/ Forside/ Interesser / Helbred / Ernæring / Spørgsmål
10  erling_l 304
Grå oksefars?
Fra : kathy
Vist : 8868 gange
100 point
Dato : 29-06-10 14:42

Hej
For et stykke tid siden købte vi oksefars ved slagteren, hvor den var lys rød udvendig og grå indvendig. Vi smed farsen ud og lovede os selv at holde lidt bedre øje med kvaliteten fremover.
Det er nu sket igen, og denne gang havde vi købt 3 pakker - det er for meget at smide ud - så min mand tog med det samme ned til slagterbutikken og viste ham, hvordan det så ud.
Rødt hele vejen rundt, men gråt indvendigt.
Først ville slagteren diskutere graden af grå og derefter kommer forklaringen:
Farsens farve ændres af lys og derfor vil der allerede efter 1 time opstå farveændringer. Han kunne så ikke helt forklare, hvorfor farsens underside og de underliggende pakker også havde ændret farve.
En forklaring, der er lidt svær at fordøje!!!
Men af ren og skær nysgerrighed kunne jeg godt tænke mig at vide, hvordan slagteren opnår den røde farve. Farspakken ser helt frisk ud, men når den skæres over, kan man se, at farven kun går et par millimeter ind.
Er det antioxidanter eller?
mvh
kathy

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 29-06-10 16:37

Det er farsen fra dagen før. Den er blevet grå og så hakker han lidt ny og pakker rundt om. Det er set før og jeg ville ikke handle ved den slagter igen. Hvis det er en slagter i et supermarked så ville jeg klage til ledelsen. For det er noget forbandet svineri.

Kommentar
Fra : kathy

Dato : 29-06-10 19:09

Det er helt rigtigt at det er gammel fars. Det, der undrer mig er, at at hvis han pakker frisk hakket kød omkring det gamle, at han så er så præcis. Den har vi også været omkring.
Jeg har også tænkt citronsaft, men det gør jo kød lyst.
Det er iøvrigt en rigtig slagter. Dvs. ikke helt, for der står tit paller med flæskesvær, færdigmarinerede kødstykker, pålæg og salater i plastspande udenfor butiksdøren, når jeg går tur med hunden om morgenen. Og indenfor er der en masse skilte med 'den rigtige slagterkvalitet'.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 29-06-10 19:38

Det kommer an på om kødet kommer fra en rød eller en brun ko! Det inderste er nok fra en brun ko, og så er det yderste fra en rød ko.

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 29-06-10 19:50

Citat
Det kommer an på om kødet kommer fra en rød eller en brun ko! Det inderste er nok fra en brun ko, og så er det yderste fra en rød ko.

Kommentar
Fra : CiviC

Dato : 29-06-10 21:55

Find en anden slagter
Kød skal ALTID være på køl, så det må ikke stå udenfor butiksdøren. Meld ham evt. til levnedsmiddelstyrelsen. Så får han helt sikkert en bøde

Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 100 point
Dato : 29-06-10 22:19

Okse fars som bliver "presset" en smule, når det pakkes bliver meget hurtigt gråt.

I gamle dage ( 10år siden) før man for alvor begyndte at pakke i det man kalder beskyttet atmosfære, skulle hakke kød tilberedes inden for 24 timer efter hakning. I dag kan man sagtens købe hakket kød som er pakken i beskyttet atmosfære som dermed kan holde 3 dage uden problemer.
Når man pakker okse kød blander man xx% ren ilt i pakken, da de giver en rigtig flot rød farve.
Så det der sker, når det hakkede okse kød (som kun er pakket i film, og kun er holdbart 24 timer, hvis ikke fryses) bliver gråt, når det er i et miljø uden ilt. Derfor er overfladen stadigvæk rødt, men inden i gråt.
Det er helt naturligt for oksekød. Der skal ikke ret mange timer til før end at det bliver gråt.

Jeg kan godt forstå at i er skeptiske, over for slagteren - det skal man også være.

Men lugt til farsen når den brækkes over, farsen skal være lugt fri / frisk kød lugt.

Hakkekød bliver ganske enkelt gråt, når det ikke er i et iltholdigt miljø, derfor den grå farve, kødet fejler formentlig intet.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 29-06-10 23:18

Men kødet fra de røde køer smager bedst!

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 02-07-10 10:04

Citat
Men kødet fra de røde køer smager bedst!

Det synes jeg også!

Godkendelse af svar
Fra : kathy

Dato : 02-07-10 11:45

Tak for svaret thulin. Så fik jeg forklaringen.
He. He. til røde køer - og undskyld den sene besvarelse. Jeg har ikke kunnet logge på Kandu i et par dage.
Jeg tror nu ikke, han skal meldes for at have sine 'hjemmelavede' produkter stående foran butikken om morgenen. Er alle slagtere ikke lige pressede på økomomien?
Vi parterer selv vores kød og det eneste vi derfor køber ved slagteren er oksefars. Det er en tillidssag, lidt som at købe elastik i metermål
mvh kathy