/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Lokal historie / Spørgsmål
10  f.larsen 510
Hvad skete i 1953 ?
Fra : madsennibe
Vist : 8229 gange
40 point
Dato : 04-05-03 21:25

Netop det spørgsmål ledte mig til kandu.dk, som jeg ellers ikke kendte.

Jeg skal, sikkert som mange andre, til et 50-års arrangement i løbet af sommeren.
Og netop ovennævnte spørgsmål vil jeg gerne selv stille, da jeg ønsker oplysninger om netop det år.

Kan du hjælpe mig, tak. (jeg er ny og har alene 40 point at give væk nu...!)
Venlig hilsen
"Madsennibe"

Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 04-05-03 21:32

Grundloven revideres fir tredie gang.
Landstinget afskaffes.
Ombudsmandinstitutionen oprettes.
Kvindelig arvefølge til tronen Indføres
Adgangen til at regere ved Provisoriske love afskaffes

Hilsen Lis

Kommentar
Fra : Varla

Dato : 04-05-03 22:12

Og regeringen Erik Eriksen 1950-1953 (venstre) afløses af regeringen Hans Hedtoft 1953-1955.
hilsen ejvind

Accepteret svar
Fra : Rfou

Modtaget 50 point
Dato : 04-05-03 22:56

Der skete meget i 1953. Bl. a. måtte undertegnede stille til militærtjeneste; men det er vel kun af interesse for mig selv.
Men derudover er her et lille udpluk fra fra lademanns leksikon

Auken, Kirsten (1913-68): dansk læge; dr.med. 1953 på Undersøgelser over unge danske kvinders sexuelle adfærd, den første videnskabelige undersøgelse af denne art i Danmark.

Bellahøj
Bellahøj: bydel i København beliggende mellem Brønshøj og Vanløse. Opkaldt efter et landsted, grosser Moses Mariboe (1760-1830) opførte til sin hustru Bella i 1791. Danmarks første store højhusbyggeri blev til på Bellahøj 1950-57; det består af 28 punkthuse, tegnet 1944 af arkitekterne Tage Nielsen og Mogens Irming. I Bellahøjparken, hvor der er tre, muligvis fire, gravhøje, blev Bellahøjs friluftscene bygget i 1953. I 1965 byggede arkitekten Erik Møller Bella Centret, som i 1975 ændrede navn til Grøndal Centret, da et nyt Bella Center var blevet bygget på V-Amager.

17. juni 1953 rejstes i Østberlin en arbejderopstand, som sloges ned med russisk hjælp.

Berntsen, Anton
Berntsen, Anton (1873-1953): dansk forfatter. De fleste af hans værker er i jysk dialekt og tolker jysk sind og lune; heriblandt fortællinger som Småfolks fånøwels (1920) og gode folkelige digte: Gjemm-ævvel (1922), Udvalgte jyske digte 1-2 (1938-39) m.fl. Startede 1901 harmoniumfabrik i Vejle; byggede også en del violiner og en enkelt cello.

Borgnine, Ernest
Borgnine [#bå.gnain], Ernest (f. ca. 1917): amerikansk skuespiller. Spillede i flere år brutale sadister på film, bl.a. i Herfra til evigheden (1953);

Brams, Ingeborg
Modtog Teaterpokalen 1953-54 samt Blicher-prisen 1967.

Budtz, Lasse
Budtz [buts], Lasse (f. 1926): dansk journalist, freelance-medarbejder ved tv 1953-65

Castro, Fidel
Castro [#k+strå], Fidel (f. 1926 el. 1927): cubansk politiker; sagfører, dr.jur. Rejste 1953 oprør mod Batistas diktatur, idømtes 15 års fængsel, løslodes 1955 og drog i landflygtighed.

mvh
rfou

Kommentar
Fra : jyttemor

Dato : 04-05-03 23:01

Hej med dig.
I en bog der hedder Kongeriget Danmark, står der Set, Sagt & Skrevet i 1953.
Årets slagere: "Der sidder en vovse i mit vindue", " Hele ugen alene", " Lille mor", "Kære John", og "Oppe på bjerget".
Årets film: "Far til fire", "Farlig ungdom", "Solstik", og "Vi som går køkkenvejen".
Ligeledes står der. Knallerter skal nu ikke længere indregistreres, de må køre uden nummerplader.
10 Juli fejrer Svendborg 700 års jubilæum.Hele Danmark bliver mindet om det, da byen sender skonnerten "Peder Most" på rundtur i de danske farvande. Den er bemandet med 66 rødhårede drenge fra Svendborg.
Ligeledes står der " Nu går det godt. 17 marts indføres der fri hastighed.!!! Bob BOB.
Hilsen Jyttemor.

Kommentar
Fra : skingur

Dato : 04-05-03 23:23

min mor blev født....
20 år senere fik hun mig!

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 05-05-03 00:08

Lidt supplement

Dronning Alexandrine bisættes 4 Jan.
General Eisenhower (Ike) bliver USAs 34te Præsident
Den amerikanske soldat Georg Jørgensen får foretaget kønsskifte operation i Danmark og bliver til Christine Jørgensen
Præstø fejrer 550 års købstadsjubilæum
Stalin dør
Dronning Narriman forlader ekskong Farouk og vil skilles ( Ægypten )
Thit Jensen 50 års forfatterjubilæum
Dronning Elizabeth krones som Englands Dronning
Danmark tabte fodboldlandskampen mod sverige i København
Japans Kronprins besøger den danske kongefamilie
Københavns universitet fylder 475 år
Første kvindelige Højesteretsdommer Bodil Dybdal indsættes i embedet10 Dec. 1953

Godkendelse af svar
Fra : madsennibe

Dato : 05-05-03 18:09

Tak for svaret Rfou.

Kommentar
Fra : madsennibe

Dato : 05-05-03 18:13

Tak for flere brugbare svar. - Jeg havde nok håbet/forventet, at jeg på en eller anden måde var blevet guidet til en internet-side, hvor jeg selv kunne søge på forskellige årstal.
Er det ikke muligt ?

Kommentar
Fra : Rfou

Dato : 05-05-03 18:54

Jo Du kan bruge søgemaskinen google.dk og skriv 1953 i søgefeltet. Så får Du 36,000 sider at vælge imellem. Husk at markere for om Du vil søge på dansk eller world wide.
Mine egne kilder har været lademanns online leksikon som jeg abonnerer på, samt et digert værk der hedder: Største begivenheder i Billeder årg. 1953.
Tak for pointene.
mvh rfou