/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Hvilket luftgevær til haven?
Fra : Chucara
Vist : 1755 gange
40 point
Dato : 14-06-10 02:53

Det er efterhånden et par dage siden jeg har været i militæret, men jeg savner egentlig skydningen. Da sandsynligheden for at jeg slipper fra at købe min egen Diemaco C7 og skyde med den i haven overvejer jeg at købe et luftgevær. Jeg har hørt at det er lovligt at skyde i egen have sålænge det foregår forsvarligt.

Mit spørgsmål er: hvilket luftgevær skal jeg købe? Det skal meget gerne være ret præcist, men da jeg ikke skal bruge det til jagt er mundingshastigheden ikke så vigtig. Jeg skal skyde på under 30m afstand. Mulighed for optisk sigtemiddel ville også være rart.

Kommentar
Fra : grow

Dato : 14-06-10 09:03

Du kan da søge på nettet. F.eks. her http://www.guloggratis.dk/sport/jagt-fiskeri/luftgevaer
Hvorfor melder du dig ikke ind i en skytteforening?

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 14-06-10 09:40

Hej Chucara (er det ikke ham den lådne fra Star Wars??)

Du får meget for pengene, hvis du anskaffer dig en af Gamos luftrifler. Jeg vil anbefale Gamo Hunter 440, som er udstyret med fiberoptiksigtemidler. Den marcherer derudaf med 260 Samtidig får du et smaddergodt skæfte. m/sek. og koster såmænd kun 2.650,-..

Du kan også købe billige kinageværer på f.eks. www.QXL, men de er ikke 5 potter værd.

Geværet jeg foreslår er det der kommer tættets på dine krav.

Mvh.

Tonganeseren

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 14-06-10 09:47

Hej.

Hvis det er kvalitet og præcission du søger, skal du efter min mening gå efter følgende mærker:

Weihrauch (tysk) - Diana (tysk) - FN (svensk)

Kvalitet koster som bekendt penge og det gælder også ovenstående mærker, men man har også våben for en lang årrække !
Om du vælger 4,5 eller 5.5 mm er ligegyldigt, da du ikke skal bruge dem til jagt.
Du kan være heldig at finde brugte våben i en god kvalitet, men jeg vil nok foretrække nyt, da moderne luftvåben er lidt mere komplicerede end blot at isætte en ny fjeder hvis der skal repareres !! Jeg tænker her på PCP rifler, som skyder ved hjælp af komprimeret luft.
En kikkert kan monteres på alle gode luftrifler, så god fornøjelse.

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 14-06-10 09:51

Nemlig..!!!

Kommentar
Fra : Chucara

Dato : 14-06-10 11:34

Jeg havde overvejet PCP, men jeg ved ikke om det bliver for besværligt? (Jeg skal vel have en kompressor stående så?)

P.S. Kan man kun acceptere et svar herinde?

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 14-06-10 21:20

Min far har en PCP med en håndpumpe som ligner en gammeldags cykelpumpe, den som står på gulvet ogsom bliver trukket op og ned med 2 hænder, når jeg skal trykke den op på 200 bar skal jeg bogstavelig talt op og hoppe 'på den', men jeg vejer også kun 81 kg

Accepteret svar
Fra : Flash77

Modtaget 40 point
Dato : 14-06-10 21:54

Det er jo ikke 100% rigtigt at kaliber er ligegyldigt. Hvis man udelukkende vil bruge sit luftgevær til målskydning er en 4,5 mm. mere præcis end en 5,5 mm. p.g.a. den højere hastighed. Det er muligt at vi er i småtingsafdelingen, men at sige at det er uden betydning er ikke rigtigt. Gamo laver rigtigt nok nogle ret gode luftgeværer. Dog er der mange andre mærker der også er ganske glimrende. Søg evt. på de forskellige modeller på nettet og se om du kan finde nogle anmeldelser af dem inden du køber.

Godkendelse af svar
Fra : Chucara

Dato : 15-06-10 16:24

Tak for svaret allesammen. Ville gerne give points til alle, men ved ikke hvordan.