hos stofanet, med trådløs forbindelse, har det?

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 09-09-10 14:01

@ snaptil: Det er korrekt at du ikke behøver fast ip. det er faktisk ikke engang nødvendigt at have en router der understøtter DDNS. det kan lige så godt være en tændt computer der sørger for at opdatere ip adressen.

Nu siger du "den router man for udleveret hos stofanet, med trådløs forbindelse", da de udleverer flere forskellige typer er det lidt svært at svare på, men da de fleste routere har den funktion indbygget så vover jeg et forsigtigt "ja"

Kommentar
Fra : transor

Dato : 09-09-10 17:43

jeg vil foreslå at du går gradvis frem.
hold computeren tændt, så har den samme , eller rettere modem/router samme Wan ip adresse så længe.

Find adressen. Det er der flere programmer som kan. prøv så fra en fremmed computer på nettet at tilgå via det ipnummer og port. Hvis det ikke virker er der noget galt med din forward.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 09-09-10 21:08

du kan på hvilken som helst computer gå ind på en hjemmeside www.myip.com, den fortæller dig hvilken WAN IP dit netværk er på.

Kommentar
Fra : Markmuss

Dato : 12-09-10 22:42

Hej Alle og tak for indlæggene - jeg har prøvet at nå min FTP server ved at skrive min IP adresse samt efterfølgende kolon og herefter efterfølgende port - det virker ikke ( - Jeg går ud fra at når du EXTERMINATOR mener at det er den IP adresse jeg kan se når jeg skriver "MY IP" i min browser. Den interne IP adresse på mit netværk til min FTP server starter med 192.168. OSV.. Jeg er ikke så stærk i FTP - Hmmmm. Bare jeg kunne finde en vejledning forklaret fra start til slut med lige netop opsætning og efterfølgende adgang til mine mapper på min DNS-313 -
Hilsen Markmuss

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 12-09-10 22:55

Citat
det er den IP adresse jeg kan se når jeg skriver "MY IP" i min browser

Den ip skal du naturligvis finde mens du er hjemme, det dur jo ikke at tage den når du er ude i byen

Bruger du et ftp program?

hvis du prøver at forbinde via iexplore så husk lige at du skal starte med FTP:// og ikke med HTTP://

DVS: FTP://86.87.88.89:7654

Hvis du benytter et ftp program er der for det meste en indstilling for port, så der skal du ikke angive portnumret i ipadressen

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 13-09-10 08:09

Du skal starte med at få din ftp-server til at virke internt, virker den ikke internt fanger du den aldrig ude fra. Du skriver dit LAN IP range er 192.168.xxx.xxx og det er så den IP du skal starte med at få til at virke. Jeg vil anbefalde dig at du bruger port 21 som er standard FTP port, når det så virker så kan du altid skifte den. Hvis du har en FTP-client så er det lige til at teste når det er sat op, bruger du explorer så skal du huske og oprette et antal porte til passiv tilstand.

Skal du have step-by-step hjælp så fortæl os hvad du bruger, hvad hedder din FTP-server og hvad hedder din FTP-client?

Kommentar
Fra : Markmuss

Dato : 13-09-10 21:41

Hej igen - Tak for svar : Har prøvet det i skriver: Jeg har den rigtige ip tildelt til min router som du skrev EXTERMINATER: Jeg har FILE ZILLA som FTP program og når jeg tilslutter til min IP adresse står der" forbindelse Etableret - venter på velkomstbesked- Herefter mister jeg forbindelsen pga. TimeOut Jeg har ingen Mapper vist på "fjernsted" Jeg har åbnet port 21 og forwardet til min DNS- 313 til min interne IP adresse. Jeg er lidt lost på hvad en FTP Client er?? og hvad den skal bruges til.
BEHØVER jeg et FTP program for at nå mapperne på min DNS 313 ?? . Jeg har oprette brugernavn og password i min DNS-313 - håber i kan finde rundt i svarene.

Markmussen

Accepteret svar
Fra : webnoob

Modtaget 482 point
Dato : 13-09-10 21:49

FTP-client er det ftp program som du bruger til at oprette forbindelse med. FTP-serveren er den du bruger til athave en forbindelse man kan koble på og hente filer. Hvis du har mod på det kan jeg måske hjælpe dig via support værktøj som teamviewer?

Kommentar
Fra : Markmuss

Dato : 13-09-10 21:56

Til webnoob - ok lad os gøre det kender lidt til Teamviewer hvad gør vi så nu

Godkendelse af svar
Fra : Markmuss

Dato : 15-09-10 22:14

Tak for svaret webnoob.

Kommentar
Fra : webnoob

Dato : 15-09-10 22:20

Det var så lidt.