/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
Folkeregister: melding flere år efter?
Fra : thaipete
Vist : 3118 gange
100 point
Dato : 09-08-10 15:06

Hej folkens!

Et underligt tilfælde....men min egen skyld!

Jeg forlod danmark for flere år tilbage og rejste rundt i forskellige lande
inden jeg slog mig ned i et land udenfor europa.

Inden jeg rejste gav jeg min kammerat en udfyldt fraflytningsblanket, som han
lovede at vil aflevere til folkeregistret (i kbh).

Nu er der gået en del år og jeg har fået at vide, at kammeraten var aldrig
paa folkeregistret og fik altså ikke afleveret blanketten.

Jeg kan ikke klandre kammeraten, for det er jo mit eget ansvar at melde tingene
til folkeregistret - men nu står jeg i lidt af en dum situation.

Er der nogen som kan give mig nogle gode råd? Jeg vil jo gerne ret hurtigt have
tingene bragt på plads hos folkeregistret, dog er jeg en smule bekymret over hvordan
jeg skal bære mig ad - og hvad der så sker fra folkeregistret's side.

Tak for dit evt. svar

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-08-10 15:08

Hvis du ikke har fået noget hjælp fra det offentlige - hva med skat?

Så kan du da bare melde flytningen nu, de behøver jo ikke vide hvad du har foretaget dig de seneste år.... med mindre du har modtaget nogen form for ydelse??

Kommentar
Fra : thaipete

Dato : 09-08-10 15:24

Hej Nordsted1

Og tak for svaret -

Nej - jeg har absolut ingen ydelser modtaget - ej heller penge af den ene eller anden slags.

Forstår du, jeg har endnu IKKE henvendt mig til de offentlige (folkeregistret) - de bli'r nok ikke helt glade for, at jeg foerst "dukker" op efter så mange år - eller hvad?
Mon der bliver nogle konsekvenser ?

Skat? Det ved jeg faktisk ikke - selvangivelsen fra den gang fik jeg da ikke afleveret! Mon ikke de
kommer i hælen på mig, så snart de opdager hvor jeg idag bor? (Men det er nok DEM som skal af med penge!)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-08-10 15:33

Citat
Mon der bliver nogle konsekvenser ?

Jeg kan ikke se hvilke, når du ikke har modtaget nogle former for ydelser... måske en bøde, men jeg ville nu ikke frygte at melde adr. ændring... du kan vel bare gøre det på nettet?

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 09-08-10 15:59

- det kan godt være at de har siddet på deres flade, men de har ikke ventet på at du kom hjem. Du tilmelder dig bare og så er der ikke mere i det...

Kommentar
Fra : lonek63

Dato : 09-08-10 16:08

Stouenberg har helt ret. Så længe du ikke har modtaget nogen form for offentlig ydelse i tidsrummet, så tilmelder du dig bare på folkeregistret med din nuværende adresse, eller som udrejst.
Noget andet er det hvis den der bor på din "gamle adresse" har modtaget boligsikring eller pension. De vil nok få et lille brev om at de bor sammen med dig, men det vil jo vise sig.

Kommentar
Fra : lonek63

Dato : 09-08-10 16:09

Noget helst andet er hvordan du kan melde indrejse i et andet land, uden at melde fra i danmark. Har du boet der på turistvisum ?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-08-10 16:23

Du behøver ikke fortælle dem at din kammerat skulle aflevere, bare sig du sendte den flyttemeddelelse.

Og bedre sent end aldrig. Gå på folkeregistret eller ring og fortæl at nu har du besluttet at blive i udlandet. Så nu vil du registreres som udrejst. Og lad dem finde ud af at de aldrig har fået det brev du sendte. Der sker ikke så meget ved det. Du har jo ikke snydt.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-08-10 16:30

Lonek63... hvor skrev Stouenberg dette

Citat
Stouenberg har helt ret. Så længe du ikke har modtaget nogen form for offentlig ydelse i tidsrummet, så tilmelder du dig bare på folkeregistret med din nuværende adresse, eller som udrejst.

Men jeg kan da se, at i andre også er enige med med, så er det da ikke helt towligt, det jeg skrev

Kommentar
Fra : thaipete

Dato : 09-08-10 16:40

Mange tak for jeres venlige svar!

Min gamle adresse - ingen andre har modtaget ydelser.

lonek63 - man kan sagtens rejse til et andet land - ingen interesserer sig om man er "meldt fra" i danmark, for det er ikke det 'nye' land's problem.....

