/ Forside/ Teknologi / Udvikling / HTML / Spørgsmål
10  miritdk 1110
Kalde sit stylesheet ?
Fra : k_m_s
Vist : 1028 gange
100 point
Dato : 16-06-10 16:49

Hej.

Når jeg står i en undermappe og skal ha fat i mit stylesheet som ligger i roden hvad hedder det så

<link rel="stylesheet" type="text/css" href=".//.//style.css">
eller
<link rel="stylesheet" type="text/css" a href=".//.//style.css">

Filerne ligger stadig kun på min pc. Jeg fik det til virke derhjemme i går men fik det ikke gemt.

Sidder nu på arbejds netværk, men det burde vel ikke ha noget som helst at sige, når filerne ikke er lagt på nettet?

Hilsen
Kim

Accepteret svar
Fra : ajohansen

Modtaget 110 point
Dato : 16-06-10 17:23

min henvisning ser sådan ud
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="../../stylesheet/style.css">
mine stylesheet ligger i et bibliotek som hedder "STYLESHEET".
du skal huske at der kun skal være en slash og 2 punktummer

//ajohansen

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 16-06-10 18:18

Tak Tak Tak

Igen en af de dumme, ../../ og ikke .//.//

Det kan kun være det, prøver om en times tid. nu må mit hoved lige hville sig

Kim

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-06-10 19:01

NIXEN BIXEN ....

Man kalder altid referencer til filer på nettet via et rod bibliotek = /

(Glem ALT om henvisninger til et 'underbiliotek !)

Dette virker imidlertid IKKE lokalt (..hvis du skulle finde på at teste det på din egen pc, før du oploader til din host! ...medmindre du tjekker koden på din egen web-server ). Hvorfor?

Fordi din ROD lokalt sikkert hedder noget i retning af: C:\Documents and Settings\..bla. bla. bla.\WEB\ ...hvor så din : index.html fil ligger,

Der er noget som hedder absolut- og relativ- adresserering eller -stier. Læs mere f.eks. hér:

http://www.communitymx.com/content/article.cfm?cid=230AD

Altså; angiv ALTID dit/dine biblioteks/filer i forhold til roden[/] på webserveren = [B]/ og IKKE i forhold til det aktuelle bibliotek: ( ="./../STYLESHEET_ELLER_ANDRE_FILER.xxx ), hvorfra kaldet til den ønske fil befinder sig.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-06-10 19:07

For at skære det ud i pap og bukke det i neon:

I stedet for at hevise tilbage fra aktuelle bibliotek, så henvis i stedet ROD-RELATIVT

Hvis filen du skal henvise til ligger i biblioteket: /MINEFILER/TEMP/AKTUEL

..så lad være at henvise 'tilbage' til f.eks. TEMP med stien: ../ ..men brug istedet en absolutte sti fra roden:

/MINEFILER/TEMP

..som sagt; dette virker IKKE med lokale filer og biblioteker, men KUN fra en webserver !!!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 16-06-10 19:16

Ps. Du skal være mere end velkommen til at se hvorledes jeg selv henviser til *.css filer på min hjemmeside:

http://www.cssboxing.com/

Højreklik på siden og vælg 'Vis kilde'

Hvis der f.eks. står i en fil-henvisning/-reference: = /css/black_layout.css

..betyder det naturligvis: http://www.cssboxing.com/css/black_layout.css

..som selvfølgelig henviser til relevante stylesheet

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : k_m_s

Dato : 17-06-10 08:20

Jeg har lige prøvet at lægge siden op med ../ og det virkede, men det er måske fordi det ikke er verdens mest avanceret side

Jeg vil ændre det hen af vejen så det bliver helt rigtig.

Ha en god dag.

Kim

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-06-10 10:33

k_m_s -> Jeps det vil virke, men hvad nu hvis du flytter din fil til et andet bibliotek? Så vil din henvisning ikke virke korrekt og du må rette henvisningen til stylesheet'et. Dette er ikke nødvendigt med en rod-relativ henvisning. En sådan rod-relativ henvisning vil virke, uanset i hvilket bibliotek din fil ligger

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 17-06-10 10:37

Ps. Hvis man f.eks. benytter PHP, ASP eller anden CGI, så kan man med fordel benytte en includefil til stylesheet henvisninger på ALLE sider. Dermed kan du f.eks. også uden problemer flytte dit stylesheet til et andet bibliotek, men behøver kun at rette henvisningen til det 'nye' bibliotek på ALLE sider i en eneste fil, nemlig i din PHP/ASP include fil.

Smart ik' ?

..og selv go' da' </MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : k_m_s

Dato : 17-06-10 14:36

Mange Tak for svaret ajohansen.

Også tak til dig Molokyle, om et års tid er min viden om html så stor at jeg vil prøve at flytte filer også
Har tit været inde på din side for at lære lidt

Hilsen

Kim

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-06-10 16:00

Happy coding k_m_s ...

</MOOKYLE>