/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Tydning af kirkebogsindlæg fra 1754
Fra : frieda
Vist : 1503 gange
200 point
Dato : 19-06-10 11:18

Så er det min tur til at bede om hjælp til tydning af et kirkebogsindlæg:

Kirkebog Funder, Hids, Viborg, 1745-1807, opslag 71, andet sidste indlæg:

Jeg har tydet:
Niels Bxxx og Karen Andersdatter af Skygge en Datter Anne
Ingeborre Jensd af XX bar Barnet
Jens Holdgaard?, Jens Sørensen, Karen NielsDatter, Kiersten Nielsd, Maren Jensd.

Det er specielt Faderens navn, jeg meget gerne ville vide.

Tak.

Accepteret svar
Fra : karenD

Modtaget 210 point
Dato : 19-06-10 11:51

Hej.

Jeg får faderens efternavn til at være Bodholt.

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 19-06-10 12:05

Hej igen

Jeg mener også at Ingeborre Jensdatter er af Skygge. Jeg mener at kunne se en utydelig "løkke" mellem y og g.

Venlig hilsen Karen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-06-10 12:47

Skygge skal nok passe, både Funder og Skygge ligger jo vest for Silkeborg.

Men der findes ingen Niels Bodholt på den egn i den tid.
Måske er Bodholt noget han blev kaldt, ud over et normalt sen navn?

Skygge hører nok under Bording eller Engesvang sogne??
Prøv at finde Niels B???? der...
(Der står jo nok ikke Bording??).

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 19-06-10 13:02

Hej, tak for indlæggene.
Jeg troede også på Bodholt og har fundet nogle interessante oplysninger her:
http://www.oz3jbp.dk/jorgen/17.htm

Iflg. "HVEM FORSKER HVAD" 1984, indlæg af Kiss Jensen.
Niels Sørensen BODHOLT, f. ca. 1693, død i Skygge, Kragelund sgn. 1771. er han søn af Søren MADSEN i Bodholt, der 29/3 1700 i Bording mølle giver arveafkald for sin hustru, Kirsten NIELSDATTER (kendes der børn af dette ægtepar)? Kirsten Nielsdatter er datter af Maren ERIKSDATTER, Bording mølle, g.2. g/m. Niels Andersen. Niels Sørensen Bodholt boede i Skygge, g. 1. g. før 1727, hvor og med hvem? Der er 3 børn: a) Søren, b) Anne, f. ca. 1727 og c) Peder, f. ca. 1730. Søren nævnes først, han bor i Århus 1784. Niels S. Bodholt g. 2. g. ? m. Karen Andersdatter, 7 børn: 1) Christen, 2) Anders, 3) Johanne, f. før kbg. Begynder 1746, 4) Kirsten Nielsdatter SKYGGE, f. ca. 1744, død i Vinderslev 1784, 40 år gl. uden livsar- vinger. Det er fra hendes skifte at børnene kendes. 5) Niels, f. 1747, død før 1787, 6) Peder, f. 1751, 7) Anna, f. 1754. Ved dåben her kaldes han Niels Bodholt i Skygge.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 19-06-10 13:41

Fandt lige dette på familysearch:

KAREN ANDERSDATTER
Birth: About 1725    Of, Kragelund, Viborg, Denmark
Spouse: NIELS SORENSEN BADFOEDT
Marriage: About 1746    Of, Kragelund, Viborg, Denmark

Godkendelse af svar
Fra : frieda

Dato : 23-06-10 16:58

Tak for hjælpen

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 23-06-10 20:02

Det var så lidt