/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
Gå væk hugorm!
Fra : chrkp
Vist : 3426 gange
100 point
Dato : 07-06-10 21:56

I mit sommerhus er der hugorme på grunden - jeg er lettere fobisk over for slanger og kunne meget godt tænke mig at de forsvandt. Jeg ved de er fredede, så man må jo ikke slå dem ihjel (selvom jeg godt kunne have lyst til det) - så hvordan får man dem til at krybe over til naboen - eller gerne længere væk?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-06-10 22:13

Hvis jorden er fugtig, ville jeg dræne den, og i det hele taget sørge for at den var så lidt slangevenlig som muligt... ingen fugtige steder, eller hyggekroge

Pu ha, hvordan kunne du dog finde på at købe den grund, jeg ville være helt hysterisk... kan man ikke komme til at punkterer sådan en slange bare en lille smugle

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 07-06-10 22:23

Det er sikkert lige i nærheden af et vådområde hvor der er frøer og andet hugormemad.
Men de er lige så bange for Dig som Du er for dem, de hugger kun hvis de bliver meget trængt, eller man træder på dem.

Som skrevet skal Du nok sørge for at der ikke er mange hyggesteder, f.eks. bunddækkeplanter, men det kræver jo nok også at naboerne tynder lidt ud så der bliver åbent.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-06-10 22:36

Det er kun hvis du er allergiker at et hugorme bid kan være livsfarlig, det er meget sjældent at nogen bliver bidt så hvorfor tror du det lige nøjagtig skulle være dig i år hvis du er så bange for det lille kræ så bør du altid have sko på når du færdes ude, ikke sandaler eller barfodet men bare rolig slangen er mere bange for dig end du er bange for den

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-06-10 22:40

Jeg er bange for en cykelslange... næsten

Jeg ville sætte et meget slangeuvenligt hegn op til alle naboerne, og så finkæmme området, ligesom man gør med dræbersneglene

Kommentar
Fra : transor

Dato : 07-06-10 23:07

Slanger vil have fred og ro . Så jo mere du rumsterer på grunden, des før forsvinder du.

De har en fin følesans for "jordrystelse" så inviter et fodboldhold, og de forsvinder omgående.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 07-06-10 23:17

Jamen Nordsted, så må du betale dig fra at få skiftet slange på cyklen når du punkterer.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 07-06-10 23:22

Granner01... min cykel lider af metaltræthed, så jeg tror bare jeg skrotter den, når slangen har mistet pusten

Kommentar
Fra : sinius

Dato : 07-06-10 23:35

sørg, som der bliver skrevet, for at gøre din have mindre attraktiv for dem.. og indtil det giver pote så tag dem du finder og smid i en spand.. og så sørg for at de kommer langt væk, et par kilometer eller noget. så vender de ikke tilbage.

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 08-06-10 00:16

Citat
kan man ikke komme til at punkterer sådan en slange bare en lille smugle

FY-FY Nordsted1, det må man jo ikke. Husk de er fredede, men som vits er den god nok

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-06-10 01:37

På samme måde som man uskadeliggør kvinder, fjern hugtænderne

Accepteret svar
Fra : lham

Modtaget 100 point
Dato : 08-06-10 06:49

Ja de er fredede men såfremt de er til stor gene på din ejendom har du lov til "ormant" at aflive dem, så skulle der efterfølgende blive " ballade" er det bare op til dig at bevisliggøre din genegrad.
Det der med at gå i heden og samle spandfulde af hugorm , bakkeål kaldtes de, er selvfølgelig strengt forbudt-du må ikke opsøge genen!

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 08-06-10 15:27

Husk de kan ikke høre - men mærke de mindste rystelser. Så rumster så meget du kan. Det hader de.
Du kunne jo også fodre dem - og blive gode venner med dem......ha.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 08-06-10 16:19

den bedste måde at holde dem væk på, er ved at lave græsplæne i hele udendørsarealet eller flisebelægning. så er der ingen steder de kan skjule sig og så holder de sig væk. og så kan du også lettere se dem, hvis de alligevel skulle forvilde sig ind til dig.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 08-06-10 16:36

Huh, godt man ikke bor i USA hvor skoene skal rystes af for sorte enker.

Eller Australien hvor angribende........ ikke flygtende..... edderkopper opholder sig i forstædernes haver.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 08-06-10 17:47

Luffe det vænner man sig til, jeg har 2 niecer dernede og begge har små børn og begge kan huske Danmark som edderkoppefri med hensyn til giftige edderkopper. Men de må lære de små at de skal holde sig væk.

Godkendelse af svar
Fra : chrkp

Dato : 08-06-10 22:11

Tak for svaret lham.

Kommentar
Fra : Jc2212

Dato : 18-07-10 08:24

Citat
Ja de er fredede men såfremt de er til stor gene på din ejendom har du lov til "ormant" at aflive dem, så skulle der efterfølgende blive " ballade" er det bare op til dig at bevisliggøre din genegrad.

Det er så ikke rigtigt!
Hugorme er fredet og du må under ingen omstændigheder slå dem ihjel.
Er de til særlig gene, da du derimod få lov til at fjerne dem fra din ejendom og flytte dem til et mere egnet sted.
Kontakt Skov- og Naturstyrelsen og forhør dig om regler og muligheder.

Du kan sende mig en mail, hvis du har brug for hjælp til at få dem flyttet.