/ Forside/ Teknologi / Hardware / Printer / Spørgsmål
10  Bille1948 1885
Udskrivning til DOS
Fra : HanneTh
Vist : 680 gange
172 point
Dato : 17-04-10 12:09

Jeg har en Brother MFC-9440CN laserprinter som er tilsluttet mit netværk
Jeg har tidligere kunne udskrive til den fra nogle gamle DOS-programmer, men forleden dag kom jeg til at slette printeren og efter jeg har installeret den igen kan jeg ikke udskrive fra mine Dos-programmer, men udskriver fint fra Office-pakken og Windows.
Det vist noget med at jeg skal give kommandoen : Net use LPT2:

Accepteret svar
Fra : JegErHer

Modtaget 182 point
Dato : 17-04-10 12:56

Din Printer har et navn på netværket (det findes/ses via stifinderen under Netværk)
Når du åbner denne kan du se et share navn (portnavn) som du kan "net use" dig til

Net use LPT2: \\%NetværksNavn%\%Share% /PERSISTENT:YES
eks. hvis printerens netværks navn er 9440CN og den har et share kaldt ptr, skrives dette

Net use LPT2: \\9440CN\PTR /PERSISTENT:YES

Kommandoen 'Net use' uden parameter vil vise dig hvad du har tilsluttet dig til
Kommandoen 'Net view 9440cn' vil vise dig hvilke shares Printeren har hvis dens netværks navn er '9440CN'

Min Printer fra Aldi HPLaserJet CP1514N , har jeg kaldt 'CP1514N' via det medfølgende opsætnings program, og den har så en port (et share) den kalder 'HPColorLaserJetCP1514n' så jeg ville skulle skrive:
Net use LPT2: \\CP1514N\HPColorLaserJetCP1514n /PERSISTENT:YES

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 17-04-10 12:57

PS. de fleste DOS programmer kan bedst lide LPT1, så hvis DOS programmet ikke kan finde printeren efter ovenstående , prøv da samme kommando bare med LPT1: istedetfor LPT2:

Kommentar
Fra : HanneTh

Dato : 18-04-10 10:18

Når jeg fra dos-promten skriver net use får jeg følgende:
Status: Ikke tilgæng
Lokalt: LPT2:
Eksternt: \\strationaer\9440
Netværk: Microsoft Windows-Netværk

Og jeg kan stadig ikke skrive ud fra mine Dos-programmer

Godkendelse af svar
Fra : HanneTh

Dato : 18-04-10 10:47

Tak for svaret JegErHer.

Kommentar
Fra : JegErHer

Dato : 18-04-10 11:19

Godt du fandt ud af det :)

Fejl beskeden lyder som om du har haft sharet din Netværks printer via en PC kaldt strationaer med et share kaldt 9440 !!
Du kan jo mappe direkte til Printerens netværks navn og dens eget share.

Når bare det køre for dig er det jo godt :)