Alle har vist en fornemmelse af, at der ikke sker noget hvis jeg melder mig til folkeregistret - men er der nogen som er helt 100% sikker på det? Jeg kan ikke rigtig forestille mig at folkeregistret uden videre "acceptere" at man er bare 'forsvundet' i en del år og så lige pludselig kommer op til overfladen igen....

...... og jeg bor stadigt i udlandet!

Tja, melding om at jeg er udrejst kan muligvis ske over nettet - men indtil nu har jeg ikke fundet websiden hvor jeg kan gøre det......

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-08-10 16:52

Citat
Jeg forlod danmark for flere år tilbage og rejste rundt i forskellige lande
inden jeg slog mig ned i et land udenfor europa.

Er du så tilmeldt der ????

Citat
Nu er der gået en del år og jeg har fået at vide, at kammeraten var aldrig
paa folkeregistret og fik altså ikke afleveret blanketten.

Hvordan har du fået det at vide ????

Citat
Jeg vil jo gerne ret hurtigt have
tingene bragt på plads hos folkeregistret, dog er jeg en smule bekymret over hvordan
jeg skal bære mig ad - og hvad der så sker fra folkeregistret's side.

Hvis du ikke har noget at være nervøs for, så sender du da selv en flyttemeddelse til folkeregistret. Oplyser om din nuværende adresse, så myndighederne kan få kontakt med dig, hvis det er det de vil.

Nu spørger jeg igen, hvordan er du blevet vidende om at din kammerat ikke sendte den flyttemeddelse til folkeregistret ????

Meldte du flytning til Post Danmark ???

Måske ligger der et bjerg af breve til dig.

Stod du selv på en lejekontrakt, som der ikke er betalt husleje til ???

Skylder du børnebidrag ????

Ja, der er mange ting, som kan gøre sig gældende.

Du må da være rejst over hals og hoved, hvis du ikke lige havde til til at poste et brev.

Du må komme med nogle flere oplysninger.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 09-08-10 16:57

Det er mennesker der arbejder i folkeregistret, så bare gå ned til dem. De er betalt af os og de skal betjene os. Offentlige ansatte får deres løn af den skat vi betaler. Det fortalte den gamle borgmester mig da jeg for mange år siden kom i lære i kommunen.

Kommentar
Fra : thaipete

Dato : 09-08-10 17:16

Hov - flere svar!

Ans - naturligvis er jeg tilmeldt her (hvor jeg NU bor).
Kammeraten kom selv til at sige det - men det er uden betydning, for situationen er nu som den ER og som jeg gerne vil ha' rettet op på.
Nej - ikke informerede til Post Danmark (eller andre, tror jeg nok).
Lejekontrakt er der ikke tale om.

Ja, da jeg forlod danmark skete det samme dag - der var ledige plads i flyveren.

Og nej - jeg skylder ikke penge til folk, har heller ikke modtaget penge fra det offentlige - faktiskt er der intet unormalt, andet end jeg rejste.

granner01 - tja, jeg bor jo ikke i danmark, så det er ganske umuligt at "gå ned til dem"! og jeg står ikke just med en flyttemeddelelse i lommen.

Er der nogen som har en website/email-adresse til folkeregistret i kbh ? (nyropsgade, hvis jeg husker korrekt)

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-08-10 17:17

Citat
granner01

Dato : 09-08-10 16:57

--------------------------------------------------------------------------------

Det er mennesker der arbejder i folkeregistret, så bare gå ned til dem. De er betalt af os og de skal betjene os. Offentlige ansatte får deres løn af den skat vi betaler

Hvor står der at thaipete opholder sig i Danmark ????

Det er kun gået op for "ham" at kammeraten ikke har afleveret et brev på "hans" vegne.

Ja ja ...... i værste fald er de måske ikke kun folkeregistret, der vil have kendskab til hvor thaipete opholder sig.

