/ Forside/ Interesser / Dyr / Andre dyr / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 552
Spørgsmål kød og malkekvæg
Fra : nosunshine5
Vist : 2871 gange
100 point
Dato : 16-03-10 20:57

Ja min nevø har så sat mig skak mat.
Han spørger hvor meget æder en ko i hele sit liv?
Hvor meget kød giver en ko?
Hvor meget mælk giver en ko?

Jeg sad og undrede mig over hvor meget grønt og korn en ko skal æde igennem sit liv. Og det set i forhold til om det er økonomisk gevinst ved vi selv spiste det grøntfoder, selvf i form af det var vegetarkost som kunne bruges ernæringsmæsigt. Argh jeg skulle altså have tiet stille. Men det gjore jeg ikke. ;)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-03-10 21:06

Citat
Han spørger hvor meget æder en ko i hele sit liv?

Det kommer da an på hvor længe den lever

Citat
Hvor meget kød giver en ko?

Det den vejer minus "affald" (og der er ikke meget)

Citat
Hvor meget mælk giver en ko?

Kommer igen an på hvor længe den lever

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 16-03-10 21:15

Jeg har læst om flere køer,der er præmieret for 100.000 kg mælk. (100 tons/ ca.100 kbm.).

Det er altså en anselig sjat.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 16-03-10 21:19

Det afhænger naturligvis af, hvor gammel koen bliver!
I praksis udsættes en malkeko når den er 4-5 år så nye og friske kvier
indsættes som malkekøer.
Ydelsen kan opgøres i liter 4% mælk eller i kg. smør/år.
En normal ydelse er ca. 8000 kg mælk/år.
En RDM (rød dansk malkerace) ydede 11.000 kg mælk i 15 år (laktationer = tidsrummet fra en kælvning til den næste), men regn med overnstående gennemsnitstal.
Fodermængden 1 FE (foderenhed) svarer til fodermængden i 1 kg dansk byg - giver en ydelse på ca. 1 kg smør = ca. 15 kg 4% mælk.
Kødkvæg skal have ca. 8-10 foderenheder pr. produceret kg tilvækst.

Mvh. 2603ph

Kommentar
Fra : nosunshine5

Dato : 16-03-10 22:04

Hej 2603ph
Tak for dit svar . Lige et par spørgsmål til "Kødkvæg skal have ca. 8-10 foderenheder pr. produceret kg tilvækst. "
Hvad betyder tilvækst? Er det, det koen producere?
En ko der udsættes, betyder det at den tages ud af "drift"?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-03-10 23:16

Det betyder groft sagt at koen spiser det samme som energien i cirka 8-10 kg. byg for at lægge 1 kg. kød på kroppen,
Tilvækst er at øge kropsvægten
Ja en udsætterko tages ud af drift, som regel bliver den slagtet med det samme, men køer som er meget magre efter at have produseret en stor mængde mælk på kort tid, bliver sat på fedekur først.
Byg er grund bestandelen i vandgrød, så velbekomme siger jeg bare hvis du hellere vil have vandgrød end oksebøf processen fra byg til bøf koster meget energi og bliver regelmæssig diskuteret, veganere kan/vil ikke forstå at det er nødvendig at spise kød når der er så meget spildt energi for at producere kød, bare det at ko eller gris står stille og trækker vejret kræver energi, slår den over i løb så går det helt galt med energi forbruget, energi som kunne have været anvendt direkte i vandgrød

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-03-10 23:29

Citat
Han spørger hvor meget æder en ko i hele sit liv?
en lille ko skal have det samme som energien i 3 kg. byg og en stor ko skal have energien fra 4-5 kg. byg bare for at stå og se dum ud, hvis den skal øge kropsvægten, producere mælk eller er drægtig så kræves der mere.
Så kan du selv sætte livslænge og gange op hvor meget en ko spiser i løbet af livet
standard energi beregning i landbruget er foderenheder FE som der allerede er forklaret, så er en FE lig med energien i en kg. byg
som et andet eksempel så skal der cirka 10-12 kg frisk grønt græs til 1 FE, hvis en stor ko skal undgå at sulte og kun spise frisk grønt græs, så skal den altså plukke cirka 50 kg græs hver dag, og mere hvis den også skal øge vægten

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-03-10 23:57

Nu er der det ved det, at en ko kan leve af græs og behandlet halm. Kraftfoderet er kun hvis den også skal have en høj konstant mælkeydelse udenfor græssæsonen.

Mennesker kan ikke fordøje græs , så det er noget vrøvl at der går meget god menneskeføde til for at producere godt oksekød.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-03-10 00:06

Nemlig det var en detalje jeg glemte, godt du kom ind Transor og så kan jeg lige tilføje at kraftfoderet tit er spildprodukter fra produktionen af menneske føde, når der udvindes raps olie som vi bruger i husholdningen, så er restproduktet rapskager og dem kan koen udnytte som en værdifuld og energirig kraftfoder bare et eksempel, der er utallige andre eksempler, på at vi ikke umiddelbar kan spise koens føde

Accepteret svar
Fra : 2603ph

Modtaget 100 point
Dato : 17-03-10 09:40

Som nævnt er tilvækst det samme som vægtforøgelse.
Lad mig lige slå fast, at når der tales om foderenheder og byg, så er det ikke ensbetydende med, at
koen får byg, men at de tildelte fodermængder svarer til den energi, der findes i 1 kg byg, målt i antal kilojoule.
Foderrationen afstemmes så mængden af protein, fedtstoffer, kulhydrater - herunder cellevægstørstof, stivelse m.v. passer med vedkommende dyrs norm.
Som regel afstemmes det med kraftfoder, der hovedsageligt består af resterne fra oliekager, hvor olien er udnyttet.
Det er korrekt som det er nævnt, at en stor del af kreaturernes foder består af fodermidler, der ikke kan bruges i den humane ernæring, selv veganere vil ikke spise græs, roer, ensilage fra majs eller græs, kløver m.v.
Når koen kan udnytte så tungt fordøjelige fodermidler skyldes det, de har en masse forskellige bakterier i vommen, der nedbryder de tungtfordøjelige bestanddele i foderet.
En ko får ikke meget byg, det bruges hovedsageligt til opdræt af svin.

Mvh. 2603ph

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-03-10 15:56

Ja og så er vi fremme ved om det er noget ernæringsmæssigt svineri at opdrætte svin.

Menneske kan leve af de samme fødemidler, selv om jeg hellere vil æde svinekød end svineføde.

Godkendelse af svar
Fra : nosunshine5

Dato : 21-03-10 17:56

Tak for svaret 2603ph.

Tak for nogle gode svar.

Og ang at der går menneskefoder til spilde på bekostning af kvægets. Tja, det er nok en debat og en undersøgelse der ville være værd at kunne gå ind i og få nogle konkrete svar der giver forskellen for det ene for det andet.
Og det er så ikke fordi jeg tror på at kødet skal vælges fra. Men mere fordi jeg efterhånden har hørt den ene efter den anden nærmest gå relgiøst ind for at være kødspiser eller vegetar. Og når der er følelser med i det. Så tillægger jeg ikke argumenterne særlig værdi som fakta. Så jeg er lige så nysgerig for at se hvad der er fakta og hvad der er tillært.