/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Beregning
Fra : CCjunior
Vist : 1183 gange
100 point
Dato : 15-03-10 19:28

Hvordan beregner jeg overklippet af et dørstop.
Jeg har en dør som lukker med en dynamisk kraft. Den bliver stoppet af et dørstop.
Hvordan ser formelen ud ?
Lad os antage at døren bliver smækket med 50Nm. dørstoppet er placeret 40cm fra hængslet.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-03-10 21:15

Du har langt fra nævnt alle de parametre der er nødvendige for at beskrive
svingbevægelsen af døren og det stødlignende stop.

Eksempelvis, er de 50 Nm moment eller kraft gange vej energi?
Hvor elastisk er dørstoppen, både den selv og den måde den er fastgjort til gulvet??
Og der er mange flere...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 15-03-10 21:55

Er de 50 Nm et moment skal vi vide hvor stor en drejningsvinkel af døren de virker over,
er det kraft gange vej skal vi vide hvor denne kraft angriber,
eksempelvis håndtaget og så dets placerings afstand fra hænglernes drejnings akse.

Masse og dimensioner of døren for at finde enerti moment etc...

For at kunne anvende energi betragtninger som disse:
http://en.wikipedia.org/wiki/Kinetic_energy#Rotating_bodies

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 15-03-10 21:56

hmm..
tja.. Dørstoppen skal regnes som et fast stop. Ingen slør der.
De 50 Nm.. dem dropper vi sq bare...
Lad os antage at man tager fat i døren og smækker den. Så må der jo være en kræft samt en afstand til hængslet..

Kommentar
Fra : rubion

Dato : 15-03-10 23:18

Ja, men i så fald så er svaret jo et frit valg mellem:
meget
lidt
noget
en del
ja

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-03-10 23:36

Du forstår ikke noget:

Citat
Dørstoppen skal regnes som et fast stop. Ingen slør der.

Den slags findes ikke . Alle faste legemer har en elasticitet.

Kraften er bestemt af dørens inerti og af den og stopperens elasticitet.

Hvis der ingen elasticitet var ville kraften være "uendelig stor", men sådan noget er vrøvl.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 16-03-10 07:46

Hvad med at smide den rigtige formel. Så slipper jeg for at side og gætte på hvad oplysninger der skal sættes ind.

Kommentar
Fra : 2603ph

Dato : 16-03-10 08:52

Hej,
med de opgivne tal kan det beregnes at trykket på dørstopperen
bliver på 125 N
( 0.4 m * x = 50 Nm)

Kraften i afstanden 1 m (håndtaget) kan så beregnes til 50 N

Mvh

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-03-10 09:38

Dette er en ren statisk og dermed meget mangelfuld betragtning...

Når man smækker en dør overfører man momentet over tid med en drejningsvinkel til følge.
Den tilførte kinetiske energi er momentet gange drejningsvinkelen i rent tal.

Efter at døren er sluppet, fortsætter drejningsbevægelsen indtil stoppet mødes,
og der sker en meget hurtig opbremsning, næsten et stød med kraftigt stigende bremsekraft...

Maksimal kraften er mange gange den ovenfor beregnede statiske kraft
og afhænger som sagt af mange ting, primært hvor elastisk stoppet er.

For at gøre det ekstra indviklet, døren stoppes jo kun fornede og vil også vride sig lidt,
så ud over enerti bevægelsen skal der også regnes med plade svingninger...