/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Excel 2003 - celleinhold
Fra : Krassus
Vist : 699 gange
31 point
Dato : 22-06-10 10:04

Jeg kan ikke finde ud af hvordan man laver celleindhold så de opfylder følgende betingelser:

Der må kun stå tal, ikke bogstaver.
Der skal stå præcis 6 cifre
Cellen skal være formateret så der står 123.456

Som sagt kan jeg ikke finde ud af det - kandu?

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 22-06-10 10:47

Hej

Hvis tallet står i celle A1 som helt almindeligt, så kan du i en anden celle skrive:

=+TEKST(A1;"000.000")

så vil der i den nye celle stå det du ønsker.

Hvis du vil have det som "formatering" direkte i en celle hvor du indtaster - så ved jeg ikke hvordan.

istedet for "A1" så kan der selvfølgelig også stå en formel.

Hilsen

Leo Lund
www.leolund.dk

Kommentar
Fra : Krassus

Dato : 22-06-10 11:15

Hej Leo

Det skal være sådan at man kun har mulighed for at taste ovenstående ind i cellen.

Kommentar
Fra : Leo.pedersen

Dato : 22-06-10 12:59

Hej

Det har jeg ikke løsningen på.

Hilsen

Leo Lund

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 22-06-10 17:21

Det er noget med ###.### i formater > celler > tal > brugerdefineret
Jeg kan bare ikke lige huske hvordan.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 22-06-10 22:06

du skal nærmere over i noget data validitet
har ikke en ms office til rådighed og er ikke sikker på at det er samme procedure i openoffice.org så jeg kan ikke lige guide dig.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 22-06-10 22:13

overså lige at du også ville have det formateret, men det har Eyvind jo allerede svaret dig på

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 22-06-10 22:15

fandt lige denne her: http://office.microsoft.com/da-dk/excel-help/oversigt-og-eksempler-pa-datavalidering-HA001034657.aspx

og så kan jeg se at det er næsten magen til OOo

Accepteret svar
Fra : sion

Modtaget 31 point
Dato : 23-06-10 16:38

Cellevisning:

For at få vist et tal med 6 cifre i en celle, skal du højreklikke og vælge Formater. Under brugerdefineret skriver du 000.000, ligesom Leo.pedersen gør længere oppe.

Hvis det indtastede gerne må begynde med 0 (nul) (eksempelvis 012.345), er du nødt til at formatere din celle som tekst, og så kan du ikke få vist et punktum i midten (012345).

Datavalidering:

Du kan bruge "Data validation" (på dansk muligvis "Datavalidering") til at sikre, at brugeren kun indtaster tal med 6 cifre. Det nemmeste er at tillade heltal mellem 100.000 og 999.999.

Hvis du bruger tekstmodellen, som beskrevet ovenfor, kan du vælge en brugerdefineret betingelse med denne formel: =LÆNGDE(EGEN CELLE-REFERENCE)=6. Men så kan du altså ikke også sikre dig, at det kun er tal, der indtastes.

Alternativ:

Hvis du skal have løst alle dine udfordringer, skal du tillade, at der indtastes i én celle, mens værdien vises i en anden celle. Ellers skal du nok have noget VBA-programmering ind over det.

Simon

Godkendelse af svar
Fra : Krassus

Dato : 24-06-10 08:40

Tak for svaret sion.