/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Er NemID en sikkerheds risiko?
Fra : o.v.n.
Vist : 1125 gange
300 point
Dato : 29-08-10 22:43

Efter at have læst artiklen i linket synes jeg ikke ret godt om NemID, den bliver obligatorisk for at kunne bruge netbank og andre sider, det vil sige at man faktisk ikke kan undgå den hvis man vil logge ind på offentlige sider eller på netbanken, hvad synes i? Læs artiklen her:
http://www.itpol.dk/nemid_bagdoer

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 29-08-10 23:10

I lørdags modtog jeg mit nemID og jeg har besluttet mig for at vente så længe som overhovedet muligt med at aktiverer kortet.
Måske når der at komme "ting" frem......

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 29-08-10 23:19

det er faktisk lidt værre end det der står i artiklen.

nemid er en digital signatur
en digitalsignatur består af to ting, en offentlig nøgle og en privat nøgle

men med nemid har de flyttet den private nøgle over på en server sammen med alle andre danskeres private nøgle
slaraffenland for en hacker

vi skal stole på dem der er ansat hos pbs, men når nu de har adgang til hele vores liv, såeeeee bob bob bob
en svag sjæl vil jo kunne tage for sig af retterne og man er da også klar over risikoen og der er planlagt kontroller for at afgøre om det HAR været misbrugt

så jeg ser det sq ikke som noget problem at de så også kan få adgang til "brev til moster oda.odt" pga java den risiko løber vi jo alligevel dagligt

@Christa.N:
Det er ligegyldigt om du "aktiverer" kortet eller ej, din digitalsignatur Er allerede oprettet og funktionsdygtig (og bruges måske allerede)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-08-10 23:26

Tak for indlæg det var lidt sent inden jeg fik oprettet spørgsmålet, men kom endelig med jeres mening, jeg selv kommer først ind efter arbejdstid i morgen
hvad er det for nogle såkaldte IT eksperter som bestemmer sikkerheden?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 30-08-10 00:11

Jeg er mere tryk med min adgangskode til netbank og min digitale signatur til f.eks. Danmark. (sygekassen/foreningen), min forsikring. Men min egen afgangskode til netbank og skat. Det foretrækker jeg. NemID synes jeg er en måde for det offentlige at kontrollere os. Og kan det offentlige så kan hackere også.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-08-10 03:48

Citat
hvad er det for nogle såkaldte IT eksperter som bestemmer sikkerheden?

Jeg vil da håbe at de har samme høje sikkerhedssans som dem der hidtil har dækket netbank, laver man en fejl der risikerer man at systemet lukker af og så skal man have ny adgangskode. Surt, men på en måde er det et bevis på at de er gode til at holde hackere ude fra systemerne.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-08-10 07:33

Det eneste der er irriterende med nemID, er at man ikke ved om der er penge på kontoen når der hackes ind.

Jeg tror ikke på sikkerheden med nemID, fordi evt. dovenskab hos dem der forvalter alle disse registre er en sikkerhedsrisiko.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 30-08-10 08:47

Citat
Er NemID en sikkerheds risiko

Selvfølgelig er det en sikkerhedsrisiko, det er al brug af nettet hvor man giver oplysninger som andre kan finde ud af, at berige sig ved hjælp af.

Og NemID..."samme adgangkode til det hele".

Bare for at oprette en e-mail, forum-login o.s.v. anbefaler man, ikke at bruge samme password, da det forøger risikoen for hacking og uvedkommende adgang til personoplysninger med mange procent

Citat
Jeg vil da håbe at de har samme høje sikkerhedssans som dem der hidtil har dækket netbank

Hvilken sikkerhedssans.
Det sker da dagligt, at folk får ryddet deres konto og pengene er pist væk

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 30-08-10 09:17

hvor der er chance for at berige sig på andres bekostning vil der altid være nogle der prøver på det. men det er stadig banken der hæfter for den slags huller i sikkerheden.
og uanset hvilken metode der bruges, vil der være hackere der leger med sagerne. om det er mere sikkert end andre muligheder, ved jeg ikke, men man er tvunget til at have nemid hvis man vil deltage i det digitale samfund, så risikoen må man vel lære at leve med.

