/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Informationssamfund - godt eller skidt?
Fra : a8nnie
Vist : 387 gange
20 point
Dato : 17-06-10 11:15

Hey alle

Hvad synes I om Informationssamfundet? Er det godt eller skidt for demokratiet? - hermed menes fordele og ulemper.

I må meget gerne uddybe jeres svar med begrundelser. Er i gang med en essay om Informationssamfund og vil meget gerne have forskellige synspunkter.

Tak!

Annie

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 17-06-10 11:23

skoleopgave ?

jeg har ingen mening om noget som helst

Kommentar
Fra : vic200

Dato : 17-06-10 12:04

Her laves ikke lektier.
Find andre steder.

vic200

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 17-06-10 12:10

Der var jo ikke noget demokrati hvis der manglede informationer.

Kommunistiske lande kaldte sig demokratiske, men havde ingen eller kun ganske få informationer ud til borgerne.

Såeh, Du skal nok hellere skrive et "essay" om forskellen på demokrati og diktatur

Kommentar
Fra : linux68

Dato : 17-06-10 12:19

Hej Annie og velkommen til!

Det lyder som en ordentlig mundfuld af en essay, som du der skal i gang med.
Håber at vi ser det færdige resultat.

Informationer - Jo flere jo bedre er naturligvis en klar fordel for demokratiet.

Censur og undertrykkelse af ytringsfriheden, af enhver art, er ikke demokrati.

Her skal man så være opmærksom på, at det kan være svært at gemnemskue hvad der reel information og hvad der er "bestillingsarbejde" i en bestemt sag eller sensations-journalistik.

Man bør søge informationer mange steder. Forskellige aviser, forskellige tv og radio kanaler.

Alligevel er det ikke sikkert at man finder "sandheden".

Sådan har det alle dage været. Ikke noget nyt for det moderne Informations-samfund.

Mediernes magt er stor. Den bruges og misbruges. Kan piske en folkestemning op til én ting - og senere få folk til at syntes det modsatte.

Kommentar
Fra : linux68

Dato : 17-06-10 12:32

Som LuffeA skriver, så blev/bliver informationerne undertrykt og fordrejet i kommunistiske & nazistiske & fazistiske + andre former for diktatur lande.

Derfor kan vi i Danmark være glade for, og værne om "Informationssamfundet", som naturligvis gælder for alle mennesker og alle slags meninger.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 17-06-10 13:38

Som andre skriver, en ordentlig mundfuld, svært at vide hvor man skal begynde, endsige slutte.

Mennesker har sikkert altid fungeret som et informationssamfund, men hvor man for 50000 år siden var tilfreds med at vide at der var set mammutter i et bjergpas, som man kunne nå at slagte, eller at nabostammens høvdings datter var blevet gravid, så får vi i dag lynhurtigt informationer om hvad der sker i fjerne egne, samtidig med at vi ofte bliver berørt af det der sker i fjerne egne, tsunamien i Thailand mv var et grusomt eksempel på det.

Så verden er blevet mindre, men telegrafen, telefonen osv til i dag internettet, alle (i vores del af verden) kan følge med live i hvad der sker i resten af verden (Iran, Nordkorea mfl. nok som undtagelserne).

Samtidig er der sket den demokratisering (på godt og ondt) af medierne, at hvem som helst kan sende hvad som helst på nettet, kvalitetskontrollen må netbrugerne selv stå for. Var det al queida, der fløj ind i World Trade Center, var det et CIA-komplot osv. I "gamle dage" stod medierne (eller andre professionelle) for en eller anden form for kvalitetskontrol af nyhederne, nu skal udvælgelsen af bedste sanger/musiker osv. åbenbart overlades til seerne, og resultatet falder måske i virkeligheden bedre i folks smag?? Men ER det bedre efter de sagkyndiges mening, og hvem er det der skal bestemme hvad der er godt?

For lige at tage Nordkorea en gang til, hørte jeg at NK kun sender fodboldkampe med deres hold forskudt, kun hvis de vinder, og udsendelserne skal redigeres så NK-holdet fremstår bedst. Så den frie adgang til information er ikke en allemandsret, men jeg tror nu også vi i vesten sakl gribe i egen barm, vi skal ikke tro alt hvad vi ser/hører, fx viser det sig altid efter en krig, at de fine billeder af hvor præcist de nye våben rammer, hvordan ingen uskyldige er blevet ramt osv. er den rene propaganda, styret af de krigsførende magter.

Da radio og fjernsyn begyndte, var det tanken det skulle højne oplysning og kultur hos befolkningen, det er vist ikke rigtig tilfældet i dag

Mine unger, der i dag er i slutningen af tyverne, sagde altid til deres gamle far (mig) at de ikke behøvede at vide noget, de kunne bare slå det op på nettet. Jeg sagde til dem, at uden en vis basis/paratviden er der ikke noget der undrer jer, så derfor slår I ikke det relevante op. Med tiden har de nu givet mig mere ret

Så, uden at dette på nogen måde er en facitliste, håber jeg det er nogle spørgsmål du kan tænke over.

God fornøjelse med opgaven!

Kommentar
Fra : a8nnie

Dato : 17-06-10 13:57

Hej igen alle!

Mange tak for de gode konstruktive svar.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 18-06-10 00:18

Undskyld jeg er en gnaven gammel mand , men - dit spørgsmål er "nuttet" og desværre samtidig urovækkende.
Du har fået en række gode svar, og dog ikke et eneste du ikke med selv en minimal indsats selv kunne have fundet , netop gennem det informationssamfund, der kun virker konstruktivt, hvis man selv lægger et minimum af arbejde i , at finde og vurdere informationerne .

