/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Format af win7
Fra : Jan4100
Vist : 1952 gange
100 point
Dato : 20-05-10 14:00

Har et mægtigt problem med konens bærebar pc.
den har pt. indlagt win 7 men er født med xp home, jeg har recover cdér til xp home men windows7 er fuldstændig ligeglad om jeg booter på cd eller forsøger at komme i bios og sætte den til boot cd som den første, om det så er ubunto lader den som ingenting, vist jeg så ligger cdérne i drevet mens win7 er åben så tror den at det er en brændbar skive der lagt i.
Men vist jeg tager en gammel cd med spil så vil den gerne læse den.
den skal formateres fordi den er langsom ad h til samtidigt er den begyndt ikke at vil bruge dent trådløse netværk men funker fint med kabel ?
Det er HP Pavilion dv2000

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-05-10 15:11

Jeg har en løsning som mange her ikke vil acceptere. Så er det sagt. Så behøver i ikke brokke jer.

Jan4100

Jeg gør selv det at jeg lægger XP skiven i drevet, går i stifinder og finder mappen med windows. Nu begynder jeg at slette filer, at ødelægge windows.

Når det er gjort så slukker jeg. Derefter starter jeg maskinen op og den starter op på CD drevet og XP kan så installeres.

Det virker for mig. Og jeg har prøvet der på mange maskiner.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 20-05-10 15:36

Citat
Det virker for mig. Og jeg har prøvet der på mange maskiner.

Du er IKKE alene

Kommentar
Fra : Jan4100

Dato : 20-05-10 15:37

Ok Jeg vil prøve

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 20-05-10 19:06

Efter win7 eller Vista, skal settings ændres i bios (ACHI)

Kommentar
Fra : grow

Dato : 20-05-10 19:12

Har du ikke recovery liggende under drev D? Det plejer Hp at gøre. Tryk F11 efter start når den viser oversigt på bundlinjen.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 20-05-10 19:16

HP kan også være F8/F10, de nye medion F3, der er meget forskel på recovery start, i de fleste tilfælde vil det ikke virke, da bootinformationerne er ødelagte, der skal der en recovery-dvd til.

Kommentar
Fra : stone47

Dato : 20-05-10 21:35

hej til peet 47
hvad er det der ACHI ?
Har en del problemer med et dualboot vin7 og Ubuntu 10.04
Her bliver min BIOS hængende 4 minuter inden grub2 loaderen kommer frem
Tænker om her var noget at kikke efter.
Min er en gammel Medion.
hilsen Steen

Kommentar
Fra : Jan4100

Dato : 20-05-10 22:47

Grow den vil skutte starte under f11.
Det med at slette filer i windows kommer jeg til at førsøge i morgen og jo recovery ligger under D: men kan heller ikke lige gå derind men jeg har recovery cdér
Ja prøv lige at ud dybe der ACHI ?

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-05-10 22:58

Gå du bare i geng med at slette, du har en DVD du kan lægge i skuffen så det skulle ikke give problemer.

Kommentar
Fra : Jan4100

Dato : 22-05-10 00:06

Mjoe den ville heller ikke lade mig slette windows på granner01 fidus

Accepteret svar
Fra : dos-man

Modtaget 100 point
Dato : 22-05-10 00:25

hej jan4100
kan den maskine boote fra usb ?? så se her
http://www.kandu.dk/Spg147506.aspx hvad jeg skriver 17-05-10 19:19

jeg har lavet en livexp dansk cd med forskellige tools på vil du prøve den ?

men har du prøvet at boote med hiren´s boot cd ?

Kommentar
Fra : dos-man

Dato : 22-05-10 08:09

godmorgen

jeg har nu siddet her og funderet over hvad der er nemmest for dig
der kom jeg lige i tanke om denne Partition Wizard Home Edition
den er nemlig lavet som en single boot cd
og kan hentes her
http://www.partitionwizard.com/partition-wizard-bootable-cd.html
gå ned til Free Download Bootable CD Now!

så sletter du den partition hvor din win7 ligger på + de 100mb partition som win 7 har lavet

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-05-10 08:45

Citat
den ville heller ikke lade mig slette windows på granner01 fidus

Du skal IKKKE SLETTE Windows....

Du skal blot ØDELÆGGE den

Klart du ikke kan slette filer der er i brug... men du kan slette alle de filer den VIL slette - derefter kan den ikke starte op og vil så starte på skiven.....

Kommentar
Fra : edison

Dato : 22-05-10 09:41

du starter din maskine med vin 7 disken og starter inst programmet, et lille stykke inde kan du slette alle partitioner. derefter stopper du og genstarter maskinen med xp, eller hvad du vil.
og i bios kan du altså sætte boot, 1. cd/dvd 2. hdd

Kommentar
Fra : Jan4100

Dato : 23-05-10 22:36

Hej dos-man som sagt før vil den skutte læse en boot disk, så jeg når nu jeg får tid igen vil jeg rode lidt med en usb nøgle... har skam ikke glemt jer

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-05-10 00:00

Er der ikke en Boot menu? Under starten og før Windows begynder indlæsning står der nederst på skærmen: en af F tasterne Boot Menu og vælge at starte fra CD/DVD drevet (Optical Drive)
Boot menuen kan være deaktiveret i BIOS det har jeg oplevet et par gange, ind i BIOS også før Windows begynder indlæsning (Press en af F tasterne To Enter Setup) og se efter hvis ikke der en Boot menu allerede.
Metoden med at slette i Windows mapperne er helt til grin og meget amatør agtig
Alle computere kan indstilles til at starte fra CD drevet, og sandsynligvis kan du vælge hvilken drev du vil starte ved at trykke på den aktuelle F tast (Boot Menu) før Windows begynder indlæsning.
Jeg har en HP stationær computer og hvis HP har samme F tast til Boot Menu på alle computere, så er det F9 tasten og det skal være i de få sekunder der går inden Windows begynder at starte

Kommentar
Fra : grow

Dato : 24-05-10 08:35

Det kan godt variere med F-tasterne, også ved HP. Jeg har også en HP Pavilion dv2000 (model dv2005ea) og der er det F11 tasten til recovery. Jeg har skiftet styresystem flere gange også for at prøve Linux (Ubuntu 4,11 og OpenSuse 11.2) samt ændret harddisk og kopieret den over på en ny med Paragon. Der har aldrig været problemer med at skift tilbage til XP med recovery.

"jan4100" læs lige modelnummer på bunden af computeren. dv2000 er typen ikke modellen.
Du skal vente med at trykke F-tasten til du kortvarigt (alt for hurtigt) ser F-tast vejledningen nederst på skærmen. God "F-tast-jagt"

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 24-05-10 19:28

Citat
Metoden med at slette i Windows mapperne er helt til grin og meget amatør agtig

Du snakker o.v.n.

Vi gider bare ikke sidde og bruge tid på alt det du f.eks. foreslår. Filer slettet af mig eller en virus kommer ud på et, maskinen duer ikke, genstarter og den CD der ligger i skuffen går i gang. Så simpelt er det.

At du kan gøre det meget mere omstændeligt, det må du gerne, men andre skal vel have alle muligheder.

Godkendelse af svar
Fra : Jan4100

Dato : 24-05-10 22:55

Tak for svaret dos-man.
Takker alle sammen for hjælpen
forøvrigt er det en hp dv2123eu bærebar