/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
Offentlig IT er inkompentent
Fra : Hopenhagen
Vist : 691 gange
85 point
Dato : 18-04-10 10:50

Hvorfor er skats hjemmeside nede når folk skal have penge tilbage i skat?
Det er ikke kun hver gang, det er hver eneste gang.

Det samme gælder for f.eks HKs hjemmeside mithk.dk
Hver gang man skal aflevere dagpengekort, så er siden enten nede, eller der er lukket for adgang fordi der er mange på, eller der er problemer med log ind.
Udover det er der 3 måder at logge ind på. Jeg ringede for at spørge hvorfor man ikke kunne logge ind med digital signatur? nårh nej det virker ikke. Du skal bruge en af de andre metoder.
nårh.. jamen selvfølgelig virker det da ikke.. det må i undskylde, det burde jeg da have vidst.

Hvor svært kan det være at ansætte kompentente folk? Er det fordi dem der ansætter de inkompente IT folk, selv er inkompetente? Eller er det mon udliciteret til et inkompetent firma, der er hyret af inkompetente ansatte?

Jeg kan med et telefonopkald skaffe en der fikse samtlige problemer på et par dage.

Er det mig der stiller for store krav? Jeg undrer mig over at Facebook kører derud af med 400 millioner brugere og Skat ikke kan håndtere 2½ million.

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 18-04-10 10:53

Citat
Jeg kan med et telefonopkald skaffe en der fikse samtlige problemer på et par dage.

Ja ja kloge hoveder findes der overalt.

Jeg har akdrig problemer med skat eller andre offentlige sider.

Accepteret svar
Fra : LuffeA

Modtaget 95 point
Dato : 18-04-10 11:05

Skats hjemmeside var langsom den dag man kunne få oplysningerne, men det er et sjældent særtilfælde at 300.000 logger sig ind på een gang, allerede senere på aftenen var det let at komme ind, men de utålmodige brokker sig alligevel.

Skat forklarede også at de ikke agtede at udvide linierne for det ene tilfældes skyld da det er forbundet med udgifter, som skattyderne skal betale.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 18-04-10 11:42

Det er et spørgsmål om prioritering og ikke om inkompetente IT folk.
Hvor mange linier vil man betale for?
For mange og hvor hurtige harddiske vil man betalt for at have i serveren?
Hvordan skal vi prioritere?
Skal det virke optimalt til hverdag og måske bryde ned ved spidsbelastninger. Eller skal vi bruge en masse penge på at optimere serveren så den virker ved ekspreme spidsbelastninger. Og så have en masse overflødig kapacitet resten af året.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 18-04-10 13:02

Tja desværre glemmer de fleste virksomheder at driftsikker deres setup, det er helt forståeligt at de ikke planlægger med at Alle i Danmark skal kun bruge deres service på samme tid, det vil sikkert aldrig ske og i meget sjælende tilfælde vil mange 100 tusinde på samtidigt, så hvorfor konstant gå og betale for en kort 20 spors motorvej som næsten aldrig vil blive udnyttet, når man kan få en 3-4 spors motorvej mange flere steder for de samme midler.
Nej problemet ligger i at de ikke sætter en MAX filter op på logins/sessions, så alle får et bruger venligt resultat = 100-150 tusinde aktive sessions og resten får "bare" en bruger venlig side som siger grundet pt. ekstrem belastning kan der ikke logges ind, prøv igen om 30min.
Næ svartiderne bliver "bare" være og være så næsten ingen kan få et tilfredsstillende svar/resultat.

Men hvis du med et Telefon opkald kan stille gratis ubegrænset hosting til-rådighed, er jeg sikker på både SKAT & HK gerne vil høre fra dig, da de så ikke behøver at tænke Smart Design ind i deres løsninger.

PS. sig lige til Jeg kunne da også godt tænke mig en Gigabit internet forbindelse

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 18-04-10 13:35

Det samme med HK`s hjemmeside, der er jo også spidsbelastninger, hvis man har en frist på 48 timer så find et eller andet lortetidspunkt, f.eks kl. 05 om morgenen.

At man ikke kan logge sig på med digi, og der så er op til flere valgmuligheder vil jeg betragte som et sikkerhedsproblem de bør løse.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 18-04-10 15:24

Vi kan overføre situationen til den virkelige verdem. Vores motorveje. I københavn er der for få spor, de er ikke sikrede til megen trafik. Men i Nordjylland, der er de sikrede til langt ud i fremtiden. De var hunde dyre at bygge, og der kører næsten ingen biler på dem. Bare se webkameraerne.

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 18-04-10 15:35

Citat
Men i Nordjylland, der er de sikrede til langt ud i fremtiden. De var hunde dyre at bygge, og der kører næsten ingen biler på dem. Bare se webkameraerne.

granner01 velkommen i myldretid

Godkendelse af svar
Fra : Hopenhagen

Dato : 18-04-10 19:32

Nårh.. det skulle ikke lyde som om at jeg kunne fikse det personligt
Jeg mente at jeg kender en del IT kyndige folk som arbejder med den slags..
Men det giver jo mening som i siger, at det er prioritering.

Tak for info.