/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Hvad er bedst?
Fra : HFranzen
Vist : 3346 gange
100 point
Dato : 05-06-10 12:05

Hvornår er det bedst at gå på bukkejagt morgen aften regnvejr eller solskin og varme?

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 05-06-10 12:16

- morgengry efter en regnbyge...

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 05-06-10 12:16

tordenvejr juleaften

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 05-06-10 12:47

- du må lige præcisere det lidt brorspammer, hvad tid juleaften?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 05-06-10 16:35

Det er bedst at gå på bukkejagt - når de er skildt fra fårene.

Kommentar
Fra : Provsten1

Dato : 05-06-10 17:39

Kære Franzen.

Generelt er morgen og aftentimerne de bedste tidspunkter, hvor vildtet bevæger sig rundt i terrænet for at finde føde. Dog er de fremme i længere tid om morgenen, specielt ved solopgang.
Om aftenen kommer de tit først frem kort før solnedgang og bliver derved sværere at pürsche !
Vejrmæssigt er lunt og vindstille det optimale; ved regn og rusk søger de tilflugt i de tætte bevoksninger. Efter regnvejr hvor solen får magt, finder man ofte dyrene komme frem i lysninger og marker for at tørre pelsen, men også for at blive fri for insekter som f.eks. myg.
I tilfælde af anskydning, er det ligeledes en klar fordel, at dagen og dermed lyset gør det nemmere at eftersøge.
Derfor vil jeg mene, at morgenen er det bedste tidspunkt !

De bedste hilsner
Provsten1

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 06-06-10 00:54

Morgenpürschen er dejlig - om sommeren. Ingen tvivl om det. Men her på reviret esser dyrene så at sige døgnet rundt. De trykker sig med mellemrum, men har man tålmodigheden intakt, så er der muligheder i alle dagtimerne. Om morgenen - hvis man vælger at snuse rundt i god tid før solopgang, risikerer man at blivet spottet aldeles omgående, fordi dyrene går ude på markeerne. Derfor er landskabsformerne og såterne beskaffenhed afgørende for om der skal pürsches morgen eller eftermiddag. Normalt esser dyrene på markerne i nattetimerne, bevæger sig med vinden i spejlet og returnerer til skoven eller mosehullerne i de første dagstimer - for efterfølgende at smutte ud med jævne mellemrum.
Jeg vælger oftest de sene eftermiddagstimer - pga. den lavthængende sol - som hvis vindretningen er rigtig (fra syd/sydøst) hjælper mig til at komme helt tæt på dyrene.
Som Provsten skriver det, er morgenpürschen bekvem, hvis et anskudt dyr skal findes, noget man skal tage i betragtning. Derfor aflader jeg altid en times tid før solnedgang. Det er bøvlet at skulle brække dyret i mørke.

Accepteret svar
Fra : Sandhedsvidnet

Modtaget 100 point
Dato : 06-06-10 10:29

Temperaturen har en indflydelse på hvornår råvildt er aktivt. I denne tid hvor råerne skal levere mælk til lammene, må de jævnlig søge føde, derfor vil man af og til kunne se hundyr esse på markerne midt på dagen.
Skal der skydes buk, er det godt efter et temperatur og vejr skift, uanset hvornår det er på dagen hvad mener du Knudsen?? har du fået skudt noget og forresten jeg har hørt du og lille nold er blevet venner, det var også på tide, nu kan han hjælpe dig med at få styr på din hund, han er en stor kapacitet inden for DMK

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 06-06-10 11:56

Det er skam en dejlig nyhed for bb1, at han har taget kontakt til en mand som ved noget om dressur!
Jeg synes han skal tage mod tilbudet om hjælp, så han kan komme videre med sin hund - ellers har han jo ingen gavn af den !

Spørgsmålet om hvornår det er bedst at pürsche, er svært at svare på - mange ting afhænger af det, jvf. de der har givet svar, men jeg er tilbøjelig til at give Provsten ret i de generelle opfattelser uden dermed at sige de andre tager fejl !

Øjenvidnet4

Godkendelse af svar
Fra : HFranzen

Dato : 06-06-10 14:08

Tak for svaret Sandhedsvidnet.

Kommentar
Fra : Tonganeseren

Dato : 06-06-10 22:09

Er lille Nold (sikke et navn) medlem asf DLS?