/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
udlejning - hvornår er det overpris.
Fra : tararam
Vist : 770 gange
100 point
Dato : 25-03-10 21:06

Jeg har lejet et lille hus med 3 værelser, køkken og bad. Lejen er 2500 kr om måneden (vi er på landet). Den lave leje fik jeg hvis jeg selv vil gøre istand - og der er en del, både ind og udvendig.
Jeg vil regne med at når huset er istand at det vil kunne udlejes for 4000 kr pr. måned.

Nu er det så at jeg udlejer værelser ud til sæson arbejdere og andre typer langtids boende. Jeg kan have 6 personer - 2 senge i hvert værelse og vil tage 2500kr pr person. Det er den gængse takst på div. bed and breakfast og private udlejningssteder her omkring.

Men er det overpris når jeg selv gør det istand, betaler el og varmeudgifter og vedligehold. ? og at brugerne er vant til samme pris andet steds og iøvrigt er tilfredse med værelserne.

Kort sagt - hvor går grænsen til man kalder noget overpris.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 25-03-10 21:14

Må du overhovedet viderudleje ifølge din kontrakt?

Kommentar
Fra : bauchmann

Dato : 25-03-10 21:20

Hej
Du skal søge udlejeren om tilladelse. Husk også skattevæsenet. For mig lyder det som kassetænkning. Er du bolighaj? Personligt syntes jeg der er usmageligt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-03-10 21:22

Du er da forhåbentlig registreret hos Skat med en sådan proffession

Eller er det "sorte" "NAT"arbejdere

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 25-03-10 21:30

Jeg har i forvejen 2 gårde med ialt 65 sengepladser som er udlejet for plante sæsonen. (2 mdr) Vores Bed & breakfast er jo vores arbejde og indtægt.
Men jeg har ikke plads nok, og derfor lejet det lille hus. Udlejer er bekendt med hvad det skal bruges til. Vi betaler selvfølgelig skat af overskud, men spørgsmålet var jo om jeg kunne udleje til samme pris som på mine andre gårde.

Skal jeg følge standard prisen pr. seng eller burde jeg sætte den ned kun lige omkring dette lille hus.?

Accepteret svar
Fra : piaskov

Modtaget 110 point
Dato : 25-03-10 21:39

Citat
eller burde jeg sætte den ned kun lige omkring dette lille hus.?

Jeg personligt syntes det er i overkanten med 2500 kr. pr. person når de skal dele værelse.
Værelset er jo ikke ret stort ...tilsyneladende.
Og det er jo heller ikke sikkert man kender sin værelses"kamerat"....altså INGEN privatliv.
Det må kunne gøres billigere.

Godkendelse af svar
Fra : tararam

Dato : 25-03-10 21:45

Tak for svaret piaskov.

Problemet med prisforskellen kan blive uoverensstemmelser mellem forskellige lejere. Du ved "hvorfor skal de have det billigere end os"

Må se hvad jeg kan gøre.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 25-03-10 21:56

Citat
Du ved "hvorfor skal de have det billigere end os"

Må se hvad jeg kan gøre.

Ja misundelsen er en grim ting.
Men nu er det jo dig der er bossen

Kommentar
Fra : nosunshine5

Dato : 25-03-10 22:36

Når man lejer for længere tid, kan en rabat være på sin plads. Vil man kun leje en eller to døgn er det dagspris(kan man kalde det det?)Rabaten sættes så ud fra dagsprisen.

Ligesom når du køber en mælk, så det en pris. Køber du tre er der rabat.

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 26-03-10 07:41

nosunshine5

Vi tager 225kr for en overnatning, så på månedsbasis vil det være 6-7000kr, så 2500 er da en god rabat.
Der er jo også fri adgang til flere fælleskøkkener, tv-spisestuer, internet, vaskemaskiner samt værksted til rep af bil.