/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Særeje
Fra : bauchmann
Vist : 790 gange
500 point
Dato : 10-06-10 15:16

Hej
Jeg kender et par der har været gift i 15 år og har 2 børn. Han købte for 2 år siden medejer af det firma han arbejder og har 10 % af aktierne. Kan han uden konens vidende lave disse aktier til særeje?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 10-06-10 15:31

Jeg mener bestemt at særeje skal noteres inden giftemål.
Ellers er det fælles bo som vanskeligt kan deles op i særeje, som jeg er orienteret.
(Det ville da også være helt skørt, at kunne gøre det uden ægtefældens accept)

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 510 point
Dato : 10-06-10 15:40

Hvis der skal oprettes særeje efter indgåelse af ægteskab, kræves det, at begge parter er enige om det og begge skriver under på det. Ellers er det ikke muligt,

http://www.ret-raad.dk/Private/FAQ%20privat/FAQ%20aegteskab%20og%20oekonomi.aspx

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-06-10 15:45

Citat
Jeg mener bestemt at særeje skal noteres inden giftemål.

Ikke nødvændigvis....

Men ægtefællen skal naturligvis være med på den......

Den slags opstår jo af og til i arvesager, hvor arven gives som særeje....

Men i det "skjulte" lader sig ikke gøre - gudskelov....

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 10-06-10 15:55

Kort og godt er svaret NEJ i det tilfælde som du beskriver.

Som refi skriver kan der oprettes særeje hvis manden arver en del af f.eks. hans far eller mor.

hawaii7

Godkendelse af svar
Fra : bauchmann

Dato : 10-06-10 16:46

Tak for svaret dova.