/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
transversal- og longitudinal-bølger.
Fra : pkforever888
Vist : 5399 gange
300 point
Dato : 18-03-10 19:56

Hej :)
Jeg søger en beskrivelse af harmoniske bølger, transversal- og longitudinal-bølger. Hvordan opstår de og hvilken kraft driver dem?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-03-10 20:24

Her ser du en longitidinal bølge, med eksempler:

http://en.wikipedia.org/wiki/Longitudinal_wave

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 18-03-10 20:27
Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-03-10 20:29

Ja, enig,
se også generelt om bølger her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Waves

Kommentar
Fra : SimonGjer

Dato : 18-03-10 20:32
Kommentar
Fra : pkforever888

Dato : 19-03-10 19:44

Har forstået hvad transversal- og longitudinal-bølger er, men jeg kan stadig ikke forstå hvad harmoniske bølger

Kommentar
Fra : pkforever888

Dato : 19-03-10 19:44

+er

Accepteret svar
Fra : Salaric

Modtaget 300 point
Dato : 22-03-10 00:44

Hej,

Transversale og longitudale bølger er de to måder hvorpå en bølge kan bevæge sig. Det er således navne det gives alt efter om den "bølger" i samme retning som den udbredes (longitudal) eller ortogonalt på udbredelsesretningen (transversalt).

Det mest kendte eksempel på longitudale bølger er lyd, som breder sig ved at luft presses sammen. Kilden (fx en højttaler) skubber således til luften foran sig, der igen skubber til luften foran osv. På denne måde skabes der altså en tryk-bølge som udbredes. Når flere af disse "enkelte bølger" dannes med en bestemt frekvens (med en bestemt periode imellem) opfatter vi det som en vedvarende tone.

Transversal-bølger kan nemmest forstår ved at kigge på bøger på overfladen af vand, som det ses ved stranden o.l. Her "bølger" de altså ikke i samme retning som de udbredes, men (i tilfældet med vand) op og ned, altimens de bevæger sig fremad. Lys er sådanne Transversale bølger.

Harmoniske bølger er ikke på samme måde en orientering af bølgen. Både longitudale og Transversale bølger kan således være harmoniske. Hvis en bølge er harmonisk betyder det blot at den er "stabil". det er et meget vagt ord, og igen tror jeg det illustreres bedst med et eksempel. Man kan således kigge på fx vandbølger, og se disse som transversale bølger (som beskrevet ovenfor). Hvis vi nu kigger på et bestemt punkt på overfladen af vandet vil dette som tiden går bølge op og ned. Hvis denne bevægelse er "pæn" (som et pendul der svinger frem og tilbage, eller som en perfekt fjeder der gynger op og ned) kaldes bølgen harmonisk. Normalt er dette ikke tilfældet, og en vandbølge vil således have en masse krusninger og ikke denne "perfekte" overflade.

Dette er selvsagt ikke en eksakt beskrivelse men skulle gerne give en god forståelse for begreberne.
Håber det hjalp lidt
Salaric

Godkendelse af svar
Fra : pkforever888

Dato : 05-04-10 15:23

Tak for svaret Salaric. Det hjalp en del