/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Jordbær salsa?
Fra : pifo
Vist : 1527 gange
100 point
Dato : 19-06-10 10:52

Min søn har til et grill arrangement fået serveret "jordbær-salsa" til det stegte kød. Han sagde det smagte godt, men kunne i øvrigt ikke fortælle, hvad der var i udover jordbær.
Nogen, der ligger inde med en opskrift på det?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-06-10 10:58

Jordbær er en frugt, salza er en dans, der er ingen fælles ret:
>Der blev ikke fundet nogen resultater for "jordbær salza".

Udover hvad private finder på at mixe/kalde sammen...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-06-10 11:00
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-06-10 11:03

Der er flere muligheder, mon ikke sønnen kan genkende en af dem???

http://www.google.dk/search?hl=da&source=hp&q=jordb%C3%A6r+salsa&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 110 point
Dato : 19-06-10 11:04
Kommentar
Fra : pifo

Dato : 19-06-10 11:45

Tak alle,
Jeg har selvfølgelig selv googlet, men det jeg egentlig ønskede var jo en opskrift I selv havde erfaring med.
@svengiversen: Hvad betyder Salsa?
Salsa er spansk og betyder "sovs". I overført betydning står det for "livets sovs", d.v.s en god blanding af stærke ingredienser, som fyldestgører livets behov: Dans, musik, livsglæde, fysisk kontakt, sensualitet osv.

Hvis ingen kender til jordbærsalsa, forsøger jeg nok med Familiejournalens opskrift.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-06-10 11:59

Citat
Jordbær er en frugt, salza er en dans, der er ingen fælles ret:
>Der blev ikke fundet nogen resultater for "jordbær salza".

Svendgiversen... så vidt jeg ved betyder salsa på spansk - sovs-

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-06-10 12:15

Salsa

Fra Nudansk Leksikon så er salsa både en dans og en sovs

salsa [ —salsa ] subst. -en
1. en musikform af cubansk oprindelse der har optaget træk fra jazzmusik og anvender forskellige slagtøjsinstrumenter som fx congas og bongotrommer. Introduceret på verdensudstillingen i Chicago i 1932 af cubaneren Ignacio Pineiro. · en dans til salsamusik.

2. en kold sovs af rå tomater, peberfrugter, chili og løg som er skåret i meget små terninger.

! af spansk salsa 'en dans, sovs' af latin salsa egl. 'saltet' femininum perf.ptc. af sal·re 'salte' afl. af sal 'salt'

Så kan der jo danses salsa og spises jordbærsalsa ... god fornøjelse og velbekomme

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 19-06-10 12:17

Hej pifo.
Jeg ringede lige til vores venner.
Hun serverede denne for os i sidste uge.
http://saesonforgodsmag.dk/opskrifter/jordbaersalat
Den kan varmt anbefales.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-06-10 12:21

Fejlen var at jeg troede salsa var med z: salza

Scusi Svend

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-06-10 12:21

Den som ans linkede til kan jeg stærkt anbefale, den er virkelig et modstykke til fedt kød.

http://saesonforgodsmag.dk/opskrifter/grillboefmedjordbaersalsa

Dog har jeg ikke prøvet med appelsinskal da den ikke var med på den første variant som Claus Meyer viste i TV.
Lad den stå og trække i køleskab en times tid, derved splatter jorbærrene lidt ud.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 19-06-10 12:24

Hmm, der ser vist ud til at være bred enighed om "Jordbær med løg"

Kommentar
Fra : akle

Dato : 19-06-10 18:00

'svendgiversen'
Jeg har da altid en flaske Salsa stående i køleskabet. Pragtfuld, stærk smag - kan bruges til meget. Måske også få lyst til en dans bagefter!
MVH Akle

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 20-06-10 08:00

Nå men jeg endte med at lave den opskrift, som Familiejournalen havde.
Den var populær, og selv om det ikke helt var det, som sønnen havde fået til sit grill-party, så syntes han denne var mindst lige så god. Jeg havde nok kommet lidt for lidt chili i. Den kunne have tålt en anelse mere.

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 20-06-10 08:05

Nå men jeg endte med at lave den opskrift, som Familiejournalen havde.
Den var populær, og selv om det ikke helt var det, som sønnen havde fået til sit grill-party, så syntes han denne var mindst lige så god.
Balancen mellem det søde, det stærke, det salte, det syrlige og det friske er super
Jeg havde nok kommet lidt for lidt chili i. Den kunne have tålt en anelse mere.

Godkendelse af svar
Fra : pifo

Dato : 20-06-10 08:06

Tak for svaret ans. Det var Familiejournalens opskrift, jeg afprøvede. Meget lækker.

Kommentar
Fra : linux68

Dato : 20-06-10 10:11

Hej pifo.

Åbnede lige, så du fik 10 points mere at stille spørgsmål for.

Kendte slet ikke noget til jordbær-salsa. Men gør det så nu ...

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 20-06-10 12:41

Hej linux68, Tak for det
Jeg kendte heller ikke til jordbærsalsa - men det bliver ikke sidste gang, jeg har lavet det. Jeg skal i gang med at eksperimentere