/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
hvor stort skal det være?
Fra : dennis81
Vist : 687 gange
300 point
Dato : 13-08-10 00:35

Jeg har et 60L akvarium, med 10 neon, 2 gubbier og 4 rejer. Det køre fint, men jeg er lidt træt af at skifte vand hele tiden. (Ca en gang i ugen) og vil derfor købe et nyt. Men hvor stort skal det være, for at have en god effekt?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-08-10 00:50

Du skifter forhåbentlig kun lidt af vandet en gang om ugen.

En gammeltommelfingerregel siger højest 1 cm fisk pr l . Den grænse er du vist tæt på. Men jo større akvariet er i forhold til mængden af fisk, des lettere er det at holde.

Specielt Neon foretrækker blødt vand. Så pas på med ikke at tilføre frisk kalkmættet vand lige fra vandhanen.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-08-10 03:40

Du har rigeligt med plads, problemet er nærmere dårlig filtrering eller overfodring, normalt skal man kun skifte 1/4 eller mindre om ugen for ikke at smadre den biologiske balance.

Hvis Du bruger filtervat så gør følgende:
Del fyldet i 2 eller 3 dele, når filteret så skal udskiftet tager Du den nederste slimede/tilstoppede del ud og kasserer den, den mere rene del anbringes så nederst og der puttes en frisk tot oven på, dette gentages hver gang, så bevarer Du de rensende bakterier i filteret fremfor at skulle starte forfra, der går jo nogen tid før der igen er kommet en bakteriekultur.
Skyl også vattet i håndvarmt vand før det puttes i filteret.

Hvis filteret er af den type med en skumgummisvamp der blot skal skylles så kasser det lort

Kommentar
Fra : dennis81

Dato : 13-08-10 10:15

transor: mine neon er 3år gamle og har det rigtigt godt Det er helt rigtigt at neon skal, have "blødt" vand, hvis de skal yngle. Det har jeg bare ingen planer om. HP i tanken er på 6,7 til 6,8. Og ifølge din regel har jeg fisk til ca 39L vand, så mon det ikke også går:) mener nu også det er 1cm fisk pr 2L, men jeg vil jo også have en støre tank... desuden når man har neon, er det et hit med masse bevægelse i vandet, og godt med blade på bunden.

LuffeA: Jeg overfodrer ikke og giver blander fodrer. At skifte lige under1/5 vand i ugen virker for mig. biologiske balance i en 60L, kan jeg nok godt skyde en hvid pil efter.

Jeg er nu klar over jeg har formuleret, mig dårligt:/ min tank kan stå i ca en måneder, enden der kan måles nogen forandring i vandet. Jeg er bare så glad for klart vand og håber mine fisk syntes det samme

Så da jeg nu alligevel tænker på at få en tænk, er det så nogen der har gode erfaringer med, hvor stort er stor nok. Ved godt jo støre, jo bedre, men jeg har bare ikke plads til et akvarium på 6000L.

Kommentar
Fra : dennis81

Dato : 13-08-10 10:18

He he... HP= PH.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-08-10 10:54

Okay, når jeg skriver biologisk balance mener jeg at planter og fisk trives uden væsentlige dødsfald eller uklart vand i lange perioder, dog med brug af teknik.

Det helt perfekte miljø uden brug af teknik eller vandskift kan man aldrig opnå på så lille plads, det er også svært med de større.

Kommentar
Fra : dennis81

Dato : 13-08-10 11:11

Helt enig men hvad er en god størrelse så.100L, 120L, 180L jeg har ingen problemer med opstarten. men søger mere noget om hvilken størrelse, mærke, filter osv.
mine planter og fisk har det godt, men jeg syntes det kunne være fedt med flere fisk.

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 13-08-10 11:11
Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 150 point
Dato : 13-08-10 12:20

128 l almindeligt alu/glas er en god størrelse, også til mindre rum, der er også en stor bundflade til planter, sten og rødder.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-08-10 17:23

For en god ordens skyld så hedder det pH.

Stort H for hydtrogen(brint) , som alle de andre kemiske grundstofsymboler begynder det med stort bogstav. p (lille p) sættes foran for at angive at der bruges logaritmisk skala.
ligesom pks for syrestyrke pkb osv.

Kommentar
Fra : dennis81

Dato : 13-08-10 19:53

He he... tak for fysik timen du har fuldstændig ret. Det var ikke meningen at være provokerende, med det svar jeg gav dig, så hvis det var tilfældet, undskylder jeg desuden skriver jeg fra en telefon, så det med stort og lille. (ser jeg lidt stort på) hø hø...

Nå, men det jeg søger er erfaring med er støre akvarium, hvilket filter, hvor mange watt er en god idé. Bøgerne siger en halv watt pr L. Men måske er der nogen der har et godt koncept, og det vil jeg da rigtigt gerne høre om

Godkendelse af svar
Fra : dennis81

Dato : 15-08-10 23:26

Tak for svaret LuffeA.