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 30-08-10 09:19

Citat
Det er ligegyldigt om du "aktiverer" kortet eller ej, din digitalsignatur Er allerede oprettet og funktionsdygtig (og bruges måske allerede)

Jeg mener ligesom granner at jeg er mest tryg ved min egen adgangskode til eks. netbank
- og at jeg ikke tager nemID i brug, førend jeg ikke mere kan bruge min adgangskode (måske kommer der noget frem inden)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-08-10 09:50

Slå nu koldt vand i blodet

DK har nogen af de bedste sikkerhedssystemer der findes...

Det er absolut IKKE hverdagskost at danske bankkonti "hackes" og når det sker er det i de fleste tilfælde kontoindehaverens EGEN skyld

ALT kan "hackes" og det er da klart det er fremtidens "forbrydere" der hellere sidder hjemme i varmen og "tjener" penge end begiver sig ud i 25 graders frost og røver en bank for derefter at gemme sig i skoven - i de samme frostgrader ....

Skulle den slags stoppes skal vi jo afskæres os fra internettet og lave et lokalt DK-net

Ligeledes er vi det ENESTE land i verden hvor du ikke kan blive væk

Kald det "overvågningssamfund" - men sådan ER fremtiden......

Og i den sidste ende er det jo ligegyldigt om "Borislaw" dræner din konto - du bliver jo holdt skadesløs hvis du er UDEN skyld

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 30-08-10 14:06

Citat
jeg er mest tryg ved min egen adgangskode
Du former jo selv adgangen til nemID med dit eget brugernavn og din egen adgangskode..........såh

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-08-10 14:37

Husk lige, at ved opstarten af vores nye IDentitet, var tilgangen så absolut sikker og ingen skulle have adgang til dig og dine personlige oplysninger via dit unikke personnummer.
Hvordan er det lige at det er gået..........................??
Næsten alle kan i dag finde og bruge dit personnummer......................såååååååååå.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-08-10 14:59

Citat
Næsten alle kan i dag finde og bruge dit personnummer

Det er da folks EGEN skyld

Man deler rask væk ud af personoplysninger som ALDRIG skulle komme andre i hænde end dig selv samt OFFENTLIGE myndigheder....

Først kom bankerne til - derefter alle former for udlån.....

Nu kan du dårlig købe en liter mælk UDEN at give oplysningerne

Derfor er man jo nødt til at finde på noget NYT....

Og dine "kodeord" er der endnu INGEN der gør krav på....

Nå jo - dem der vil "hacke" din konto

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 30-08-10 15:15

Citat
Næsten alle kan i dag finde og bruge dit personnummer
Du kan lave dit eget brugernavn, man behøver ikke at bruge sit personnummer.
Den eneste forskel jeg ser er at vi udover eget valgte brugernavn og min egen valgte adgangskode også skal bruge et nøglekort som burde være en ekstra sikkerhed.

Hvor sikre systemerne er, aner jeg ikke noget om, men tror dog at bankerne ville have så travlt med at komme på systemet hvis det ikke var sikkert.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-08-10 16:00

Hvordan ser i på den såkaldte bagdør som ifølge artiklen oprettes på din og min computer?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-08-10 16:17

Den "låser" vi bare

Hvis ikke du er sikker på udbyder kan du da bare sige nej.....

De få steder der evt. skal adgang til DIN komputer for at servicen virker, er nok ligeglade med hvad du skev til "moster Oda"

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-08-10 21:33

Jeg spørger i vest og i svarer i øst sikkerheden eller mangel på samme når alle nøgler er placeret samme sted kan vi alligevel ikke gøre så meget ved
Citat
Appletten kan blandt andet:

* Læse alle personlige filer
* Skrive eller ændre alle personlige filer
* Sende data fra PC'en over internettet til andre servere
* Starte programmer på PC'en
* Installere bagdøre, så andre senere kan få adgang til PC'en

jeg har ingenting som ikke må læses, hverken breve til moster Oda eller andet, men at slette eller ændre på mine personlige filer, eller at starte programmer på min computer uden min viden, eller gøre den til et uønsket medlem at et ukendt computernetværk, eller andre installerer programmer på MIN computer som jeg ikke ved noget om

Se det er meningen med spørgsmålet er min fantasi lidt for livlig eller er trussel billedet reel nok?
Jeg har tænkt mig at oprette en bruger på computeren som udelukkende bruges når jeg skal bruge NemID, men er det nok?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 30-08-10 21:42

Læs nu den artikel og kom kommentarer til den
Citat
Og er danskerne klar over at de giver banker og offentlige myndigheder fuld adgang til at undersøge deres PC'er og installere software på dem?