Kommentar
Fra : linux68

Dato : 19-06-10 10:54

1: Hvorfor er du gnaven?
2: Hvorfor er spørgsmålet nuttet?

3: Hvordan går det så med skriveriet, Annie?

Kommentar
Fra : a8nnie

Dato : 19-06-10 11:42

linux68,
det gik rigtig godt tak Jeg fik kigget på jeres synspunkter og blandede dem med mine egne. Endnu engang mange tak for svarene!

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 20-06-10 00:46

1. fordi jeg deler vic200s synspunkt
2. fordi der spørges lidt naivt om noget ret indlysende, men på en rosværdig ærlig og høflig måde.

Kommentar
Fra : linux68

Dato : 20-06-10 05:06

Selve spørgsmålet er jo fint nok. Naturligvis er det indlysende. Men der er jo også mennesker i demokratiske lande, som går ind for forbud og begrænsninger af informations-samfundet.

Og er vi blevet bedre til at sorterer informationerne i det moderne samfund end før?
Er medierne mere objektive nu end de var før?
Er der mere spin nu end før i tiden?

Nåh, men det er jo op til Annie at vurderer. Hun er ikke naiv. Måske er andre i tråden det?

Korrekt. Spørgsmålet er stillet på en pæn og sober måde. Det skulle da også bare mangle,
når det stilles her på Kandu.dk. Til høflige og ærlige brugere.

Kommentar
Fra : linux68

Dato : 20-06-10 05:34

Det er da for øvrigt også godt at elever fra skoler og gymnaster kan henvende sig her.
Den mulighed var der sandelig ikke i min skoletid.
Hvordan fandt du herhen, Annie?
Var der et opslag om Kandu.dk på din skole?

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 20-06-10 06:06

Citat
Her laves ikke lektier.

De fleste elever får hjælp hjemme, nogle er ikke så heldige at have boglige forældre, der kan hjælpe.

Skal de elever, der ikke kan få hjælp hjemme, så "straffes" for deres forældres manglende mulighed for at hjælpe dem, med dårlige karakterer, og dermed dårlige muligheder for en senere uddannelse osv?

Det er jeg helt og aldeles uenig i.

Men ligesom med mine egne børn (og ikke helt sjældent med deres kammerater) mener jeg man skal give hjælp/inspiration til selv at kunne løse opgaven, ikke løse opgaven for dem, for det bliver de ikke dygtigere af.

I øvrigt, en meget stor del af spørgsmålene, der stilles på Kandu, besvares ved hjælp af Google, nogle er bare skrappere til at google end andre, så hvorfor i alverden skal det være anderledes for elever?

Det viser bare sandheden i den gamle østtyske vittighed om hvorfor grænsevagterne altid gik med hund "to hoveder tænker bedre end et "

Her på Kandu er der mange flere hoveder, og det lykkes næsten altid at nå frem til et resultat, der er langt bedre end et hoved kunne præstere.

Kommentar
Fra : linux68

Dato : 20-06-10 07:59

Gode og rigtige argumenter vagnr.

+
Kandu.dk er jo en direkte udløber af Informationssamfundet.

Hvad man ikke er i tvivl om, når man ser hvorledes medlemmerne har en alsidig holdning til store spørgsmål som Politik, Religion, Historie.

Ja, godt at den Mur er væk.

De Vesttyske grænsevagter med hunde var nu heller ikke til at "spøge" med.

Ja - det var de jo sikkert nød til : DDR + Rote Armé fraktion.

Oplevede engang at være spærret inde på Bahn Hof Zoo station.
Hele stationsbygningen var afspærret.
Ingen af de" indespærrede" mennesker kunne få besked på hvad sagen drejede sig om.

Heldigvis var passet med - Da jeg lige havde været på DDR siden af Muren.

Nåh, det var en sidebemærkning.

GODT at Tyskland ikke er delt mere !!!!

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 20-06-10 08:51

Citat
GODT at Tyskland ikke er delt mere !!!!

Ja nu mangler vi bare de to Koreaer, Cypern (som jo er vores EU-baby!), Jerusalem m.fl.

Kommentar
Fra : linux68

Dato : 20-06-10 09:39

Yes.

Og Belgien er ved at blive delt i 2 (???)

Kommentar
Fra : a8nnie

Dato : 20-06-10 10:30

linux68,
Jeg lagde mærke, at der stod noget om "søgemaskiner" i et hæfte på min skole, som anbefalede f.eks. kandu.dk.. Også besluttede jeg mig for at se, hvordan kandu.dk fungerede - om det er et godt sted at diskutere, debattere etv. få hjælp til forskellige ting osv.

Kommentar
Fra : linux68

Dato : 20-06-10 11:03

Kan godt forstå at din skole omtalte Kandu.dk i det hæfte.

Håber det så levede op til dine forventninger.

Kommentar
Fra : a8nnie

Dato : 20-06-10 13:04

Det gjorde det helt sikkert - ingen tvivl om det.

Kommentar
Fra : linux68

Dato : 20-06-10 14:54

Citat
fordi der spørges lidt naivt om noget ret indlysende, men på en rosværdig ærlig og høflig måde

Nu er det jo ikke til at vide hvad dine forventninger så gik ud på ...

Men at række tunge er vist ikke ligefrem høfligt ...