/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Gemme OpenOffice Word som MS dokument?
Fra : Hopenhagen
Vist : 726 gange
63 point
Dato : 13-05-10 15:08

Hejsa.

Skal jeg bare gemme mine worddokumenter som .doc så kan alle arbejdsgivere læse mine openoffice worddokumenter?
Eller er det et eller andet jeg også lige skal huske?

Det må ikke gå galt, da det er til en jobansøgning. Arbejdsgiveren skal gerne kunne åbne filen helt uden problemer på sin computer.

Tak.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-05-10 15:27

Jeg vil foreslå dig at gemme som PDF og sende dem rundt, alle kan læse PDF filer og der kan som du skriver gå et eller andet galt når du gemmer i doc format, så sent som sidste uge oplevede jeg selv en sådan fejl, der kom en stribe mails med ens tekst: Hvad er det dog du sender? Vi kan ikke se det, så blev dokumentet gemt som PDF og alle blev glade
Gem som PDF ved at klikke på Filer og klik igen på Eksporter til PDF.
For en sikkerheds skyld kan du lægge en link til en gratis PDF læser hvis nu nogen ikke skulle have en i forvejen, mest almindelig er Adobe men jeg foretrækker Foxit:
http://get.adobe.com/dk/reader/
http://www.foxitsoftware.com/pdf/reader/

Kommentar
Fra : Hopenhagen

Dato : 13-05-10 15:58

Jo men hvad siger en arbejdsgiver mon dog til en PDF?

Og vil det sige at det ikke er lavet ordenligt så man kan kommunikere mellem openOffice og MS?
Der er simpelthen en risiko ved at benytte openOffice?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-05-10 16:02

Der er en risiko ved enhver konvertering af filer, den fejl jeg lavede var en fejl 40
alle kender og bruger PDF så din nye arbejdsgiver bliver ikke overrasket over at få en ansøgning i PDF format, måske bliver han lidt glad og tænker at her er en som er lidt avanceret i computerbrug

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-05-10 16:05

Open Office kan gemme i og åbne doc formatet og doc filerne er lige så gode som dem Microsoft Office laver, men altså der kan ske fejl for selv den bedste, det sker ikke ved at vælge at eksportere til PDF

Kommentar
Fra : severino

Dato : 13-05-10 16:20

Hvis du sender en ansøgning, så kan du vise din evt. kommende arbejdsgiver, hvor betænksom du er, for at blive forstået, ved at vedhæfte ansøgningen, både som DOC og PDF.
Mange arbejdsgivere ser også på sikkerhed, og åbner ikke hvad som helst. Derfor bør du den egentlige mail, skrive kortfattet, at du til den aktuelle stilling, har vedhæftet ansøgningen i både DOC og PDF.

Selv plejer jeg at slette mails, hvor der er vedhæftet et eller andet, uden nogen kommentar i mailen, og dette vil du sikkert også være udsat for. Derfor bør du også være med til at højne sikkerheden.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-05-10 17:40

Hvis Du gemmer dem i .doc så husk at det skal være i Office 97-2003 format, de mange der stadig bruger de programmer kan ikke åbne et Office 2007 dokument.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-05-10 20:06

Gem som
Klik på filtype
I filtype ruller du ned til " Microsoft word 97 / 2000 / XP
(den sætter det så selv til en .doc fil)

Så kan alle læse og skrive i filen.

Accepteret svar
Fra : Jorgen_ros

Modtaget 63 point
Dato : 13-05-10 22:35

Du bør altid sende dokumenter i PDF formatet. Jeg kan ikke se det er en fordel, hvis en arbejdsgiver selv kan skrive/slette i din ansøgning.

Det er ikke alle der kan ændre teksten i et PPDF-filformat. Bemærk: Jeg sagde ikke det var umuligt, men ikke alle er i stand til det sådan lige uden videre.

Det modtageren får vist på sin skærm af en PDF-fil, er præcist som det du selv har set på egen din skærm og ikke mindst så beholdes opsætninger i udskrifter, så udskriften bliver præcist, som du har ønsket. Det er ikke altid tilfældet i wordformatet.

Konvertering mellem Open Office og Word 2007 fungere ikke altid helt godt. Har du f.eks. tabeller i et dokumenet kan et nemt gå galt.

Brug PDF, så får modtageren altid den kvalitet, som du har bestemt.

Godkendelse af svar
Fra : Hopenhagen

Dato : 14-05-10 00:28

Tak for svaret Jorgen_ros.

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 14-05-10 10:01

Nu kan jeg forstå, at du har Open Office og her kan du direkte omdanne/udskrive til PDF formatet og det er jo fint.

Men det kunne jo være du skulle vedlægge noget, der ikke lavet i et tekstbehandlingsprogram.

Der findes et lille gratis program, der kan omdanne alt hvad du kan udprinte til et PDF-dokumenet. Det kan være tegninger, billeder eller udskrift fra en hjemmeside - alt hvad du kan udskrive.
Programmet er meget let at gå til. Når det er installeret, så vil du opdage det ved, at der er oprette en ny (virtuel) printer, der hedder CutePDFWriter. Rent praktisk betyder det, at når du skal lave et pdf dokument, så vælger denne printer til udskrivning. Når du klikke udskriv, så konverteres emnet til PDF og du bliver spurtgt om filnavn og hvor filen skal gemmes.

Programmet kan hentes her: http://www.cutepdf.com/products/cutepdf/writer.asp
Bemærk, at du både skal hente og installere "Free Downlod" og "Feee Converter".