Accepteret svar
Fra : JegErHer

Modtaget 300 point
Dato : 30-08-10 21:43

http://www.taenk.dk/artikler/eksperter-kritiserer-nyt-digitalt-register/

Nøglekort : Fuck det, og PBS vil ikke engang lukke de koder er var på det hvis man melder det tabt/stjålet , de sender bare et nyt for "det er jo sikkert nok" (her hentyder de til dem som har fået fat i det gammel kort ikke har kodeordet !!)

Næ Statens IT & Politikterne bliver dummere & dummere, De giver alt magt/kontrol til EN privat virksomhed og stoler på De kun handler i Statens & Kundernes interesse, og De aldrig vil udnytte at når først de har kontrollen vil de ikke sætte prisen op eller presse andet ind.

Den med "Det er da folks EGEN skyld" når de bliver hacket, passer ikke både NEMID & E-Boks bliver man presset ind i og kan intet gøre for at gøre sikkerheden bedre. "Du former jo selv adgangen til nemID" gu gør du ej. Hvis jeg ku det ville der kunne logges på flere ting med en ID, det er lige så Dummet som CPR designet.

Næ Staten vil bare ha Digital Signatur ud lige meget om det gå udover borgernes privatliv eller sikkerhed.

Hvorfor vil bankerne på NEMID, jo Staten stiller et system til rådighed og dermed slipper Bankerne selv for at stå med udgiften og vedligeholdelsen. Og hvis der er ske et stor misbrug som kan henvises til dårlig sikkerhed i NEMID, ja så må Staten jo "dække".

Næ når jeg bliver presset ind i NEMID, vil jeg generelt benægte det er mig som har brugt den ved noget jeg ikke vil kendes ved, og så må de bevise det er mig.
Det er dem som har lavet et GUMMI STEMPEL med noget som skulle være min underskrift, så må de også bevise det er mig som har brugt det.

Så jeg vil registrere hvergang jeg har brugt den, Hvornår og til Hvad, og så påstårs det at men kan checkke på NEMID sitet en tilsvarende log, den vil jeg så checke mindst engang om mdr. og gemme denne log lokalt.

OG vedr. CPR-nr siger loven at alle steder hvor der er kredit/penge udestående skal de bruge CPR-nr, så hvor har de snart ikke ens CPR-nr, ja selv på biblioteket bruger de det !!!!

PS.
Citat
hvor der er chance for at berige sig på andres bekostning vil der altid være nogle der prøver på det. men det er stadig banken der hæfter for den slags huller i sikkerheden.

Ja det er de også ved at planlægge bliver lavet om.

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 30-08-10 22:16

Citat
Hvordan ser i på den såkaldte bagdør som ifølge artiklen oprettes på din og min computer?

HVAD ER DER NU GALT MED LINUX

Alle kan lave en keylogger_
men om modtageren skal kunne se hvad du skriver
er vel mange ting.

Fatter simpelthen ikke jeres FÆLLES PARANOID af det hele
og mod brugen af Windows? som meget usikker maskine at gå i banker med

-------

FÅ SGU DA EN KONTO TIL NETBANK uden KORT
og ellers bare indbetal jeres regninger

HVOR MANGE ER BLEVT HACKET FOR BRUG AF NETBANK
?????
=
uden at få deres KÆRE PENGE tilbage

Spørg hellere MØJ_UNGERNE om i giver demfor lidt penge

SMUTTER INDEN denne KONTO BLIVER HACKET
OG KANDO??? TEAMET ER BEDØVENDE LIGEGLADE

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 30-08-10 22:36

Citat
er min fantasi lidt for livlig eller er trussel billedet reel nok?

