/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Hvor sent kan man få en regning
Fra : TanteAnne
Vist : 1114 gange
100 point
Dato : 10-06-10 14:27

Hvis man skylder penge til en VVS mand hvor mange år efter arbejdet er udført kan han komme med regningen?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-06-10 14:39

Det må du lige uddybe

men 3 år - så kan de ikke længere kræves - hvis der ellers ikke foreligger yderligere....

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 10-06-10 14:48

Og jeg som troede forældelses fristen var 5 år?
Vi har altid gemt 5 års kviteringer...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-06-10 14:50

Citat
Og jeg som troede forældelses fristen var 5 år?

Det er den normalt også

Men den KAN være 3 år - så uden nærmere oplysninger må "man" jo være sikker

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 10-06-10 14:51

Citat
Hvis arbejdet er udført for mindre end 5 år siden, vil forældelse ikke være indtrådt endnu

Herfra, hvor du kan læse meget mere

http://www.advokatinkasso.dk/Default.aspx?ID=15&M=News&PID=44&NewsID=301

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-06-10 14:56

Citat
Hvis arbejdet er udført for mindre end 5 år siden, vil forældelse ikke være indtrådt endnu

Det gælder som sagt KUN hvis der foreligger en aftale.... Ellers er det 3 år.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-06-10 14:58

Citat
De nye forældelsesfrister:

Det er den nye forældelseslovs hovedregel, at alle krav forældes på 3 år fra det tidligste tidspunkt, til hvilket fordringshaveren kunne kræve at få fordringen opfyldt. Der gælder en række længere frister, som er nævnt nedenfor.

Fristen suspenderes, hvis fordringshaveren var ubekendt med fordringen eller skyldneren. I så fald regnes forældelsesfristen først fra den dag, da fordringshaveren fik eller burde have fået kendskab hertil.

Forældelsesfristen er 5 år ved fordringer, som støttes på aftale om udførelse af arbejde som led i et ansættelsesforhold.

Fristen suspenderes, hvis fordringshaveren var ubekendt med fordringen eller skyldneren. I så fald regnes forældelsesfristen først fra den dag, da fordringshaveren fik eller burde have fået kendskab hertil.

Der gælder en 10-årig frist
1) når der er udstedt gældsbrev for fordringen,

2) når fordringen er registreret i en værdipapircentral, eller

3) når fordringens eksistens og størrelse er anerkendt skriftligt eller fastslået ved forlig, dom, betalingspåkrav påtegnet af fogedretten eller anden bindende afgørelse.

Der gælder også en 10-årig frist for fordringer i henhold til pengelån eller ubevilgede overtræk på konti i pengeinstitutter

Der gælder tillige en absolut frist på 10 år - også for krav, der også er underkastet en 3-årig eller 5-årig forældelse, men hvor fristen har været suspenderet

Der gælder også en absolut frist på 10 år for krav på erstatning for tingskade uden for kontrakt. Fristen regnes fra tidspunktet for skadens indtræden og gælder ved siden af fristen på 3 år.

Der gælder en 20-årig frist for fordringer i henhold til indlån i pengeinstitutter el.lign., herunder på tilskrevne renter. Fristen regnes fra den seneste indsættelse, hævning, rentetilskrivning eller postering i øvrigt på kontoen

Der gælder en absolut frist på 30 år for fordringer på erstatning eller godtgørelse i anledning af personskade og for fordringer på erstatning for skade forvoldt ved forurening af luft, vand, jord eller undergrund eller ved forstyrrelser ved støj, rystelser el.lign. Fristen regnes fra den skadevoldende handlings ophør og gælder ved siden af fristen på 3 år.

Afbrydelse af forældelsen

Forældelsen afbrydes, når skyldneren over for fordringshaveren udtrykkeligt eller ved sin handlemåde erkender sin forpligtelse, eller når fordringshaveren foretager retslige skridt mod skyldneren med henblik på at erhverve dom, betalingspåkrav påtegnet af fogedretten, voldgiftskendelse eller anden bindende afgørelse, der fastslår fordringens eksistens og størrelse, og forfølger disse skridt inden for rimelig tid

Den gamle 20-årige forældelse kunne også afbrydes ved en påmindelse om gælden. Efter de nye regler kan en påmindelse eller rykkerskrivelse ikke afbryde forældelsen.

http://www.familieadvokaten.dk/Emner/647.html#De nye forældelsesregler

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 10-06-10 21:17

Hos skattevæsnet er reglen 3 år iflg. vores lokale skattekontor. Men skattevæsnet kan i princip tage 100 år gamle sager op ved særlige anledninger.

Forældelsesfristen blev ændret for en del år siden til 3 år.

Kommentar
Fra : Reset

Dato : 10-06-10 22:58

Hvorfor ikke bare betale hvad du skylder i stedet for at forsøge at sno dig udenom. Hvis manden har udført et stykke arbejde for dig skal han vel betales. Arbejder du gratis. ??

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 11-06-10 07:22

Fristen er 3 år.
Der er en overgangsperiode i forhold til 5 års og 3 års reglen. Det betyder at hvis regning er over 3 år den 1. januar 2011 og din vvs mand ikke har taget retslige skridt, ja så er den for gammel. Det skal her tilføjes at det er blevet nemmere at lave "retslige skridt".

Godkendelse af svar
Fra : TanteAnne

Dato : 04-08-10 08:47

Tak for svaret Nordsted1.