/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Akvariefisk
Fra : bsorensenas
Vist : 1514 gange
50 point
Dato : 28-05-10 20:52

Hvilken vandtemperatur er bedst til fisk som Neon, Gubbi, Maller o.l.?

Kommentar
Fra : Sindt01

Dato : 28-05-10 21:16

Omkring 22-24 grader vil jeg tro, men du kan prøve at spørge på www.akvariesiden.dk

Du skal godt nok være bruger for at stille spørgsmål, men det er gratis.

Kommentar
Fra : Christa.N

Dato : 28-05-10 23:23
Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 50 point
Dato : 28-05-10 23:38

Jeg har lige spurgt mine 5 år gamle neonfisk som bor sammen med ancistrusmaller, scalarer m.fl....og de siger almindelige stuetemperatur

Det mener guppierne i det andet akvarie i øvrigt også

Det er mange år siden at jeg fandt ud af, at varmelegeme i akvarier er en unødvendig udgift på lysregningen og at det skaber flere problemer og syge fisk end hvis man driver akvariet uden.

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 28-05-10 23:55
Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 29-05-10 08:43

@dova

Fandt jeg også ud af, så jeg slukkede for varmelegemet i 7-8 måneder af året, i forvejen er jeg ikke selv til høje rumtemperaturer.

Kommentar
Fra : DISKEN_revised

Dato : 29-05-10 12:44

Citat
Det er mange år siden at jeg fandt ud af, at varmelegeme i akvarier er en unødvendig udgift på lysregningen og at det skaber flere problemer og syge fisk end hvis man driver akvariet uden.

Jeg vover alligevel pelsen og siger at en temp under 22* har fiskene ikke godt af.
Især store udsving, giver sygdomme og andre skavanker, tror heller ikke planterne
vil trives.
Hvis tropefisk og planter kunne holde til en temp på under 20* tror jeg ikke
de blev solgt som tropefisk.
Endelig, har du rigtig dyre fisk 1000.- for et par og opefter, så eksperimenterer man ikke med det, men sætter varmen til det antal grader, som de skal have.
Og for ny-importerede fisk og planter, laver man slet ikke de numre.

Ok, en guppy er efterhånden vandt til ALT, så mulig i har ret der.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 29-05-10 13:02

Det værste er hvis vandtemperaturen svinger for hurtigt, det kan hverken fisk eller planter tåle, men det går langsommere hvis man har et stort akvarium.

Hold varmelegemet rent, der kan samle sig en skorpe af skidt og kalk som nedsætter effektiviteten.

Godkendelse af svar
Fra : bsorensenas

Dato : 22-06-10 15:23

Tak for svaret dova.
Jeg bruger ikke varmelægemet mere. Lysrøret giver en temperaur på ca. 27 grader. Det er åbenbart mere end nok til et 60 liters akvarie.