Som allerede nævnt, der er mange andre ting på nettet der kan det samme.

Når browseren spørger om du har tillid til en java app og du svarer ja, så har du åbnet for præcis det samme som med nemid.
Det er ikke sikkert at skydrive/facebook/dropbox/billedeupload til bilka/indsæt selv flere, gennemtrevler din pc, men det er jo bare et spørgsmål om at tilføje et par linjer kode til den app du allerede har sagt god for

Men igen, hvis man ikke vil have at hunden skal spise stegen skal man ikke stille stegen ned på gulvet

Man kan jo kun gisne om hvorfor et privat firma ønsker adgang til samtlige danske computere, den private nøgle ligger jo ikke på maskinen og indtastning af et password på en hjemmeside kræver da heller ikke adgang til den lokale maskine, såeeeee

Kommentar
Fra : CharlotS

Dato : 30-08-10 23:30

Jeg er også meget skeptisk, og hører til de der ønsker mindre overvågning i samfundet. Har ikke så meget viden om det endnu, men er ved at sætte mig ind i tingene, så foreløbig følger jeg bare lidt med i jeres kommentarer.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-08-10 08:05

Hvis man er så paranoid vedr. komputere og nettet, ser jeg kun EEN løsning.....

Afskaf den og tag cyklen til banken

Du kan installere al den sikkerhed du lyster på en komputer - der kommer ALTID en der er lidt klogere og kan bryde den sikkerhed.....

Sådan vil det vedblive at være....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-08-10 09:20

Gør som jeg - gå i banken med Linux Live på en pendrive som ikke bruges til andet............nemlig.
Det kræver dog at din computer kan boote fra USB.

Ingen netsurfing / arto / MSN / eller andet hvor der der sidder hackere parat.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 31-08-10 12:15

Nem-ID? Foreløbig, så er konen og jeg ikke kommet på det med det nemme!!! Vi afventer nu det 4. sæt midlertidig ID. Når vi ringer til support, så får vi forskellige svar på, hvordan vi kommer ind. Nogle siger det ene og andre det andet. Så har man kun tre forsøg, men på konens stod der pludselig, at det var ottende forsøg, og jeg kun havde et forsøg tilbage.

Fagre nye tider. Netbanken er nu lukket for digital sign. Så nu er vi tilbage til "de gode gamle dage" hvor man skal fysisk i banken!!!

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 31-08-10 15:53

- her er lidt af hvert:

http://www.google.dk/search?q=NemId%2Brisiko&rls=com.microsoft:da:IE-SearchBox&ie=UTF-8&oe=UTF-8&sourceid=ie7&rlz=1I7GGLL_da

- jeg var på netbank i eftermiddag, den var så venlig at spørge om jeg ville bruge NemId eller den "gammeldags metode", jeg valgte den sidste...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-08-10 16:57

Citat
Afskaf den og tag cyklen til banken

Og en anhænger til pengene. (overdækket naturligvis)

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-08-10 17:49

Tak for svaret JegErHer. og tak til alle for indlæg og links nu er der lidt større chance for at jeg bliver klogere, en usb flash drev til banken er for besværlig, jeg nøjes med en NemID brugerkonto som så udelukkende bruges til sider som kræver NemID

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 02-09-10 22:14

Du er velkommen o.v.n.

Desværre er nogle folk blåøjet vedr. sikkerhed & privatlivet, NEMID har som en privat virksomhed fået Statens grønne-stempel og kommer nu til at ha alle Danskers underskrift i deres magt (Staten har givet dem en form for fuldmagt på dine vegne), og de ved alt om hvem du kontakter.
Slut med privat liv overfor NEMID & E-Boks (Læs PBS)

De samme folk tror vel også at GMail, Google, Facebook, ..... ikke tjener penge på at man bruge deres service, ved at sælge de data de har samlet om dem til andre virksomheder.
(Det er bare et tilfælde man bliver bombet med reklamer om eks. bryllups gaver/ting når man kender en/modtager mails fra en/eller har været forbi et sted --- Hvor bryllup er nævnt. Samme glæder Hunde/Katte/....)

PS. Ja jeg bruger GMAIL & Google også...