/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Vand fra naboen kommer i krybekælderen
Fra : cmvagner
Vist : 490 gange
20 point
Dato : 07-06-10 11:16

Hej,

Jeg bor i rækkehus og har et problem med vand som kommer inde fra naboen og siver ned i vores krybekælder.

Vandet kommer fra en faskine som løber over når det regner meget. Dette overløb bliver ledt ned til mig dels pga. nogle fliser som ligger forkert og fordi at hældet i hjørnet på min side desværre leder vandet ned i hjørnet mellem de to rækkehuse hvor det tilsidst siver ned i krybekælderen.

Jeg har en træterasse ca. 50 cm over min jord og gennem en lem i samme hjørne har jeg adgang til min faskine og altså det hjørne hvor vandet ophober sig.

Mit spørgsmål: Hvad kan jeg gøre på min side for at dæmme op for vandet. Hvordan kan jeg lave en effektiv barriere? Vil det hjælpe at fylde jord/grus ned for at hæve niveauet eller er der noget tredje jeg vil kunne gøre?

Selvfølgelig skal der gøres noget på naboens side. Faskinenen skal ikke løbe over og så skal fliserne laves så de ikke er sunket ned pga. vandet.

På forhånd tak.
Hilsen Claus

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-06-10 11:25

De faskiner ligger hvist for tæt på husne.

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 07-06-10 11:31

Citat
De faskiner ligger hvist for tæt på husne.

Sikke et humør du er i

Kommentar
Fra : cmvagner

Dato : 07-06-10 11:36

Jeg har nok ikke forklaret det præcist nok. Det er ikke selve faskinen, men afløbet til faskinen som løber over. Faskinerne skulle gerne være korrekt placeret i haverne.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-06-10 11:39

Ok - misforstod vist.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-06-10 12:57

så må ledningen ud til faskinen renses

Kommentar
Fra : cmvagner

Dato : 07-06-10 14:47

@pbp_et: Har du nogle gode råd til hvordan man renser dette rør?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-06-10 14:48

tjah - rensesplit med eller uden vandmotor ville falde mig ind.

Kommentar
Fra : cmvagner

Dato : 07-06-10 14:52

Nogle bud på hvad jeg evt. kunne gøre på min side for at lukke af for vandet?

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 07-06-10 16:33

Mit gæt er, at det er stort set umuligt, hvis det fosser ud i jorden lige ved. Elefanthud/Platonplader giver en stakket frist - kun lige til vandet når ned under, og så kravler det op inde hos dig alligevel. Hvis der er aftræk i nabofaskinen, så er gennemtræk i røret derud løsningen

Kommentar
Fra : cmvagner

Dato : 07-06-10 16:44

@pbp_et: Tak, har også hørt om platonplader. Det vil måske være for meget at gøre når det ikke rigtig løser problemet.
Jeg er desværre ikke kompetent på dette område.... Hvad mener du med aftræk i faskinen? Og med gennemtræk i røret mener du så det at prøve at rense det?

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 20 point
Dato : 07-06-10 16:47

ja, få naboen til at rense røret; det går jo også ud aver hans sokkel

Godkendelse af svar
Fra : cmvagner

Dato : 07-06-10 16:47

Tak for svaret pbp_et.