/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Opskrift søges
Fra : pifo
Vist : 984 gange
100 point
Dato : 30-05-10 17:44

Jeg skal samle min gamle klasse og alle skal medbringe en ret til en fælles buffet.
Jeg vil gerne finde på noget andet end den klassiske tunmousse, frikadeller, kartoffelsalat, pastasalat og frugtsalat. Jeg har masser af kogebøger og jeg kan selv søge på nettet, og der ligger jo masser af gode opskrifter. Det jeg søger er altså ikke bare links til 1000 opskrifter, men en opskrift som I selv kender og har gennemprøvet og som I ved, der vækker succes.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 30-05-10 17:49

Tja, lækre opskrifter har jeg så mange af, at det er lidt svært at vælge.

Fugl, fisk, kød, forret, dessert ....?

Nogle specielle ønsker?

Kommentar
Fra : betterwisser

Dato : 30-05-10 17:55

Hvidkålssalat rå: billigt og friskt

Skær hvidkålet i små strimler og i passende længder.
Bland creamfraisse sammen med salt, peber og godt med sennep, samt citron.
Tilføj lidt friske rødbede blade, eller andet farverigt for at pifte synet lidt op.
Pynt med tomatskiver og frisk persielle.

velbekomen

Kommentar
Fra : pifo

Dato : 30-05-10 18:12

Hej frieda, næh jeg har ingen specielle ønsker, bare noget som "vækker lidt opsigt" og som smager brandgodt

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-05-10 18:19

Kogt finhakket kylling evt. hamburgerryg, hvis du vil have mere smag

Kog ris, tilsæt kødet, kogte ærter, hakkede friske annanasskiver og rigeligt med rejer

Retten kan laves dagen før, hvis du er i tidsbekneb, serveres med flutes/smør og salatdressing og kold hvidvin

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 30-05-10 19:14
Kommentar
Fra : chicapigen

Dato : 30-05-10 19:16

jeg har selv været til noget lignende og der havde jeg carpaccio med . og der havde jeg brugt røget svine mørbrad skåret i ultra tynde skiver , en stor skål blandet salat ( iceberger, ruccola, babyspinat m.m ) , parmasan ost i flager, små cherry tomater og en god olie .

kom salaten i et stort fad . mørbraden ovenpå , tomaterne i kanten og osten ud over . hæld olie på ( ikke for meget ) og evt. peber . server gerne flutes til

hilsen chicapigen

Accepteret svar
Fra : frieda

Modtaget 100 point
Dato : 30-05-10 19:17

Ok.

Her er lidt af hvert. Alle supergode. Alle personlige opskrifter

Rissalat
2 dl ris
3 dl vand
1 ds. tun
oliven
tomat

Dressing:
4 spsk. olie
1 1/2 spsk citronsaft
salt, peber
masse af hakket persille, dild,
en smule frisk hakket salvie

Blandes, mens risen er varm. (Vigtigt). Vent med tomaterne til salaten er kold.

Skøn om sommeren, når det er rigtigt varmt.
Go' salat til gæster, og så er den ikke dyr.
Du kan droppe tunen og servere den som tilbehør f.eks til grillmad.

Tun i butterdej

1 ds tun natural
2 æggeblommer
½ dl creme fraiche
salt, pebber
dild eller purløg

1 pk. Butterdej

Bland ingredienserne sammen.
Tegn formen på en fisk på et stykke papir og klip det ud.
Rul butterdejen ud.
Læg skabelonen på og skær to fisk ud.
Fordel fyldet på midten af den ene fisk.
Pensl kanten med pisket æg og læg den anden fisk ovenpå.
Pres kanterne sammen med en gaffel.
Pensl fisken med resten af ægget og bag i ovnen ca 10 min ved 200 grader til den er pæn gylden.
Kan også spises kold.

Spinatroulade

1 mellemstort løg
225 g frisk spinat
25 g smør
2 spsk hakket persille
Salt, peber, revet muskat
4 æg
50 g fuldkornsmel
225 g hytteost
Hakket purløg/forårsløg

Smør en lille bradepande og for den med olieret bagepapir.
Svits det hakkede løg til klart, tilsæt spinaten og kog ved god varme til vandet er fordampet. Tilsæt med rund hånd salt, peber, muskat.
Tag spinaten op og lad den afkøle hurtigt. (i en skål der stilles i iskoldt vand)
Hak spinaten groft, når den er kold.
Pisk æggene med lidt salt til de er helt jævne. Bland forsigtigt æggemassen med spinaten og melet og fordel blandingen jævnt i bradepanden.
Bag rouladen ved 200° i ca 10 min. til den føles fast.
Vend den ud på et olieret papir og rul den op som en roulade. Lad papiret rulle med. Læg den til afkøling på en rist.
Bland hytteosten med purløg.
Rul forsigtigt rouladen ud og spred hytteosten jævnt over. Rul rouladen sammen igen. Rul den ind i papiret igen, så den er under pres.
Lad den hvile lidt og skær så rouladen i skiver.
Server.

Det lyder voldsomt, men det er ikke så svær, som det lyder og hele besværet værd.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-05-10 19:20

UPS,jeg har levet en brøler.... i "min" rissalat glemte jeg at der også skal lidt frisk salat og tomat i

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 31-05-10 08:38

Sammenkogt ret med ris til, eller kartofler eller brød.

Skinkekød skæres i mindre stykker, bacon i mindre stukker og perleløg eller alm. løg som hakkes groft. Alt brunes i en gryde, tages derefter op lægges i ildfast fad. Der laves nu en sovs og i den kommes paprika, lige til sovsen er lyserød. Husk salt og peber.

Den hældes over kød og løg og låg lægges på. Det sættes i varm ovn, 225° i 1 time. Kan efterfølgende hældes i en gryde og opvarmes. Kan sagtens fryses.

Den ret har altid gjort lykke. Og den kan laves mange dage forud og så fryses. Tages op dagen før og varmes i en gryde på dagen.

Kommentar
Fra : frena1402

Dato : 31-05-10 12:39

Laksefrikadellerne fra hjemmesiden togangeomugen.dk er super gode sammen med den hjemmelavet remoulade :) Har afprøvet den selv.

Godkendelse af svar
Fra : pifo

Dato : 05-06-10 08:11

Tak for svaret frieda - jeg skal prøve den spinatroulade

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 06-06-10 12:10

Velbekomme, den er superlækker.