/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Drejebænk som kan kopire træobjekter...
Fra : mikk0077
Vist : 1161 gange
140 point
Dato : 18-08-10 10:58

Hej,

Jeg er på udkig efter en drejebænk som kan kopire mindre træobjekter (Max. 20 cm) Er der nogle som kan anbefale en model?

Mikkel

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 18-08-10 11:10

Du kan lave gips afstøbninger i stedet - det er meget nemmere. Gips er også et smukt materiale.

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 18-08-10 13:06

Citat
Gips er også et smukt materiale.

og meget stærkere end træ

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 18-08-10 13:22
Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 18-08-10 13:24

syn´s sgu de er temmeligt dyre
i gamle dage kunne man få en for 500.-

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 18-08-10 19:31

en gips afstøbning kan man lave for 20 kr.

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 19-08-10 03:25

inden for jern og metal bearbejdning brugte man i 'gamle dage' en revolverbænk,.. !
ja,.. det hedder en revolverbænk, fordi der på 'slæden' er monteret et 'hoved/trommel',
der minder om tromlen på en revolver,

dvs. der kan monteres fx 6 forskellige værktøjer, fx drejestål, bor, mm.
hvert drejestål har sin opgave,... og indstilling,
efter stål nr. 1,. har lavet sin opgave,
skifter 'tromlen automatisk til 'drejestål/værktøj' nr. 2, når 'slæden' køres tilbage,
hovedet drejer 1/6,.. på den måde kan der bruges 6 forskellige værktøjer,
med hver sin opgave, og individuelle indstilling,

en revolverbænk kan naturligvis også bruges til træ,
værktøjet, (drejestål, bor, mm.) skal bare skiftes ud med værktøj til træ,

du kan sikkert finde en god brugt til 5 - 10.000 kr.
hvis det skal være mere avanceret,
skal du op i en computerstyret drejebænk,.(CNC) som arb. aut. efter en tegning,
men så er prisen nogle hundrede tusinde,

hvis du kun skal bruge et mindre antal, (under 500 - 1000 emner)
vil det nok blive billigere hos et maskinsnedkeri,..
men her kan du se foto (og princippet) af en metal revolverbænk, :
http://www.altimaskiner.dk/Ads/SalesShow.asp?id=7148&LanguageID=25
http://www.vareborsen.dk/info.asp?varenr=1133&imgnr=1
http://www.vareborsen.dk/info.asp?varenr=1133&imgnr=2

man brugte også en kopimaskine der spændes på en drejebænk,
den fungerer ved hjælp af hydraulik, :
http://www.vareborsen.dk/info.asp?varenr=1283
til fx en lysestage o.lign.

men den slags er for langsom til vore dages produktion/konkurrence.