/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Jordslået lugt kommer fra toilettet
Fra : steenfibiger
Vist : 7778 gange
500 point
Dato : 25-05-10 13:57

Jeg har fået monteret et nyt IFÖ-toilet, 46 cm højt, i et toilet. En autoriseret VVS-installatør monterede det. I starten sad cisternen ikke helt fast, men en IFÖ konsulent fand ud af at fastgøre det helt. Men efter det kommer der en jordslået lugt fra toilettet. VVS-installatøren har efterfølgene efterfuget alle samlinger til faldstammen og der er ingen utætheder, men det det lugter fortsat jordslået. Hvad kan denne lugt skyldes? og hvordan kan den afhjælpes. VVS-installatøren har givet op over for at finde kilden til lugten.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 25-05-10 16:06

Prøv at komme Rodalon i cisternen og i toilettet. Det tager lugte samtidig med at det desinficerer.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 25-05-10 16:09

hvis det lugter muggent er det tegn på fugt. der må være en utæthed et eller andet sted.
har du gipsvægge ved toilettet? de kan suge fugt og afgive en ubehagelig lugt.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 500 point
Dato : 25-05-10 17:22

Jordslået og muggen lugt, det skyldes en ting og kun det, nemlig at der er skimmelsvamp, for det er det der afgiver den lugt.

Skimmelsvamp kommer hvor der er fugt, så et elller andet sted er der fugt der har været skyld i dannelse af skimmelsvamp.

Mit gæt er, at der måske er en lille utæthed fra toilettet sådan at vand kan trænge ind et sted og danne grobund for skimmelsvamp...det kan være under toilettet, ned ved siden af faldstammen o.s.v.

Du nævner ikke hvilken gulvbelægning der er i rummet?

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 25-05-10 19:01

Lugten kommer fra selve toiletkummen. Gulvet er et terrassogulv. Kan der være fugt under toilettet? Toilettet er jo delvist nede i gulvet. Det er ikke en vægmodel, men en gulvmodel. Der er ingen gipsplader.
Tak for alle jeres mange foreløbige svar.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 25-05-10 19:52

der hvor afløbet fra toilettet går ned i gulvet, sidder der en gummibælg. de kan være utæt , men så burde det være kloaklugt. ellers vil jeg foreslå en luftfrisker til toiletkummen.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 25-05-10 20:34

Det kan også kommre fra skylle kanten. Når du trækker ud skal du lige tjekke at der kommer vand ud hele af skyllekanalen, hele vejen rundt i kummen.

Hvis der ikke gør det kan der godt være skidt oppe i kanten der kan mugne / danne skimmel der lugter.

Vh ben

Kommentar
Fra : dova

Dato : 25-05-10 22:21

Jamen hvis lugten kommer nede fra toiletkummen, så er der næsten kun den mulighed, at det er inde i cisternen der sidder et eller andet, der afgiver den dårlige lugt til vandet og at det så selvfølgelig ender i kummen når du trækker ud.

Citat
men en IFÖ konsulent fand ud af at fastgøre det helt

Hvad har han helt eksakt foretaget sig?

Noget fugemasse af en slags?

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 26-05-10 09:51

IFÖ konsulenten opdagede at der manglede en skive, således at cisternen ikke kunne spændes helt fast. Det var det han udbedrede. Tak for alle tips, som jeg sekvfølgelig undersøger.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 28-05-10 08:33

smid en farverøgbombe i dem bruge kloark/rottefængerene til at finde udtæthedder

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 28-05-10 18:56

Køb et væghængt så slipper du for det gamle......

Bassebo...

Kommentar
Fra : steenfibiger

Dato : 28-05-10 19:09

Jeg har jo lige købt et nyt toilet, og har bevidst valgt en gulvmodel!

Godkendelse af svar
Fra : steenfibiger

Dato : 24-06-10 12:49

Tak for svaret dova. Jo, nu har VVS-installatøren, IFÖ-konsulenten, forsikringstaksatoren og min arkitekt har set på det. Arkitekten fandt ud af at en mikroskopisk revne i fugningen mellem toiletstuds og faldstamme kunne give lugten når andre skyllede deres toilet ud og der derved kom overtryk i faldstammen. Toilettet bliver nu omfuget med et elastisk fugemateriale. Du var den der kom tættets på det formodentlige rigtige svar