/ Forside/ Interesser / Helbred / Motion / Spørgsmål
10  ans 380
cykel størrelse? hjælp
Fra : Hansen4life
Vist : 4454 gange
40 point
Dato : 27-04-10 10:07

Hej allesammen :D
jeg skal til og købe en cykel, og jeg har haft kigget på en, men ejeren ved ikke hvor mange tommer hjulet er.
Hvor mange cm er et 28" cykelhjul ca i diameter?

Tak på forhånd :D
- Hansen4life

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 27-04-10 10:11
Accepteret svar
Fra : Kortoververden

Modtaget 50 point
Dato : 27-04-10 10:23

Alle voksencykler har i dag 28" hjul

Det er stelstørrelsen der kan variere, her er der en beregner:

http://www.bikebuster.dk/stelguide.html

Kommentar
Fra : snaptil

Dato : 27-04-10 11:52

de fleste mtb cykler har 24-26" og kan vel med med sindsro også kaldes for en voksencykel.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 27-04-10 11:55

snaptil

Det er selvfølgelig sandt, og min konstatering var basseret på det man kalder "normal"cykler og ikke på forskellige specialcykler, som mountainbikes, BMX monocykler med videre.

Ike desto mindre er det stadig seltstørrelsen der er relevant for om cyklen passer, da man ikke på den samme model laver den med forskellige hjulstørelser

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 27-04-10 13:53

Der står så siden at dækket hvilken størrelse det er.

Almindelige voksen cykler er for det meste med 28" hjul eller det som hedder 700x** som næsten er det samme bare målt i mm.

Men du skal da prøve cyklen før du køber den.

Kommentar
Fra : Hansen4life

Dato : 27-04-10 14:38

Hvor stor skal stelstørrelsen så være for en dreng på 15 år, ca 170 høj? :D

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 27-04-10 15:24

Det er ikke kun din højde der har betydning, men også din benlængde.

Brug beregneren som jeg har linket til højere oppe

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 27-04-10 18:13

Det bedste er hvis du bare prøver cyklen så kan du se når du stiger op og skal ned om den er for høj.

Når du cykler så skal du næsten kunne strække benene helt ud men bare prøv så finder du ud af om det er rart.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 27-04-10 22:20

Hvis du tager hoftebenets øverste kant i siden, trækker ca 10 centimeter fra har du målet på sadelhøjden

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 27-04-10 23:02

Sunowich
Saddelhøjden kan jo indstilles, det er vigtigt at få et stel i den rigtige størrelse

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 28-04-10 08:26

Kontor det ka man jo ligesom se udfra den aktuelle saddelhøjde hvis man er i nærheden af cyklen

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 28-04-10 14:39

Sunowich

Sikke noget vrøvl.. Du kan jo sætte en saddel højt eller lavt, og til børn køber man ofte en cykel der er lidt for stor, og sætter sadlen helt ned, men det går ud over ergonomien, hvis stellet ikke har den rigtige størrelse, og dermed får du ikke den optimale kørestilling, og dermed heller ikke maksimal overførsel af energi fra ben til vej.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 29-04-10 23:30

Ja ja Det har du jo helt styr på ..høres men hvor mange cykler sælger du fra dit kontor om dagen ?? herfra sælges nogle stykker Slut herfra

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 01-05-10 18:06

Kære Suno...

Jeg er da ked af at høre, at du sælger cykler med så begrænset kendskab til dem.

Personligt sælger jeg ikke cykler, men har kørt cykelløb påforskellige niveauer i snart 30 år. Og af alle de cykelhandlere, cyeklmekanikere, ckelryttere og andre jeg har mødt, har jeg aldrig oplevet andre end dig, der mener at saddelhøjden kan gøre det ud for et stel i den rigtige størrelse, men sælg du bare cykler

Godkendelse af svar
Fra : Hansen4life

Dato : 13-05-10 22:55

Tak for svaret Kortoververden.