/ Forside/ Karriere / Penge / Andet penge / Spørgsmål
10  jakjoe 1088
Håndtering af Euro.
Fra : vedikkealt
Vist : 980 gange
100 point
Dato : 23-06-10 08:43

Hej

Kan en Dansk forretning nægte, at tage i mod Euro ?

Er der fri kurs på Euro ?, forstået på den måde, at chefen meddeler os, at han IKKE vil have noget med Euro at gøre, og HVIS vi modtager Euro - hvilket sker - men ikke tit, så bestemmer vi selv kursen - typisk 5 kr., og så er det vores eget problem, at komme af med dem igen.

Kan man ikke - uden problemer - sende Euro i en bankpose, når kassen gøres op ... eller koster det boksen, at sende Euro i banken, i de vanlige bankposer..?

Hilsen fra vedikkealt

PS. Eventuelle svar ses nok først i morgen ...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-06-10 08:49

Citat
Euroen er ikke et gyldigt betalingsmiddel i Danmark, men skal betragtes som udenlandsk valuta i lighed med f.eks. US-dollars. Den enkelte forretning er således ikke forpligtet til at modtage udenlandsk valuta, men kan - som en service - vælge at acceptere betaling i anden valuta end danske kroner. Om der gives tilbage i den modtagne betalingsenhed eller i den nationale valuta vil igen være op til den enkelte forretning.

Herfrahttp://www.visitdenmark.dk/danmark/da-dk/menu/turist/turistinformation/fakta-az/valuta.htm

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-06-10 08:50

5 kr er åger, skulle jeg ryste op med det ville jeg nok foretrække at veksle i nærmeste bank først.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-06-10 09:34

Hvis man ikke har en speciel aftale med banken, koster det et vekselgebyr... vores bank tager kr. 30

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 23-06-10 09:45

Man er ikke forpligtiget til at tage imod Euro.

Hvis man tager dem for 5 kr er det ikke åger. Der er bevær og omkostninger ved omvekslingen, så 5 kr er ikke urimeligt når det gælder mindre beløb.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-06-10 09:48

Det er en service når Danske forretninger tager imod Euro. Turistbutikker gør det vist nok.
7 kr. vil nok være mere passende. Jeg køber Euro til ca. 7.50 kr. rundt omkring i Europa.

Kommentar
Fra : grow

Dato : 23-06-10 10:56

Fint! Jeg vil gerne købe til 5,- da kursen nu er 7,58

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-06-10 13:23

Nej kursen er altid lige omkring 7,44 .

Hvis du køber til 7.55 er det fordi din forhandler tager overkurs. Det er meget almindeligt i bankerne.

Kommentar
Fra : grow

Dato : 23-06-10 17:05

Du har ret "transor" men 5,- er stadig billigere

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-06-10 17:13

Jeg byder 4,50.....det koster jo lidt at vaske dem

Kommentar
Fra : grow

Dato : 23-06-10 17:41

Jeg medtager dem helst i mønter til "møntvaskeriet"

Godkendelse af svar
Fra : vedikkealt

Dato : 07-07-10 06:00

Tak for svaret transor.

Nå ja - med dit svar virker det hele ikke så tosset igen.

Nu er det jo ikke mange Euro vi modtager, men jeg ved EN af dem selv tager til Tyskland og bruger dem, så det må vel bare hedde - et lille frynsegode.

Bedste hilsner fra vedikkealt