/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Nedsænkede lofter med "glemte" elinstal.
Fra : HomeAlone
Vist : 8442 gange
100 point
Dato : 05-05-10 11:49

Hej,

Vi har netop købt hus. Ved ophængning af en lampe faldt lampeudtaget ned fra loftet. Normalt ikke noget problem, men jeg opdagede i den forbindelse at loftet er sænket. Det gamle loft var stadig oppe bagved, hvorefter der må være monteret lægter der har nedsænket loftet ca 5 cm, hvorefter profilbrædder er sømmet derpå. Den org. PL-dåse sidder stadig over det gamle loft hvilket betyder, at der er 8-9cm til underkanten af PL-dåsen målt fra underkanten af det nye loft.

Dette er selvfølgelig ikke lovligt. Spørgsmålet er, kan disse afstandringe man kan få til PL-dåser gøre installationen lovlig? Uanset hvad, så er det noget skidt da det næsten er umuligt at nå samlemufferne i installationen, eller for den sags skyld, at komme op og trække nye ledninger.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 05-05-10 12:55

Du kan måske trække nye kabler ved at gå på lofete og finde de gamle installationer under isoleringen

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 05-05-10 16:29

du kan få forhøjeringe til pl-dåsen (orangefavet dåse)
kan du komme op over dåsen ? på loftet
så kan man skære et hul i loftet og sænke dåsen / nye ledninger

http://www.elonlinesalg.dk/lk-fuga-loft-og-vaegdaase/afstandsring-fpl-daase-8mm.htm

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 05-05-10 17:04

Er det ikke "skjult fejl" og derfor Sælgers ansvar ?

Accepteret svar
Fra : Bassebo

Modtaget 100 point
Dato : 05-05-10 17:42

Jeg ville snakke med ejerskifteforsikringen og høre en elektrikermester om hvad såden noget kan beløbe sig til og få et overslag på arbejdet til forsikringen og om forsikringen dækker sådan en fejl, har lige lavet et hus med samme fejl og der havde man ikke det med så det var ud af egen lomme hvorfor ved jeg ikke , nomalt er det med i en ejerskifteforsikring...... og det er ggså lidt svært at bruge de orange ringe som rotw giver et link til da man skal bore lige under dåsen og en anden til er også at ledninger skal nå ned genmen det nye loft....

Bassebo....

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 05-05-10 17:44

Måske var det en ide at få gået HELE huset igenmen af en El-installatør måske der er flere ting galt ....måske......

Bassebo...

Kommentar
Fra : HomeAlone

Dato : 06-05-10 08:29

Ved nærmere eftersyn er det ikke de orangefarvede PL-dåser som er brugt men en metaldåse (dem man brugte i 70erne)

Ulovlige el installationer er ikke dækket er ejerskifteforsikringen, så det er korrekt at det er sælger der hænger på dette, iflg. hvad jeg har googlet mig frem til.

Spørgsmålet går som skrevet, derfor på hvordan man nemmest og billigst, men selvfølgelig stadig håndværksmæssigt korrekt, kan udbedre dette. Disse 8mm ringe hjælper jo ikke meget når der er 8-9cm op til dåsen.

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 06-05-10 18:21

Hmmm hvis man kan komme op på loftet kan det laves der oppe fra , " men ikke sjovt " , hvor man fjerner det gamle lampested oppe på loftet og så bore man et 70 mm hul nedefra og monter en ny orangedåse og hvad det tilhøre for at lovligør installationen, i " de " fleste tilfælde kan ledninger nå igen.....
Og for alle's skyld og især elektrikren's så tag selv at fjerne den isolering omkring lampestederne det er nemmer for elektrikren og billiger i den sidste ende når alt er fundet og klar.....
Hvis man nu ikke kan komme på loftet .........ja så er der kun den seje måde og det er ned med loftet fra en ende, sorry men sådan er det.......

En lille beskrivelse i store træk som jeg griber sådan en sag an.....

Bassebo...

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 07-05-10 05:14

jeg ville nu nok bore et 68mm nu når det er den størrelse som lk anbefaler

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 07-05-10 16:16

hmmm det var jo ikke det forfatteren spurte om , jeg beskrev kun hvordan man gjorde .......og jeg har da aldrig brugt et 68 mm ,så skal man banke pl-dåsen genmen forskallingen, og til oplysning dækker et lampested jo også 80 mm også 2 mm oppe under lampestedet dækkes nu nok også , det har det da gjordt de sidste 25 år , så hvorfor ikke nu.........

Bassebo...

Kommentar
Fra : goebbels

Dato : 19-05-10 19:29

Svar:

1. Hvis der er samemuffer der ikke kan nås oppe i det gamle lampeudtag er installationen ulovlig og ledningerne skal evt. forlænges eller der skal trækkes nye istedet.
2. Installationen kan gøres lovlig ved at bruge de ovennævnte afstandsringe til overkant af nyt loft hvis ikke brandbart materiale og underkant hvis brandbart.

Er det ønsket svar på spørgsmålet?

Kommentar
Fra : Bassebo

Dato : 19-05-10 20:21

Man kan jo ikke sænke med orangeringe når det er de gamle metaldåser........læse nu enden du svare....

Bassebo...

Godkendelse af svar
Fra : HomeAlone

Dato : 31-05-10 10:20

Tak for svaret og alle kommentarene Bassebo. Forsikringen vil dække i dette tilfælde og har anerkendt skaden. Lofterne bliver skiftet, da mange af de nye lampeudtag ikke er boret lige under de gamle, ledninger er for korte, og en del af lampeudtagene er svære at komme til fra oven.