Men gå bare til dem, som granner01 skriver. Så skal de nok få det hele bragt på plads.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-08-10 17:18

kl. 15.33

Citat
Jeg kan ikke se hvilke, når du ikke har modtaget nogle former for ydelser... måske en bøde, men jeg ville nu ikke frygte at melde adr. ændring... du kan vel bare gøre det på nettet?

https://www.borger.dk/Emner/bolig-og-flytning/flytning/Sider/naar-du-skal-flytte.aspx?KommuneId=661

Citat
Hvis du glemmer at anmelde flytning til folkeregisteret, kan du blive pålagt at betale en bøde.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-08-10 17:22
Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 100 point
Dato : 09-08-10 17:23

Idag hedder det - borgerservice

http://www.kk.dk/Borger/Borgerservice.aspx

Kommentar
Fra : ans

Dato : 09-08-10 17:23
Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-08-10 18:15

Hvad lavede du FØR du "forsvandt" ud af landet ?

Hvor havde du penge til at rejse for ?

Hvor gammel er du ?

Da du reelt ALDRIG er blevet frameld er det egentlig ligegyldigt hvor du har tilmeldt dig - du bor og har i hele perioden boet i DK...

At du i "visse" lande kan tilmelde dig uden afmelding er de danske myndigheder ligeglade med (i EU kan det IKKE lade sig gøre) - så igen - du er reelt ALDRIG flyttet....

Problemet er så hvis myndighederne har villet snakke med dig og ikke kan finde dig - så ER du allerede efterlyst....

Har du haft arbejde indtil rejsedagen vil du allerede der have et mellemværende med myndighederne - nemlig selvangivelse - dertil kommer ting som bank, licens, sygesikring, post osv....

Så glem du bare alt om tilmelding og undersøg i stedet om du er efterlyst

Citat
...... og jeg bor stadigt i udlandet!

Måske - men du ER tilmeldt i DK - og det er du pr. automatik til du dør eller framelder dig.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-08-10 18:17

PS...

Er du overhovedet dansk statsborger ?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-08-10 18:35

Citat
Har du haft arbejde indtil rejsedagen vil du allerede der have et mellemværende med myndighederne - nemlig selvangivelse - dertil kommer ting som bank, licens, sygesikring, post osv....

Det behøver nu ikke være tilfældet... selvangivelse, det er kun aktuelt, hvis man har ændringer...bank... kun hvis man har noget at snakke med banken om...licens... ikke hvis man f.eks bor på kollektiv, hvor licensen er inckl huslejen... sygesikring... vel kun hvis man skal til læge/tandlæge

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-08-10 18:45

Hvis du tilmelder dig - nem id - (så kan du også tjekke om du stadig har dit cpr-nummer), så kan du ændre din adresse via pc

http://nemid.info/

Kommentar
Fra : refi

Dato : 09-08-10 19:08

Ja der er MANGE hvis´er - men du kan som sagt IKKE bare forsvinde - så bliver du , igen pr. automatik, efterlyst.....

Citat
kun hvis man har noget at snakke med banken om

Det har ALLE på et eller andet tidspunkt, om ikke andet så når kort skal fornyes og måske ikke kan afleveres af posten

Er en anden flyttet ind på adressen ER myndighederne jo allerede indvolveret - sååååååå

Du kan IKKE i en årrække undgå post fra det offentlige - og et eller andet sted SKAL det jo afleveres eller returneres med "adressaten ubekendt" - og så kører "møllen"

Jeg VED at der pr. automatik bliver indgivet en efterlysning hvis man er "væk" - dog gør man ikke noget ud af det før man "møder" vedkommende - og det sker så i lufthavnen

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 09-08-10 21:52

Hmm, Du kan nu komme lidt i strækbænken når Du kommer hjem.

Dit pas er jo udløbet forlængst

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 09-08-10 23:01

LuffeA.... det afhænger jo da af, om passet er udløbet, det gælder trods alt i ti år

Citat
Jeg kan ikke rigtig forestille mig at folkeregistret uden videre "acceptere" at man er bare 'forsvundet' i en del år og så lige pludselig kommer op til overfladen igen....

De har sikkert prøvet det før... bare tænk på fremmedlegionen

Kommentar
Fra : thaipete

Dato : 10-08-10 01:46

Nogle meget interessante svar!

Nordsted1 har (vistnok) forsynet mig med info om hvordan jeg muligvis kan indbrette min fraflytning/udrejse detaljer - og jeg vil kigge på "borgerservice" og "nemid" info. Det var alle 100 point vaerd...!

Tak til allesammen for deres svar!

...bliver interessant at se hvad mor danmark har at sige om den 'forsvundne' borger

Godkendelse af svar
Fra : thaipete

Dato : 10-08-10 01:48

Tak for svaret Nordsted1 - og I andre!